Avatar billede bumble Praktikant
05. marts 2013 - 00:51 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Liste med dele til ny pc. Konstruktiv kritik søges på dele.

Jeg har måttet konstatere jvf. andet spørgsmål, at mit motherboard ikke kan klare min nye 3TB WD Red disk.
Så jeg skal i byen efter ny hardware.
Jeg har lavet en liste med dele der virker til at være rimelig god bang for the bucks (Ifølge tomshardware.com), dog i den gode mellemklasse. Der er nogle dele jeg gerne vil have forslag til. Og jeg vil gerne have gode råd de steder hvor jeg betaler for noget, den kan fås næsten lige så godt til en noget mindre pris. Den er blevet lidt dyrere end jeg egentlig havde ønsket. Til gengæld er det begrænset hvor meget der er gået på kompromis, det burde jeg måske gøre noget ved. Jeg vil IKKE skifte Intel ud med AMD, men evt. en anden model intel. Motherboard skal understøtte ATA-600, og helst være fra Asus. Kabinet ligger fast.

Kabinet: Antec P280                    845 http://goo.gl/StfK3
CPU: Core i5 I5-3570K 6 MB            1573 http://goo.gl/qytTy
Grafikkort: Radeon 7870 2gb            1768 http://goo.gl/ZJysu
Ram: 16-32gb kom med forslag. Det er faldet helt vanvittigt i pris siden sidst jeg kiggede. Havde ikke regnet med at ville købe mere end 8gb, men for 1500DKK får man 32..
Motherboard: ASUS SABERTOOTH Z77      1455 http://goo.gl/EfYVH
Strømforsyning: Kom med forslag max    1000
Solid State drev: Venligst forslag max 1000
Køling: Venligst kom med forslag max  1000 gerne mindre
Lydkort: Creative Sound Blaster Z      662 http://goo.gl/QeF6V

Jeg sætter 100 point, de bliver fordelt i små portioner til alle dem der skriver noget fornuftigt - Og så vil jeg på forhånd undskylde, hvis jeg dømmer en til at skrive noget skidt og derfor ikke belønner personen, selvom han/hun muligvis skrev det bedste indlæg, men jeg blot er for outdated til at lure det. På forhånd tak.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. marts 2013 - 06:43 #1
De penge du vil bruge på RAM er givet dårligt ud, ned i mængde da du ikke vil udnytte dem.
Spar penge her.

Du skal komme med gode argumenter for at bruge over 100% ekstra på bundkortet, mit bud uden dine argumenter:
http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-p8z77-v-lx2-id-6963828.aspx
Spar penge her.

Du bruger en masse penge, men vælger et grafikkort som ikke er fra sidste generation, selv et GTX 660 OC vil slå det.
Resten af dit setup skriger på et GTX 670.
Brug flere penge her.

SSD:
Samsung 840 250 Gb (ca. 100 kr. over budget)
Alternativt Samsung 840 PRO 128 GB.

Jeg har nok flere kommentar, men der er da lidt at overveje til en start.
Avatar billede bumble Praktikant
05. marts 2013 - 07:40 #2
Grafikkortet er valgt ud fra den her graf, hvor det yder næsten lige så meget som GTX 670, men koster 2/3. Hvor meget betyder det at GFX er fra sidste generation?
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-performance.html

