Avatar billede hubertus2013 Nybegynder
04. marts 2013 - 06:41 Der er 4 kommentarer

Har du problemer med Vista og Browser og andre ting

Man har hørt om mange der elsker at hade Vista men jeg syntes at det fungerer fint efter alt er opdateret via update men der er bare et lille irritations problem ved den indbyggede firewall som ikke lukker for udgående trafik såsom programmer man starter.
Så derfor kan jeg anbefale Vista firewall control http://www.sphinx-soft.com/Vista/order.html der som det kan ses også er i en gratis udgave.
Prøv den og du vil blive overrasket over hvor mange interne programmer der slet ikke burde gå på internettet forsøger at kontakte en server feks ccleaner,recuva mv.

Og en god uproblematisk browser er Opera der kan bruges til alt også java baserede ting hvilket man jo ind imellem kan have brug for og hvor denne funktion nemt kan slås fra via funktioner > Advanceret > plugins.
http://www.opera.com
http://help.opera.com/Windows/12.10/en/index.html
http://www.opera.com/download/languagefiles

Efter indstallation af Opera browser kan det anbefales at gå i vistas firewall og fjerne x i undtagelser eller ganske enkelt at klikke på avanceret > Gendan standarder  hvis man ikke har givet nogen programmer sær tilladelse til at få adgang til internettet.

Og med Ghostery http://www.ghostery.com http://www.ghostery.com/about
kan du blive fri for irriterende annoncer og feks Google's og Facebook og andres sporing og indsamling af oplysninger om din færden på nettet.

Så med disse få ting kan man have og få en god uproblematisk oplevelse med Vista samt de nævnte programmer.
04. marts 2013 - 09:33 #1
Hmmm... virker mere som en GUIDE v?

Se også ->
www.eksperten.dk/guide/1528
Avatar billede hubertus2013 Nybegynder
04. marts 2013 - 11:00 #2
Nå ja hva f... der vil jo altid være nogle der skal brokke sig over et eller andet og det er stort set ligegyldigt hvad for man kan jo ikke gøre alle glade især ikke hvis de har en anden dagsorden end at bare at have det sjovt og videregive tips og gode råd til andre.

Og ja Larry jeg ved godt at du nærstuderer mit svar og siger jamen jamen nu skriver du tips,råd ?
Jamen jamen så er det for forkert rubrik...gab...

Ja jeg genkender typen når jeg ser den lol
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. marts 2013 - 11:22 #3
Jeg tror faktisk kun larry ville vejlede dig.
Det er kanon du ønsker at hjælpe andre.  :-)
Avatar billede hubertus2013 Nybegynder
05. marts 2013 - 08:27 #4
Med hensyn til den lille letvægts firewall vista firewall control på 2,5 mb er der her en ældre udgave som er meget simpel og enkel og som fungerer perfekt:
http://sphinx-soft.com/download/VFC2.5
Nu skriver jeg om den før nogen spørger hvilket jo er et fremtidigt svar på de spørgsmål og problemer nogle kan have med den.
Har du feks Avast antivirus vil der poppe en lille box fra vista firewall control op og spørge dig om du vil give programmet adgang til internettet (Hvilket forøvrigt sker med alle de programmer du har som vil på internettet) Og hvis du har det som jeg der begrænser alle programmer fra at komme på internettet og sladre,kommunikere og hente dit og dat mv ja så gør det at det eneste du giver tilladelse til at komme på internettet er den browser du bruger samt "avast service" + avast update som du så bare disable efter opdatering til næste gang hvor du vil opdatere dine virus definitioner hvor du kortvarigt bare "enable all"
(selvom du disable avast update vil du igen på et tidspunkt blive spurgt om du vil lade update få adgang til en ny server hos avast hvor du så bare enten nægter eller giver adgang alt efter om du vil opdatere ) hvilket er helt normalt.Du kan forøvrigt også se ip adresen på alle de programmer der prøver at få adgang og hos whois.com kan du se hvem adressen tilhører så du har fuld kontrol over hvem du giver adgang til din pc hvilket jo er rart i en tid hvor der snart er mere l0rt end lagkage på internettet.
Alt andet kan du med sindsro roligt nægte adgang til internettet indtil du skal bruge det på internettet hvorved din internet forbindelse kun har og bruger den trafik der er brug for.
Er du eller skal du slet ikke på internettet men arbejde med et eller andet slår du bare alt fra mao du "Disable all" hvilket vil sige at du stopper alt indkommende og udgående trafik.

Og det vil forøvrigt meget hurtigt blive afsløret hvis du har et "mystisk" program der ligger og laver ind og udgående trafik uden din viden eller medvirken (hvis din ordinære firewall ellers er indstillet rigtigt) eftersom der uværgeligt vil komme en pop op box der spørger dig om du vil tillade program x at få adgang til internettet.

Personligt kan jeg bedst lide det enkle og effektive fremfor det store med en masse knapper og indstillinger eftersom det man jo er interesseret i er ganske enkelt at hindre unødvendig og til tider skadelig data trafik så man har og får alt den bånd hastighed man kan få til det man skal bruge det til.

Og når du har installeret dette program skulle der meget gerne være 0 trafik at se i din netværks trafik når og hvis alt er nægtet adgang til internettet.

Din netværks trafik ser du således:
Klik på ctrl+alt+delete > start jobliste > Netværk
Og "ydeevne" hvis du vil se CPU-brug og Hukommelse forbrug
Og "processer hvis du vil se hvilke programmer der kører lige nu.

Ja jeg skriver du men det er ikke henvendt til nogen bestemt udover dem som jeg ved kan og vil få problmer med dette program hvilket er meget simpelt eftersom det bare er at installere det og lade det passe sig selv og enten dis eller enable det man vil have skal kunne gå på internettet.