Avatar billede Besil Seniormester
13. februar 2013 - 02:38 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Kaffe i bærbar

Hej.
Der er blevet spildt kaffe (sort) i vores bærbar pc.
Det er sket i nederste venstre hjørne på en Medion.
Først skete der ikke noget, og vi valgte at lade den være tændt mens den tørrede.
Nu har den været lukket, og da vi tændte igen, startede den med at ville re-boote til fabriksindstillinger.
Det svarede jeg nej til, og nu vil den kun lige starte op med sort skærm og Intel-logoet + jeg kan vælge:
"<F3> Start recovery"
"<F9> select Boot Device"
"<F2> enter BIOS setup"

Jeg ved ikke hvad jeg skal vælge, og den fortsætter ikke selv med at logge på.
Jeg har en sikkerhedskopi af det meste, men vil det være muligt at få adgang til det der ligger på harddisken?
Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede Skifter24 Praktikant
13. februar 2013 - 07:44 #1
Ved du om din harddisk sidder nede i venstre hjørne på din bærbar ?

Hvis den gør, er det meget muligt din harddisk der er stået af.
Hvis du kan få adgang til commandopromt. Kan du prøve at skrive

chkdsk/f    eller du kan prøve at skrive sfc/scannow

Ellers (hvis du har en ekstra bærbar). Så prøv at sæt harddisken fra den anden bærbar over i din kaffe medion.
Hvis det virker, så er det harddisken der er beskadiget og så er det ikke sikkert du kan bruge den mere...
Avatar billede Skifter24 Praktikant
13. februar 2013 - 07:46 #2
Prøv aller først
tryk f3 "start recovery".
Giv den tid.
Avatar billede holmmorten Novice
13. februar 2013 - 12:22 #3
Hvis det var mig, ville jeg klart starte med at pille harddisken ud. Derefter kan du slutte den til via alm. USB - evt med den her: http://www.edbpriser.dk/lagringskabinet/sandberg-usb-all-in-1-hard-disk-link-id-391825.aspx

Så kan du både tjekke om din HD er ok og få adgang til de data, som den indeholder.

Hvis du kører recovery risikerer du, at den sletter alt på disken, og gøre det stort set umuligt at genskabe indholdet.

Der findes også andre muligheder for at tilslutte en harddisk - den her bruger jeg bare selv, da den er universal i forhold til hvilken formfaktor den har og hvilke tilslutninger den måtte have.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 17:41 #4
Kører man recovery slettes alle personlige filer fra pc så jeg er enig i #3.
Prøv at få dine personlige filer ud før du eksperimenterer mere.

Ikke at du kan bruge dette til noget nu, men hvis du en anden gang er uheldig at få væske i bærbar pc gælder det samme som ved en ulykke.
Stands ulykken: Alt strømmen til pc fjernes så hurtigt som muligt, så den ikke kortslutter.
Og så skal pc vendes så væsken kommer samme vej ud som ind.
Med hensyn til udtørring gælder det om at have tålmodighed.
Skilles den ikke ad kan der gå flere dage før fugtigheden er forsvundet.
Avatar billede Besil Seniormester
29. april 2013 - 09:26 #5
Tak for det.
Jeg købte et hylster og satte harddisken deri. Den virkede perfekt som USB i en anden pc  :)
Nu mangler jeg bare nogle svar. Jeg brugte rådene fra holmmorten og 220661.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2013 - 15:42 #6
svar herfra.
Avatar billede holmmorten Novice
19. marts 2014 - 22:22 #7
Svar herfra - beklager, men jeg er ikke herinde så ofte :/