SSD disken behøver slet ikke være så stor, men du skriver Samsung, så jeg går ud fra at det er fordi deres SSD diske, er ok. Så hvis jeg køber en 60gb Samsung SSD, så er det ok, og så slipper jeg vel noget billigere.
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-830-series-mz-7pc064b-64-gb-id-6428296.aspx?q=samsung+ssd Der er en fin en. :)
Jeg regner med at køre et speedraid (Jeg ved ikke hvad de forskellige raids er, sikkert raid 0 eller 1) på 2*1tb diske, så mon ikke det nok skal gå med en lille ssd.
Avatar billede bumble Praktikant
05. marts 2013 - 08:29 #3
Fixet link: http://goo.gl/MfhLw
Avatar billede bumble Praktikant
05. marts 2013 - 14:48 #4
Nu har jeg fundet ud af hvor jeg vil købe min nye computer, jeg har handlet der før, og de forhandler Antec kabinetter, så det var egentlig rimelig lige til.
Jeg har siddet og kigget på ram klodser, og her er jeg noget i tvivl om hvad jeg skal gå efter.
Jeg har fx fundet dem her:
http://goo.gl/3RjYc
2400 Mhz - CL11. De har hurtig mhz, men høj CL (Og den skal så vidt jeg ved være lav?)
Til samme pris kan jeg få "Kingston HyperX blu Red Series - 2x8GB" - De kører 1600mhz men med lavere timing, 10. Hvad vil jeg få mest ud af?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. marts 2013 - 16:41 #5
Glem de små 60 Gb SSD, de er langsomme i forhold.
Jeg valgte 2 SSD som yder godt, den ene (128 GB) er den hurtigste consumer SSD i verden(i sin størrelse).
Du kan heller ikke bare skifte til 830 serien og tro de yder det samme.

Her kan du se gennemsnitshastighederne for nogen SSD, tophastigheder er hurtigere, men det vigtige at kigge på er jo gennemsnittet og ikke hvad der sker få sekunder..

http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png
Dine HDD får ikke et ben til jorden i forhold til SSD, udelukkende ved sequential read og relativ høj queue dybde  vil de performe rimeligt.
http://media.bestofmicro.com/R/G/353500/original/128kread.png
Hvis du ikke tror mig skal jeg gerne grave beviser frem.

Her har du en bedre oversigt over grafikkort.
Vær obs på der måles på single GPU, hvilket vil sige at feks GTX 590 og GTX 690 vil yde mere end tallet angiver (gælder også Radeon HD 6990), men de her i tråden omtalte kort placeres korrekt da de er single GPU.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Påstår du nu at et 7870 yder i nærheden af GTX 670, så begynder jeg altså at grine.

RAM der er CL af mindre betydning på DDR3 end det var på DDR2.
MHZ der vil du kun kunne udnytte de høje hvis du laver OC.
Jeg vil da tro de hurtige sagtens kan køre "kun" 1600 mhz med cl 10 (jo lavere mhz jo nemmere er det at opnå god cl).
Du går muligvis for meget op i RAM, du vil ikke mærke den store forskel uanset hvilke du vælger.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. marts 2013 - 16:47 #6
Hvis du kigger på GTX 660, så skal du lægge ca. 10% ydelse til for at være på GTX 660 OC (det yder næsten som GTX 660 TI, men koster en del mindre)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
05. marts 2013 - 16:59 #7
Her kan du se det gå "galT" for en 256 Gb i 830 serien (400 MB/s), den når ikke på på nær samme skrivehastighed som de gode, "din" 64 GB vil performe endnu værre.
http://media.bestofmicro.com/R/H/353501/original/128kwrite.png
Avatar billede bumble Praktikant
05. marts 2013 - 20:35 #8
Nu fandt jeg noget: http://goo.gl/plhEv
Den kingston skal jeg ikke have. Så det bliver 120gb Samsung 840 eller hvis de er ude af stock 840 pro. - Prisen er rimelig, 50% ekstra ydelse fra 840 pro udgaven der også koster 50% mere end 840 udgaven.

Jeg ved selvfølgelig godt at SSD er væsentlig hurtigere end 2 konventionelle diske i raid. Men til mit behov, er SSD til andet end O/S overkill.

