Avatar billede raketten Praktikant
14. februar 2013 - 23:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Oplys mørke områder i foto

hej

Jeg har købt en billig dias/film scanner, som oplyser billedet uensartet - mest i siderne mindst lidt midti. Jeg tænkte på at oplyse billedet i photoshop med en maske, som var et negativ af en scanning af et helt hvidt negativ.

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. februar 2013 - 23:48 #1
Photoshop udgave? jeg mener fra CS3 og nyere under billeder er der 3 auto knapper og under justeringer er der mange muligheder!
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2013 - 00:06 #2
Har du dele af filmrullerne, som er ueksponerede (dvs. intet billede) i et område på størrelse med et helt negativ? Prøv at skanne det og se, om der stadig er uensartet belysning i det.

Forkert belyste skanninger kan skyldes "falskt lys", dvs. åbninger uden om selve filmrullen, som snyder eller forvirrer skanneren.
Avatar billede raketten Praktikant
15. februar 2013 - 23:48 #3
Hej Milter
Ja - jeg har to billeder. Et motiv og et blank. Der er altid et for enden af rullen :-)
http://www.vbg6.dk/images/motiv.JPG
http://www.vbg6.dk/images/blank.jpg
vh Raketten
Avatar billede raketten Praktikant
15. februar 2013 - 23:51 #4
Ideen skulle være, at udsætte samtlige indscannede billeder for samme behandling, hvor billedet blev lysnet der hvor der var mørkt på det blanke billede.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2013 - 11:26 #5
Jeg har leget lidt med dine billeder, og har kun een kommentar til det med en maske: Glem det!

Problemet skyldes en meget dårlig lyskilde, dvs. det lys, som gennemlyser negativet/diapositivet. Man kan komme ud for det samme med meget dårlige kameraobjektiver, bare ikke i så udpræget grad.

Jeg vil vove at påstå, at alle flatbed-skannere, som kan skanne negativer/diapositiver kan gøre arbejdet meget, meget bedre. Jeg har selv gennem nogle år brugt en Canoscan 9950F.

Kan du linke til scanneren?
Avatar billede raketten Praktikant
16. februar 2013 - 12:52 #6
Det er medion fra ALDI til 150 kr nedsat. Så man får, hvad man betaler for!
:-)
Avatar billede raketten Praktikant
16. februar 2013 - 13:36 #8
Lige præcis!
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2013 - 13:59 #9
Som tidligere skrevet: Du får aldrig noget bare nogenlunde resultat med den kasse :-)
Avatar billede raketten Praktikant
16. marts 2013 - 10:56 #10
Den ER leveret tilbage .. Uden vrøvl.
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2013 - 16:48 #11
Det lyder godt :-)
Avatar billede raketten Praktikant
16. marts 2013 - 17:10 #12
Hvordan lukker man og giver point. 100 år siden jeg prøvede sidst...
Avatar billede raketten Praktikant
16. marts 2013 - 17:11 #13
ok - nu kan jeg se det. Du skal lave et svar. Jeg accepterer, at det var noget lort, jeg havde købt :-)
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2013 - 17:21 #14
Jamen her kommer svaret så :-)