Avatar billede bvk Juniormester
22. februar 2013 - 21:48 Der er 6 kommentarer

Optælling af celler.

Jeg bruger Excel 2007 på Dansk

Jeg har et regneark som indeholder 4 kolonner.

Kolonne A er bare et sant/falsk som angiver om det er Arb. eller privat kørsel
Kolonne B angiver firmanavnet som er besøgt
Kolonne C angiver Adressen som er besøgt
Kolonne D angiver datoen for besøget

Ovennævnte bliver genereret af en rapportgenerator og overført til excel for en valgt periode. Jeg har jo over en længere periode, besøg nogle firmaer mange gange og andre firmaer har ikke fået så mange besøg, eller måske slet ingen.

Til mit problem:
Jeg vil gerne have en sammentælling på, hvor mange gange jeg har besøgt hvert firma i den givne periode, altså hvor mange gange, et navn går igen i kolonne B?

Hvordan gør jeg lige det?
Avatar billede finb Ekspert
22. februar 2013 - 22:06 #1
Data >> Subtotaler
Avatar billede bvk Juniormester
22. februar 2013 - 22:09 #2
Hvad mener du???
Avatar billede bvk Juniormester
22. februar 2013 - 22:17 #3
så enkelt er det ikke......
Avatar billede Hestehat Seniormester
22. februar 2013 - 22:20 #4
Du kan bruge tæl.hvis funktionen til at løse den opgave.
Avatar billede bvk Juniormester
22. februar 2013 - 23:13 #5
Tjaa..., man kan gøre så meget, HVIS man ved hvordan man gør, men det gør jeg ikke....;o(
Avatar billede Hestehat Seniormester
23. februar 2013 - 06:41 #6
tæl.hvis fungerer på den måde at den tæller celler der opfylder et enkelt kriterie.

Er det mange forskellige firmaer der figurerer i kolonne B?

Hvis ikke det er, så tror jeg at jeg selv ville gøre det at jeg skrev de forskellige firmanavne i for eksempel kolonne E, og så skrev antal ture i kolonne F.

I kolonne F kan du så bruge nedenstående formet til at finde ud af hvor mange gange det enkelte firmanavn forekommer.

=TÆL.HVIS(B2:B25;E2)

Den tæller i området B2 til B25 (det kan du bare ændre efter behov) og så tæller den forekomsten af det der står i E2.

Hvis der er mange forskellige firmaer, skal jeg lige have tænkt mig om en gang til, for så kan det være hensigtsmæssigt at få excel til at lave listen over de forskellige firmaer til dig.

--Svend