Jeg påstår ingenting, det har jeg aldrig gjort, jeg læser et chart, jeg har linket til det, og på det chart, er forskellen på de nævnte kort minimal ifht. prisforskellen. Hvis jeg læser det forkert, så sig endelig til, til gengæld så vil jeg ikke hænges ud.
Hvis jeg skal op i GTX670 må det her være et godt bud: http://goo.gl/VfbQl - Det koster næsten det dobbelte af det kort jeg linkede til. Ifølge det chart du linker til giver det ca. 20% ekstra. Men du mener så at hvis jeg skal droppe det GFX og istedet tage det jeg linkede til, så skal jeg drosle hele setupet ned, for at GFX ikke er en flaskehals?

Jeg linker til en Core i5, jeg er dog kommet på andre tanker, jeg regner istedet med at bestille sådan en her: http://goo.gl/GUqGK Ifht. den samlede pris for den her computer, så er det vist helt ok at bruge de 500kr ekstra for at opgradere fra i5 til i7.

Nu mangler jeg 2 ting:
CPU køler og strømforsyning.
http://goo.gl/uq7SQ - Ser den fornuftig ud?
Ifht. CPU køler, så tror jeg bare jeg giver dem sådan rimeligt frie hænder til at vælge ud fra hvad de har på lager der lever op til CPU og mine forventninger om en silent pc.
Avatar billede bumble Praktikant
06. marts 2013 - 00:11 #9
NielsErikK skriv et svar, så får du point. Du må gerne give dit besyv med ang. strømforsyning, men har for så vidt fået svar andet steds, så jeg er næsten sikker på hvad jeg ender med at købe. Tak for hjælpen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 09:58 #10
Først vil jeg gøre obs på du med den CPU skifter til LGA2011 Socket, det betyder du skal finde et tilsvarende bundkort.
Du er måske allerede obs på det, ellers er det vigtigt for dine stumper kan køre sammen.

3820 er en fin CPU til spil, den er (inc bundkort LGA2011 Socket) dog et valg i den kostbare ende, den giver lidt mere, men koster alt i alt en del mere.
Da ydelsen i spil ligger tæt, men priserne (inc MB (motherboard) svinger en del, plejer jeg at anbefale i5 3570 eller i7 3770, 3820 er normalt hvis jeg får at vide; penge er af mindre betydning.

Et GTX 670 kan findes billigere, men det kort du har fundet er et nice kort.
Det her kort er også nice, lidt hurtigere (nok små/omkring 10%) og lidt billigere.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gigabyte-gv-n670oc-2gd-2-gb-id-6792959.aspx
Det tilsvarende OC kort fra Asus er det her.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-gtx670-dc2t-2gd5-id-6802231.aspx
Alle tre kort er gode valg.

SSD dit valg er fint, jeg ville dog nok ha valgt 840 250 GB frem for 840 pro 128 GB, men vi er ude i smagssag.

Din PSU er udmærket.

Selvom du tildeler point, så holder jeg øje med denne tråd et par dage, for at se om der skulle opstå yderlig spørgsmål. :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 10:16 #11
Glemte, ja GFX ville være flaskehals på det oprindelige setup (når vi taler grafisk krævende spil i høj opløsning).

Jeg vil gå så langt som at sige, selv med GTX 670 er det forsat flaskehals under nævnte omstændigheder.

Alle seriøse test siger at først ved 2 stk. GTX 680 i SLI skifter flaskehalsen.
Der er kun under helt ekstreme forhold på 3 skærme noget at vinde ved 3 stk. GTX 680 i SLI (de er ikke mere flaskehals).

Ordet "flaskehals" er brugt med forbehold, da alle stumperne jo i et vist omfang er afhængige af hinanden.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
06. marts 2013 - 10:43 #12
*Tilføjelse af et glemt "K".

