Avatar billede lindenkron Praktikant
21. februar 2013 - 12:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hard Disk write/read speed.

Jeg har i nogen tid nu oplevet langsom computer opstart, langsom opstart af simple programmer som firefox osv. Desuden larmer harddisken mere end sædvanlig og når den rammer 100% aktivitet lyder det en smule skræmmende.

Den er cirka 2 år gammel nu. 1 terabyte black western digital 7200 rmp sata harddisk.

Noget der virker usædvanligt eller langsomt her?
http://i49.tinypic.com/2e5o3rt.jpg

Har ikke nogen baseline at sammenligne med, og er ikke så oplyst om hvad en hard disk af den her slags skal kunne trække.

Hvis der er noget i de tal der vækker opsigt ville jeg sætte pris på at få det af vide :)

Tak!
lindenkron
Avatar billede kimtheman Novice
21. februar 2013 - 13:20 #1
Tja nu kan det jo også skyldes, at din computer er sat til med alt mulig snavs. Og den bare trænger til den store rensetur.

Det jeg selv gjorde, da jeg var træt af larmen og den langsomme reaktionstid var. At jeg købte sådan en fætter:
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/sandisk-extreme-solid-state-disk-240-gb-id-6417700.aspx

Og denne er styresystemet, programmer og spil så installeret på. Og har så andre harddiske i til diverse ting og sager, samt til at kører backup over på.

Hvis du så ikke har det installeret, så kan det med fordel betale sig at investere i windows 7 og installere dette.

Når den så er nyinstalleret, og alle de programmer som virus program, office program osv. Du bruger til daglig er installeret. Så laver du lige en klon af din harddisk, hvis udheldet en dag skulle være ude.
http://www.comon.dk/art/113703/guide-clonezilla-kloner-din-harddisk-helt-gratis

Så kan du nemt geninstallere computeren, som den så ud da du lavede denne klon. Og det samme kan gøres, hvis harddisken f.eks. brænder af. Så kan du også bruge denne backup klon på en helt ny harddisk, og du er derved hurtig kørende igen.
Og hvis udheldet så er ude, og du vil være helt sikker på at være up to date. Så kan du installere Cobian Backup. Og vælger du Cobian Backup 9 er den på dansk.
http://www.cobiansoft.com/cobianbackup.htm

I dette programm vælger du så, hvad den skal lave backup af og hvornår (min laver en hurtig backup flere gange dagligt med email, dokumenter osv. Alt det vigtige. Og så en stor backup af alt det andet ca. 1 gang ugentligt).
Brænder harddisken så af, og du installere din klon på den nye harddisk. Og gendanner fra din backup, så er din computer pludselig som den var for nogle timer siden.

Du kan også hente CrystalDiskInfo, for at se hvordan din harddisks sunhed har det:
http://crystalmark.info/download/index-e.html#CrystalDiskInfo

(hent Installer Edition (exe))
Avatar billede kimtheman Novice
21. februar 2013 - 13:52 #2
Glemte dog at sige, at efter jeg har smidt denne nye harddisk i. Så starter min computer op, så den er helt køreklar på ca. 45 sekunder. Og der har den loadet diverse programmer som virus, cloud, skype, backup programmer m.m.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 13:58 #3
Ret enig med 1# og 2#, men du vil dog være bedre tjent med en Samsung 840.
Den er hurtigere og en smule billigere.

http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-series-mz-7td250-250-gb-id-7036678.aspx
Avatar billede kimtheman Novice
21. februar 2013 - 14:42 #4
Ja nu sagde jeg så heller ikke, at det var min model han skulle købe. Da dette område er i konstant udvikling, og man selvfølgelig hele tiden skal tjekke op på marked, når man skal købe nyt for at finde det bedste.

Da jeg købte min tog jeg lidt udgangspunkt i denne side, hvor min model ligger nederst på siden i Niveau 1:
http://www.tomshardware.dk/artikler/artikel.cfm/de_bedste_ssd_er_til_prisen_august_2012/6

Målinger fra min gamle harddisk:
http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2013/February/21/B8AE_51262255.jpg

Målinger fra min nye harddisk:
http://www.gratisimage.dk/image-B634_512621A2.jpg

Så den blev jo pænt forbedret.

