Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 16:41 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Ny 3TB harddisk, vises i windows som 746,39gb

Hej Eksperter.
Jeg håber I kan hjælpe mig med mit problem.
Jeg har lige installeret en ny harddisk, det er en 3TB WD Red. Men i min diskhåndtering fremstår den kun som 746gb, hvilket jo altså for mit vedkommende er ret skuffende.
Da jeg startede Windows 7 efter at have sat den i, skrev den at den installerede driveren, det så dog ud somom at den aldrig blev helt færdig. Ikke desto mindre hvis jeg går ind under egenskaber skriver den således:
http://www.hansen.pm/hd1.jpg

I diskhåndtering ser den således ud:
http://www.hansen.pm/hd2.jpg
(Jeg skulle vælge Master Boot Record, eller GPT Guid partitions-tabel, Windows skrev at det sidste var at foretrække med disce større end 2TB - Så det valgte jeg, har skiftet frem og tilbage, det hjælper intet, har dog ikke booted mellem skift)

Jeg har haft computeren booted et par gange siden da, da jeg tænkte det måske ville hjælpe, det gjorde det ikke.

Hvis i mangler info, eller jeg ikke har formuleret mig ordenligt, så spørg endelig, jeg er lidt ivrig, hader når jeg ikke kan få min nye hardware til at fungere.
På forhånd tak.
Peter
Avatar billede thov Forsker
04. marts 2013 - 16:51 #1
Du har ramt 'loftet' på 2,2TB, så partitionerer du disken, så ingen partition er større end 2,2TB, virker det nok bedre.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 16:51 #2
Du har måske installeret disken som almindelig MBR? Hvis så, slet partitionen og omdan disken til en GPT disk. Windows kan ikke håndtere diske på mere end 2,2TB.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 16:59 #3
Forslaget fra thov er måske nok det bedste, for hvem har brug een partition på 3TB?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 17:01 #4
hvis du henter seagate wizard Tool og installerer

så vil du kunne lave et drev på de 746 gb der mangler

http://www.seagate.com/support/internal-hard-drives/enterprise-hard-drives/savvio-15k/discwizard-master-dl/

m.v.h
Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 17:02 #5
Der skulle være 3TB, der er kun 746GB, det er meget langt fra de 2,2TB I omtaler. Jeg har lige skiftet den frem og tilbage, nu er den uden tvivl sat op til at være en GPT disk. Jeg har endnu ikke lavet nogle partitioner på den, da jeg ikke er interesseret i en partition på 746GB. Skal den splittes nu hvor den er over 2,2TB, så bliver det nok 2+1 eller 2*1½ - Men først og fremmest så skal jeg have hele disken, eller i det mindste de 2,2TB frem.
Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 17:03 #6
Der mangler ikke 746GB, der er 746GB, d.v.s. der mangler ca. de omtalte 2,2TB.
Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 17:14 #7
Jeg tænkte, jeg ville prøve at installere det program du nævner, i håb om at det kunne finde hele discen, men for at kunne installere det program, skal jeg have enten en maxtor eller en seagate disk i computeren, og jeg har ingen af delene. Men tak for input.
Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 17:25 #8
Jeg læste andetsteds her på eksperten: http://www.eksperten.dk/spm/943169
At sata er bagudkompatibel. Nu kan jeg dog læse mig frem til andet steds: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/i-have-a-3-tb-drive-windows-7-ultimate-wont-format/b1cc3811-f25f-e011-8dfc-68b599b31bf5

"To use any drive over 2.19 TB you will need:
...blabla...
A sata controller that is compatible (to find out if it is compatible, find out what motherboard or add-on board SATA controller you have and google it-e.g.  Intel ICH8 3TB )"

Kan grunden til at jeg ikke kan se mere end de 746GB, være at mit bundkort er for gammelt, og simpelthen ikke understøtter discen?
Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 18:13 #9
En anden gut foreslår at det er harddisken der er død, pga. harddiskens controller, og jeg bør sende den ind og få den byttet. Hvad hælder I eksperter mest til, en død harddisk controller, eller at mit flere år gamle bundkort ikke kan klare den?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 18:27 #10
HDD kan jo ikke være død når der kan bruges 746GB, men om den kan være beskadiget? Jeg vil ikke hævde det, men hælder til den anskuelse, at bundkortet ikke kan læse disken korrekt. Du kan jo prøve at opdatere din bios. Ellers prøv at sætte HDD til en anden computer via USB.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 18:29 #11
Ps. eller via et bundkort kabel, som sekundær HDD.
Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 18:47 #12
Hmmm. Tak for svarene. Jeg tror jeg må tage den med ned til en forhandler der kan teste den for mig, hvis de kan få den til at fungere, så kan de få lov at sælge mig en pc, alt andet end lige er det også på tide at få skiftet den her gamle skrammelkasse ud.

