Avatar billede hearnz Nybegynder
20. februar 2013 - 15:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Outlook status for send-modtag hænger

Hej

I firmaet har vi en masse brugere som får deres mail fra vores exchange server. En af disse brugere har et problem hver gang hun lukker outlook kommer "status for send-modtag" vinduet frem.

"microsoft exchange server - sender = fuldført"
"microsoft exchange server          = behandler"

og her bliver den så hængende indtil man trykker "annuller alle".

Jeg går ud fra det er et problem med at modtage siden den fuldfører at sende. Desuden kan hun sagtens sende og modtage mails samt lave kalender aftaler uden problemer.

Jeg har prøvet at logge hende på en anden computer og det får problemet til at forsvinde, så konklusionen må være at det er noget lokalt på hendes computer der driller. Eventuelt .ost eller .pst filen. Da det er receptionistens computer og jeg kun har adgang til den (når hun ikke arbejder) meget kort tid hver dag vil jeg gerne undersøge problemet til bunds og vide nøjagtigt hvad jeg skal gøre når jeg får en stund til at kigge på den.
Desuden er jeg ikke den store haj til outlook så der må gerne skæres lidt i pap :)

Mvh Jens
Avatar billede ptj_11 Forsker
20. februar 2013 - 19:58 #1
Lige umiddelbart lyder det, som om at brugerens outlook profil står til at "Send/Hent" ved afslutning af outlook. Det er ikke problemet i sig selv, men det er så vidt jeg ved ikke normalt på et firma netværk.
Det kunne måske tænkes, at klientmaskinen allerede har afbrudt forbindelsen til exchangeserveren på dette tidspunkt i nedlukningsprocessen, og derfor ikke kan afslutte handlingen.
Se også på størrelsen af brugerens "postkasse". Outlook kan af og til opføre sig besynderligt, hvis pstfilen bliver for stor.
I benytter naturligvis ikke pstfiler, men det kunne måske tænkes, at der skete noget tilsvarende, hvis brugerens postkasse bliver for stor.
Dette er så igen sikkert afhængigt af både Outlook og Exchange version. De forskellige versiponer har forskellige maxgrænser.

Prøv dette: (forudsætter, at I ikke kører med "roaming profile")
Log på brugerens maskine som administrator, omdøb brugerens profilmappe, og lad derefter brugeren logge på som sig selv.
Dette resulterer i, at installationen opretter en ny brugerprofilmappe.
Hvis problemet er forsvundet, så ligger årsagen i brugerens profil, hvis det stadig eksisterer, så skal du til at tænke kreativt.
/ptj_11
Avatar billede hearnz Nybegynder
21. februar 2013 - 09:11 #2
For det første tak for det lange detaljerede svar. Det sætter jeg pris på :)

Jeg har lige været oppe og forsøge mig med at omdøbe osv. og det ser delvis ud til at have afhjulpet problemet. Outlook hænger ikke længre når man afslutter. (sikkert fordi "send-modtag ved afslutning" nu er slået fra) Men hvis man manuelt trykker "send-modtag" hænger den stadig ved den ene af processerne. Jeg troede det var modtag, men det er åbenbart offlineadressekartoteket den hænger ved. Det er faktisk et problem jeg har hos en anden bruger også. Den siger bare "offlinekatoteket opretter forbindelse til exchange serveren" og der sker aldrig mere end det. Jeg tror ikke på at serveren er problemet da kun går galt for 2 brugere i fimaet, men jeg er tilgengæld også lidt på bar bund for hvad der skulle skabe problemet lokalt på computeren når nu jeg lige har prøvet med en helt ny brugerprofilmappe.
Avatar billede ptj_11 Forsker
21. februar 2013 - 11:08 #3
Så ville jeg forsøge mig med at lade de 2 berørte brugere logge sig ind på en anden maskine.
Hvis problemet er forsvundet, så tyder det på, at problemet ligger på deres egne maskiner, hvis problemet stadig består, så må problemet skulle findes i deres profiler på serveren.
Du kan naturligvis også forsøge dig med at oprette 2 nye brugere, til de brugere, som har problemet. De giver de samme svar, så alt efter, hvad der er nemmest for dig selv, kan du vælge den ene eller den anden løsning.
/ptj_11
Avatar billede hearnz Nybegynder
07. marts 2013 - 09:02 #4
Det viste sig at vores hosting firma havde glemt nogle permissions.

Tak for svarene alligevel
Avatar billede ptj_11 Forsker
07. marts 2013 - 22:13 #5
Velbekomme dig. Godt at fejlen blev fundet.
/ptj_11