Der var så en kammerat, der også købte en harddisk magen til min den nye. Men han fik lave målinger. Og mener det var fordi, hans bundkort kun understøtter Serial ATA-300. Hvor mit understøtter Serial ATA-600.

Hans målinger var dog bedre end med hans gamle disk, som ses her:
http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2013/February/21/EE88_51262340.jpg

Det skal dertil siges, han troede han havde fået en ny computer. Efter han fik installeret windows 7 (havde før XP), på sin nye ssd harddisk. Og kunne slet ikke forstå, den pludselig var blevet så hurtig.
Så han var fuldt tilfreds.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 19:23 #5
Alle (næsten) SSD lammetæver HDD, din er slet ikke dårlig, det er som du selv siger udviklingen der går hurtig.

Din post var god, jeg ville blot opdatere med hvad der for tiden er "hot".  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. februar 2013 - 19:31 #6
Der hvor din SSD hænger lidt efter nutidens standard er særligt write, der klarer Samsung 840 sig pænt.
(Pro har en ret stejl stigning til godt over 500 MB/s)
http://media.bestofmicro.com/R/H/353501/original/128kwrite.png
Avatar billede kimtheman Novice
21. februar 2013 - 21:30 #7
Der er ingen tvivl at det er fra alm. hdd til SSD forskellen er stor, som der også så klart står her:
http://www.tomshardware.dk/artikler/artikel.cfm/de_bedste_ssd_er_til_prisen_august_2012/6

"Når alt kommer til alt, er forskellen på SSD'er ved almindelig brug ikke særlig stor. Den største forskel opnår man, ved overgangen fra en traditionel harddisk til et solid-state drev. Det sagt, så er der selvfølgelig en forskel på tværs af SSD'erne, men de skal tages som en helhedssum. Ved brug af individuelle programmer, kan man næppe mærke den store forskel på en Vertex 2 eller Samsungs 830'er, men hvis man ser på den generelle performance over en månedstid, vil 830'eren tydeligvis være hurtigere."
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. februar 2013 - 01:34 #8
Jeg kender godt artiklen, Toms er et nice site.
Jeg er nærmest enig i det vedrørende HDD>>>SSD, undtagelsen er de meget ringe SSD (dem med max read på 40 MB/s), der ville jeg nok heller ha min HDD (det kan også tage for længe at udpakke en stor RAR fil)

Netop fordi gennemsnittet er vigtigere end hvad der sker i en enkelt situation, så bruger jeg gerne gennemsnits-billedet (postet længere oppe) til at vise forskellen på SSD.

Førhen var jeg tilbageholdende med at anbefale de hurtige SSD, men nu synes jeg man får meget ydelse for pengene i en Samsung 840 og prisforskellen til de billige (og dårligere) er ikke mere så stor.

Konklusion:
Min anbefaling til lindenkron er at købe en Samsung 840.
Når nu han er blevet obs. på disk hastighed, så vil overgangen til SSD være det eneste rigtige.
Avatar billede lindenkron Praktikant
30. marts 2014 - 03:09 #9
Hey, undskylder den meget lange stilhed. Har læst tingene igennem, grunden til at dette spørgsmål gik i glemmebogen var at jeg fik tjekket nogle posts igennem på Diablo IIIs hjemmeside hvor det var stated at mange havde dette problem med Diablo III. Det er ikke så slemt i andre spil.

Kimtheman/NielsErikK hvis nogle stadigvæk er interesseret i pointsne så smid lige et svar forbi til point givning så jeg kan få lukket dette spørgsmål.

Sætter meget pris på jeres forslag til SSDs, og de read/write vis på ovenstående billede tog lidt pusten fra mig, viste ikke vi snakkede om så mange x hurtigere hastigheder.

-lindenkron
Avatar billede lindenkron Praktikant
17. september 2014 - 23:06 #10
Lukker.