Da ydelsen i spil ligger tæt, men priserne (inc MB (motherboard) svinger en del, plejer jeg at anbefale *i5 3570K eller *i7 3770K....
Avatar billede bumble Praktikant
06. marts 2013 - 17:41 #13
Jeg er pt. sluttet med dette:
Kabinet: Antec P280 http://goo.gl/StfK3
Motherboard: ASUS P8Z77-V LX2 http://goo.gl/3fMTi
CPU: Core i7 I7-3820 10MB http://goo.gl/GUqGK
CPU Køler: Cooler Master Hyper 212 Evo http://goo.gl/VDcGB
Ram: Kingston HyperX blu - 2x8GB http://goo.gl/fkmFB
Grafikkort: Asus GTX670 http://goo.gl/VfbQl
Lydkort: Creative Sound Blaster Z 662 http://goo.gl/QeF6V Solid State drev: 120gb Samsung 840 http://goo.gl/H4HGg
Strømforsyning: XFX Proseries 850W http://goo.gl/uq7SQ

Jeg er pt. endt ud med dette, grundet at kabinettet hos den forhandler jeg har valgt er en bestillingsvare, er det den eneste vare jeg har bestilt, da der er 2-3 dages levering på det.
Ifht. CPU fan, spurgte jeg butikken til råds, så den har de anbefalet. Du er velkommen til at kommentere på deres valg, såfremt du har noget input på det punkt.
PSU har jeg selv rimelig random valgt fra deres hjemmeside, jeg ville sikre mig der var strøm nok til at jeg kan smide flere ting i hvis jeg får lyst, jeg ved ikke noget om støjniveau. Der er du også velkommen til at give en kommentar med.
Sidst men ikke mindst, synes jeg at kunne læse mig frem til at Sabertooth Z77 har en onboard SSD, der skulle forbedre ydeevnen, men så længe jeg har en SSD som O/S disk, er det vel begrænset hvor meget ekstra det giver. Der står også noget om onboard gfx, hvis det kan give ekstra til ydelsen, så vil begge disse ting være noget jeg vil overveje at vælge til. Derudover så er det også et voldsomt lækkert mb at kigge på, og ja, det bruger man jo ikke til hverdag, men altså, DET SER MEGA GODT UD! :D
Bortset fra det så er jeg incl. montering landet på små 13.000, for hvad jeg skulle mene at være en rimelig up-to-date computer valgt ud fra et kvallitetsmæssigt øjemed, heriblandt årsagen til at jeg har valgt et Asus mb og gfx. Jeg er ret sikker på at jeg aldrig vil komme i bekneb med ydelse, og jeg kunne spare mange tusinde, hvis jeg ville affinde mig med en computer der levede op til mine mindste krav (Pt. har jeg en Pentium Dual-Core E5400 med  onboard Nvidia Geforce 310 fra 2008, og den leverer for så vidt varen) - Men samlet over de sidste 10 år, har jeg max brugt 15.000 på ny(e) computer(dele), så jeg synes jeg kan tillade mig det, og der er noget dejligt ved at sidde ved en computer man ved er kram. Af samme årsag, at jeg formentlig ikke får brug for maxydelsen, valgte jeg at holde mig til Core i7 3770K, da Ivy bridge er nyere og nye features følger derfor med, fx. USB 3.0.
Avatar billede bumble Praktikant
06. marts 2013 - 17:47 #14
Hov, og så lige en lille kommentar ifht. overclocking, det er ikke noget jeg gør mig i. Jeg vil hellere betale lidt ekstra for at få noget der er tilsvarende hurtigere uden oc, end at bøvle med alt den ekstra varme, og hvad der ellers følger med. Selvfølgelig, når det er oc'et fra fabrikanten, er der garanti på, men GPU bliver ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, belastet mere end den oprindeligt er bygget til, så det vil jeg ikke arbejde med. Igen så stiller jeg egentlig ikke voldsomme krav til ydelse. Havde jeg benyttet så meget kraft, ville min holdning måske være anderledes.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 07:46 #15
Først må vi lige ha noget på det rene, dette et taget fra #13.
Jeg er pt. sluttet med dette:
Kabinet: Antec P280 http://goo.gl/ (...)
Motherboard: ASUS P8Z77-V LX2 http://goo.gl/ (...)
CPU: Core i7 I7-3820 10MB

Af samme årsag, at jeg formentlig ikke får brug for maxydelsen, valgte jeg at holde mig til Core i7 3770K,
Hvilken CPU har du valgt, husk 3820 er anden socket (MB skift).

