Avatar billede holmmorten Novice
13. februar 2013 - 11:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke starte

Hej E

Sidder med en desktop pc, som ikke vil starte.

Ingen reaktion overhovedet, når man trykker på startknappen. Har selvfølgelig kontrolleret generel strømforsyning frem til powerstikket på pc'en.

Jeg har fulgt denne vejledning i kontrol af PSU: http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/ht/power-supply-test-multimeter.htm

Når jeg kortslutter klemme 15 og 16 på MB strømforsyning, så gør den som beskrevet - tænder blæseren og HD kører lige et sekund. Når jeg så efterfølgende trykker på powerknappen, så booter pc'en uden problemer (altså fortsat med klemme 15 og 16 kortsluttet).

Jeg har målt på alle 24 klemmer på stikket fra PSU til MB og de ligger alle inden for specifikationerne.

Har gennemgangstestet tænd-sluk knappen uden fejl.

Jeg sidder og tænker nyt MB - men ved alligevel at PSU kan være drilagtig og alligevel have en eller anden skyld i det.

PSU er NorthQ NQ-4775-650B
MB er Asus P6T.

Nogen gode forslag?

MVH

Morten
Avatar billede Blandy Praktikant
13. februar 2013 - 11:49 #1
havde noget der mindede om for et par måneder siden med min bygselv maskine. Der mistænkte jeg også MB og cpu men det var så grafikkortet der var syndern.

Lavede også den selv-test på psu'en for at se om den overhovedet ville starte.
Avatar billede holmmorten Novice
13. februar 2013 - 11:55 #2
"noget der mindede om"?? Gjorde den præcist det samme?

Skiftede du bare grafikkortet eller hvad? Fik du løst problemet?
Avatar billede supportsiden Professor
13. februar 2013 - 12:22 #3
Du kan være ramt af dette : http://www.badcaps.net/, har set det i mange PSU'er, på MB, på netværksudstyr osv. Og det har også ramt de anerkendte mærker.

Prøv med en anden PSU (lån en af en kammerat)
Måske PSU er lige i underkanten af det krævede for grafikkortet ?
Prøv at tage harddisk DVD osv fra og så starte den op.

Hvis MB har embedded grafik, kan den så starte op med det (og det andet taget ud)
Avatar billede holmmorten Novice
13. februar 2013 - 12:37 #4
Det lyder bare underligt, for systemet kører fint, når jeg kortslutter pin 15 og 16!! Tror ikke på at PSU er for svag i watt - den er 650W og den har kørt rigtig fint indtil nu.

Jeg kan bare ikke finde ud af, om det er PSU eller MB som skal skabe forbindelse mellem klemme 15 og 16? - altså om fejlen ligger på den ene eller den anden?

Har ikke lige en kammerat som gider have mig til at splitte hans pc ad og stjæle hans PSU....!! :)

Nogen der har erfaring med, om en forhandler vil tage den retur, hvis man har "afprøvet den"?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2013 - 16:09 #5
Man tager det brede strømstik fra bundkortet og kortslutter en rød og grøn ledning. Men har du set på dine ram? Har du mere end 1 blok, så afprøv dem på skift.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 16:16 #6
#5 Hvis man skal lave en kortslutning på det brede strømstik for at teste psu er det nu grøn og sort der skal jumpes for at få det til at virke.
http://www.youtube.com/watch?v=VXzrCr0RLm4
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2013 - 16:32 #7
Jeg huskede at have prøvet med rød og grøn, men det var åbenbart ikke rigtigt i følge youtube.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2013 - 18:13 #8
Fjern strømmen fra pc.
Prøv at fjerne bios batteriet i 10 minutter, og holde startknappen nede i 30 sek.
Gen monter det hele og prøv igen.
Avatar billede holmmorten Novice
18. februar 2013 - 20:29 #9
Har forsøgt at skifte CMOS batteriet og har haft alle RAM klodser ud undtagen 1. Der er ingen forskel på og den vil stadig ikke starte??? Er ved at blive skør af det her :(
Avatar billede holmmorten Novice
18. februar 2013 - 20:33 #10
Jeg går iøvrigt ud fra, at strømmen skulle være koblet helt fra maskinen, i de 10 min. CMOS batteriet var fjernet og de 30 sek. hvor knappen blev holdt inde?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2013 - 09:13 #11
Ja det er rigtigt. Ærgerligt det ikke kunne afhjælpe dit problem.
Avatar billede holmmorten Novice
28. juli 2013 - 09:16 #12
Lukket. Problemet ikke løst