Avatar billede broxgaard Nybegynder
16. februar 2013 - 18:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

box til hdd med ide stik

Hej

jeg har 6 hdd i str. 3,5" som ligger fra 20 Gb til 120 gb. og jeg kunne godt tænkte mig en box hvor jeg kunne sætte dem alle sammen i så jeg kunne bruge dem som en stor extern hdd til min pc.

Nogle der har nogle forslag?
Avatar billede daquar Nybegynder
16. februar 2013 - 18:50 #1
Med mindre du kan få en brugt billigt kan det slet ikke betale sig. Din bedste mulighed er hvis du kan skaffe en stak IDE USB bokse til diskene enkeltvis.

En boks hvor du kan bruge dem alle kommer prismæssigt til at overstige at købe én ny harddisk med samme plads.
Avatar billede broxgaard Nybegynder
16. februar 2013 - 18:52 #2
okay...
Men er det noget bestem jeg skal kigger efter.. ?
Avatar billede thov Forsker
16. februar 2013 - 19:14 #3
Gamle computere fra før S-ATA holdt sit indtog, havde tilslutninger til mange harddiske - ofte 6-8 stykker.
Sådan en gammel svend kan Linux nemt konvertere til en server, og så er det ikke bare som eksterne diske, at de gamle 3,5" kan gøre nytte.
Avatar billede daquar Nybegynder
16. februar 2013 - 19:48 #4
De fleste havde plads til 4. Men strømforbruget for at have sådan en kørende kommer hurtigt til at koste.
Avatar billede broxgaard Nybegynder
16. februar 2013 - 21:31 #5
okasy... jeg synte bare det kunne være sjovt at får de 6 hdd sat sammen i en box og så kunne bruge dem til en extern hdd.. de ligger bare og flyder og ved endelig ikke hvad der er på den.. eller jo den ene ved jeg at der er win 2000 på.
Avatar billede daquar Nybegynder
16. februar 2013 - 21:46 #6
Som thov skriver kan du bruge en computer, evt. af ældre dato. Du behøver formentlig ikke have fat i noget specielt, udover at den skal virke. Det vil formentlig være noget lettere at få fat i sådan en, end en nas box med plads til 6 diske.

Hvis ikke den har plads til alle diske, kan du jo bare tage de største (Du skal være meget uheldig hvis ikke den du får fat i kan tage i hvert fald 4 stk)

Hvis du finder en computer, eller et bundkort med integreret grafikkort behøver du heller ikke bruge ekstra på sådan et.

Du skal dog gøre det fordi du synes det er sjovt med en ekstra computer til at lave eksperimenter på. Harddisk-pladsen er formentlig ikke besværet værd da harddiske idag koster ned til 290,- pr. TB.
Avatar billede broxgaard Nybegynder
17. februar 2013 - 11:22 #7
Okay... nå men så må jeg ud og kigger efter sådan noget.
Avatar billede thov Forsker
17. februar 2013 - 14:28 #8
Det er smerteligt at erkende, men tiden er løbet fra de gamle, og sammenlignet med nutiden, lavkapacitet og strømslugende harddiske.

Jeg har selv, kun af sentimentale grunde, gemt et lignende læs harddiske og bundkort. Selvom et Asus A7V333 bundkort trækker 8 diske, vil det være fjollet at bygge en server - eller et USB kabinet med 6 diske - for de vil være nogle strømslugere.