Køleren er middel, de findes bedre og langt værre, et fint standard køb i den gode ende.
PSU er fin.
Du har ikke noget at bruge onboard GFX til når du har et lækkert GTX 670 (her taler jeg ydelse).

Jeg anbefaler normalt ikke OC, men ønsker folk det, så giver jeg gerne et råd eller to med på vejen.

13000 kr. er mange penge når man sammenligner med den her (som har et hurtigere grafikkort)
http://topdata.dk/product.asp?product=8615
ændre jeg den med "din" SSD,3770K,samme køler,samme mængde RAM (nu er de ret ens), så ender jeg "kun" på 10094 kroner inc et bedre GTX 680 men uden lydkortet medregnet.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 07:48 #16
**Med i de 10094 kr. var også samme strømforsyning.
Avatar billede bumble Praktikant
07. marts 2013 - 14:48 #17
Ja, problemstillingen med 2011 sokkel cpu på 1155 sokkel mb er løst. Jeg holder mig til Ivy bridge, Sandybridge ville være lidt hurtigere, men igen, ydelsen er ikke så vigtig, så hellere være lidt fremtidssikret med USB 3.0 etc.
Køleren bad jeg butikken anbefale, de fik at vide at jeg regnede med noget omkring 500, og de fandt en til 312kr, det kom lidt bag på mig. Hvis de har undervurderet mine forventninger, er det ikke den dyreste del at skifte ud.

Tak for linket.
Den aktuelle pris jeg lander på er 12754. Altså + 2660kr ifht. den du nævner.
Del for del:
GFX Asus/EVGA -300
Samsung 840 Pro (Den landede jeg alligevel på) +300
PSU 650W>850W +200
Windows 7 +799
Core i5>i7 +800
Asus Blu-Ray Brænder +851
Seagate 500GB Sata-600 -500
Antec P280 Kabinet vil jeg skyde til at koste 500kr mere end hvad der følger med topdatas pc. Men det er et bud i tågen, jeg har søgt på Coolermaster Elite430 på edbpriser, det var der ikke. Men hos Komplett koster det 349, så +500 må være et udmærket bud.

Alt i alt, så har jeg brugt LIIIIIDT flere penge end jeg regnede med da jeg købte min 3TB WD Red, og ender ud med at have betalt 2660kr mere, og fået varer for 2150 ekstra. Så jeg har for hele computeren betalt 500kr ekstra, for friheden til at vælge del for del, det er jeg absolut tilfreds med (I den udregning er mit Creative lydkort (600dkk) og gigabit netkort og 8CH surround lydkort ikke medtaget).

Nu glæder jeg mig bare til at hente den, imorgen, lørdag eller mandag, venter på svar på hvornår den er klar.
Avatar billede bumble Praktikant
07. marts 2013 - 14:49 #18
Hov, jeg havde overset at din ændring indeholdt mere end bare ssd. (Det har du jo nok luret når du læser det her.... :D)
Avatar billede bumble Praktikant
07. marts 2013 - 14:55 #19
Med andre ord, du kendte ikke til Blu-Ray brænder til 851, Windows 7 til 799 og opgraderingen af SSD. Hvilket svarer til ca. 2000, så er forskellen omrking 800kr. Oh well, jeg er stadig tilfreds, det er hovedpointen, jeg håber jeg bliver endnu mere tilfreds når jeg rent faktisk får hentet pc'en. ;D
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 15:23 #20
Ja når du smider de stumper med i "posen" så er prisen ikke så forskellig, det var de ca 2000 kroners stumper der fik mig til at reagere.

Rigtig god fornøjelse.  :-)