Avatar billede bejstrup Juniormester
27. februar 2013 - 18:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Underskud i interessentskab

Jeg har været med i et interessentskab der netop er blevet opløst. I den forbindelse var der ikke penge nok til at dække den gæld der var. Vi fem interssenter indgik en akkord med banken, således at de fik ca 60% af det skyldige beløb.

Den del vi betale var efter evne, og således ikke ligeligt fordelt.

Spørgsmålet er således:
1. Kan jeg få frafdrag i min indkomstskat for det beløb jeg har indbetalt.

2. Kan jeg få fradrag i min indkomst skat for 1/5 af det beløb vi samlet har indbetalt.

3. Kan jeg ikke få fradrag for det beløb jeg har indbetalt.
Avatar billede langoe Mester
27. februar 2013 - 19:16 #1
Det kan man ikke sige uden kendskab til jeres I/S-kontakt.

Generelt udgør dit skattemæssige fradrag den del af virksomhedens overskud/underskud som er din andel dog minus den del af akkorden som vedr. din gæld.
Avatar billede bejstrup Juniormester
27. februar 2013 - 19:39 #2
Det er ok, smider du et svar :-)
Avatar billede langoe Mester
27. februar 2013 - 19:51 #3
I bør kontakte en revisor, hvis beløbene er af en vis størrelse.

Hermed svar
Avatar billede sinumsen Nybegynder
28. februar 2013 - 07:47 #4
Selv om tråden er lukket vil jeg alligevel komme med et lille input.

Hvis i ikke har anført noget specifikt i kontrakten om fordeling af evt overskud/fradrag for underskud vil i som udgangspunkt i jeres situation hver have 1/5 af underskuddet som fradrag hver. Men nu da i har betalt en del af underskuddet til banken i en ulige fordeling kan man anskue det lidt anderledes. I skal opfatte jeres indbetaling til banken som en personlig investering i virksomheden. Da denne ikke er lige vil det også være rimeligt at i finder en måde at fordele underskuddet på, således at dem der har lavet et større indskud også får et lidt større fradrag.

Men som Langoe skriver, så gå til en revisor hvis beløbene er af en vis størrelse. Hvis det ikke drejer sig om alt for store beløb ville jeg nok bare forsøge selv at lave en fordeling af underskuddet mellem jer for at undgå yderligere at skulle betale en revisor.

Men en mulighed kunne være.. Tag det totale indskud i virksomheden i hver nogensinde har foretaget. Sæt totalen til 100% Find derefter hver jeres % del af dette indskud og lad så denne % del være det samme som den del af fradraget i hver skal have.

Skat er ligeglad med hvordan i fordeler underskuddet og bruger det som fradrag så længe totalen af hver jeres angivede fradrag stemmer overens med virksomhedens underskud.

Mvh
Henrik
Avatar billede bejstrup Juniormester
28. februar 2013 - 18:08 #5
Hej Henrik
Takker for indsparket. Det drejer sig om flere hundrede tusinde, så det er ikke helt lige meget.
Avatar billede langoe Mester
28. februar 2013 - 19:11 #6
I bør gå til en revisor, som I har tillid til, og som har forstand på tingene, men at sætte jer ind i problemstillingerne først er godt.

I første omgang er det afgørende hvad jeres kontrakt/aftale siger. Dernæst underskuddet i I/S. Det, som har I har betalt, kan også have betydning, men det er ikke afgørende.

Har du f.eks. fået dekord på noget af dit tab, eller betalt for en anden person, så har du ikke fradrag for det.

Det ville være bedst for jer samlet set, hvis kontraktens indhold om overskud/underskud svarer til, hvad I har betalt.

I praksis har mange ikke lavet kontrakt, og er tilmed blevet uenige før de stopper eller under ophøret. Det håber jeg ikke er tilfældet for jer. I mangel af kontrakt eller andre fixpunkter er ligedeling udgangspunktet.