Dine ideer er rigtig gode, men jeg forstår ikke hvad du mener med de alternative tilslutningsmuligheder, jeg har lige haft en disc i hånden (Den jeg måtte tage ud for at få plads til den nye...) og jeg kan altså ikke se andet end sata strøm og informationskabel (Beklager, jeg ved ikke hvad det hedder, men der er 2 sata stik...). Så er der noget der ligner det hvor man satte pins på oldtidens diske. Men det kan være et stik, men det passer altså ikke rigtig til hverken usb eller motherboard kabel, omend jeg ikke helt ved hvad et motherboard kabel er.

Jeg kan se du ikke samler på point, så jeg lukker tråden inden længe, venter dog gerne lige på svar på de 2 spørgsmål, som ren bonusinfo, fordi du omtaler noget jeg ikke helt forstår.
Tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 19:01 #13
Fra bundkortet går det et smalt kabel til din HDD. Der plejer at være plads til 4 eller flere kabler. D.vs. man skal bruge et ekstra kabel, så man kan sætte 2 HDD til samtidig. Computeren vil så starte op normalt og den ekstra HDD vil så kunne ses i Diskhåndtering.

USB tilslutning kræver et tilslutningssæt som f.eks. http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-All-In-1-Hard-Disk-Link.
Du får ikke en teknikker til at arbejde for 199kr. og så har du det til en anden gang. Men det skal selvfølgelig ikke afprøves på den computer du bruger nu.
Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 19:45 #14
Jeg har lige pt. 3 harddiske på min controller. Der var oprindelig plads til 4 diske, men jeg havde et sata kabel hvor man skulle trykke på en lille fidus, for at få kablet ud af mobo igen, den havde jeg overset, så jeg præsterede at flå hele stikket til en disk ud. De 3 andre har dog fungeret fint med de andre diske so far, så den del er ok. Det er sådan den er tilsluttet, og viser 746GB.

Jeg tænkte at jeg ville spørge om de ville tjekke den, hvis de kan teste den og den fungerer, så køber jeg en ny pc hos dem, hvis den så ikke fungerer, well, så skal jeg ikke have ny computer, og så har de så arbejdet gratis. Det er om ikke andet, forsøget værd. Det er jo evt. en hel computer i 'fortjeneste' der er selvfølgelig også udgifter til dele der skal trækkes fra... Men de vil vel for pokker gerne sælge en pc... Det må høre ind under en eller anden mersalgs kategori.
Hvis de ikke vil gå med til det, så må jeg prøve at se om jeg kan støve sådan et usb kabel op.
Endnu engang tak for hjælpen, jeg lukker og slukker her. Havde du været interesseret, havde du selvfølgelig fået point.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 19:53 #15
Det er ok:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. marts 2013 - 19:53 #16
Bonus info til folk der senere måtte søge sig frem til dette spørgsmål:

Jeg mener at kunne sætte fingeren på dit bundkort, det er også det eneste du formodentlig (du har ikke givet info om CPU) er nød til at udskifte.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2013 - 21:36 #17
Nå ja, selv om det er bundkort+CPU er det da alligevel en billig omgang.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. marts 2013 - 22:49 #18
CPU relatere kun til, at MB skal passe sammen med CPU.
Er socket for gammel (eksempelvis 775) må CPU skiftes.
Avatar billede bumble Praktikant
04. marts 2013 - 22:58 #19
Det er en Pentium E5400 2,7Ghz Dual Core. Jeg kan ikke forestille mig at det har noget med det at gøre? Min nuværende er vist fra 2008, den var allerede forældet da jeg købte den (Hvis ikke jeg husker galt kostede den 3.000 dengang), så det er på høje tid at prøve noget nyt. Den her er mussestille, så den vil være en fin filserver.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. marts 2013 - 18:04 #20
Jeg kan fortælle dig at E5400 netop bruger socket 775 som jeg nævnte i #18.
Du skal mig bekendt op i socket for at finde et bundkort som også understøtter disk over 2.2 TB.

Et socket 1155 bundkort af nyere dato er nok hvad du søger, evt med en i5 3570K (CPU).
Avatar billede lclemens Nybegynder
06. marts 2013 - 14:07 #21
Hvis vi antager controlleren kan håndtere harddisken, så prøv at opdatere driveren til den. Præcis dit problem ses f.eks. ved ældre intel-drivere.