Avatar billede John64 Nybegynder
04. marts 2013 - 16:30 Der er 11 kommentarer

Backup

Hej skal lave  backup, som skal gemmes hver gang der sker ændringer, den skal ikke lave en fuld backup hver gang, men kun gemme de ændrede filer oven i backupen. Backup skal ligge på to harddisk mirror. Hvordan gør man eller findes der et program som kan gøre det?
04. marts 2013 - 16:33 #1
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, Win8, WIN8, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Via hvillket program ? Eller noget 'manuelt' system ?
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. marts 2013 - 18:05 #2
#0 hvis vi antager det er backup af en "normal arbejdsplads" vil jeg nok anbefale nogle af de "online" tilbud der findes....

f.eks www.keepit.dk som giver dig "uendelig online lagerplads" for ca. 500,- pr. år.

Dette backup system tager "incremental backups" og fungerer PERFEKT på enkeltstående arbejdspladser. Første backup tager RIIIIIGTIG lang tid derefter er det perfekt...
Jeg bruger det selv til min arbejdsplads og har PT 93GB backup filer og kan PT gå tilbage til 29. Januar 2013 ...

snakker vi backup af arbejdspladser, server systemer, exchange, sql databaser mv. skal vi vide MEGET mere om dit miljø for, at kunne rådgive dig...
Avatar billede John64 Nybegynder
04. marts 2013 - 18:46 #3
Det er win7 regner med at køre backup på 2. Interne harddiske. Det er til et mini firma hvor der skal tages backup efter hver ændring. De 2 harddisk er på 1 tb. Men hvordan gør man. Her tænker jeg både manuelt via backup og restore eller andet standard program på win.  Eller via et gratis program, hvis muligt.
Avatar billede juleulven Nybegynder
04. marts 2013 - 19:57 #4
hvis det er 1 pc og du skal have en løsning der reelt fungerer 100% selv hvis huset brænder eller tyvene stjæler ALT så bruger du de 468,- på en online løsning...

ellers skal du bare benytte "Windows backup" systemet du finder i kontrolpanelet. ....

men svagheden er, at DU skal huske skift af medier og starte computeren på de tidspunkter du definerer i opsætningen ...

jeg kan reelt ikke se hvorfor du skulle spare de 500,-
ikke engang hvis det var "privat/hygge" ...

den ENE gang på 5 år du skal bruge en backup (2500,-) kan ikke gøres op i professionel recovery .... som ofte koster 2500,- bare for TILBUDDET for, at reetablere data...

:-)
Avatar billede karlar Nybegynder
04. marts 2013 - 21:27 #5
Hej

Prøv og kig på Dansave Backup de tilbyder billig online backup løsninger til virksomheder.

Deres hjemmeside hedder www.dansave.dk

De laver ikke andet end tilbyde backup løsninger.
Avatar billede John64 Nybegynder
05. marts 2013 - 07:39 #6
Det lyder alt sammen godt, men har lige talt med firmaet og de vil ikke have online backup, og slet ikke hvis det koster penge.  Er der andre muligheder?
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. marts 2013 - 07:42 #7
Karlar det mindste man kan gøre for folk inden man rådgiver er da, at kigge på priserne.... De er jo stjerne dyre i forhold til www.Keepit.dk

de er:
forbrugsafregnet
100GB koster 2.700,- pr år
Keepit koster 468,- pr ÅR og har INGEN konsekvenser for yderligere databackup.

også lige en ting til:
svar er noget man lægger når trådstarter beder dig om det, du skal bruge kommentar til, at lave almene indlæg.
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. marts 2013 - 07:46 #8
#6

du KUNNE bruge "Dropbox". Det er jo en "online storage".
og den er gratis for den begrænsede mængde data du nu engang har tilgængelig.

men hvis jeg var dig ville jeg bruge lidt mere (antager jeg) energi på, at forklare folk følgende:
1. hvis huset brænder
2. hvis databackup stjæles
3. backup skal tages på et specifikt tidspunkt (dvs bruger skal huske og vente)
4. man skal håbe, at kunne læse data fra det medie man tager backup på, dvs bruger man f.eks ekstern disk bør/skal man have 6 diske. dvs 1 til hver ugedag (incremental) også en fuld backup om f.eks lørdagen. I en HELT optimal situation har du 12 også kan man gå op til 10 dage tilbage.

Alt det her ovenstående bøvleri slipper du for med en "online" løsning.
Avatar billede John64 Nybegynder
05. marts 2013 - 09:23 #9
Det må IKKE være online backup, vi har snakket om fordele og ulemper, men det SKAL være på to harddiske. Det SKAL tages backup efter hver ændring.
Avatar billede John64 Nybegynder
05. marts 2013 - 10:53 #10
Vi har talt sammen igen, vi vil gerne have en ny backup hver time, af de ændringer der er sket siden sidste backup. Det skal være offline og på 2 harddiske.
Hvrodan gør man?
Avatar billede juleulven Nybegynder
05. marts 2013 - 16:58 #11
kontrolpanel
system og sikkerhed
sikkerhedskopiering og gendannelse
konfigurer sikkerhedskopiering
vælg placeringsmedie
udvælg data der skal sikkerhedskopieres
opsæt tidsplan til manuelt (den kan ikke hver time) og skal derfor startes manuelt.
tag backup

når du har opsat det skal du så bare sætte et æggeur og huske, at skifte diske og starte backup.

ellers er det jo bare igang med, at afprøve diverse gratis programmer (HELD og lykke) eller lytter til de råd du får ....