Avatar billede mik28 Seniormester
07. marts 2013 - 22:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

linieskrift i et <span>

Hej Eksperter

Jeg har en <header> hvor jeg har en række <span>s i. Er det muligt at få 2 tallet til at stå oven på feb i date feltet sådan som jeg har sat det op? Det ses her http://mikbis.dk
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2013 - 22:49 #1
<ole>

<span>2<br>feb</span>

- og så skal du nok fiddle med din line-height for at få tingene til at passe

/mvh
</bole>
Avatar billede mik28 Seniormester
07. marts 2013 - 22:57 #2
Hvis jeg sætter et <br /> ind så rykker resten af mine spans jo ned på næste linie
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2013 - 23:01 #3
For det første: Hvad er begrundelsen for ' />'? Det er en lukning, der hører hjemme under XML, og så længe du ikke har helt specielle årsager til at blande XML ind i koden, har du ingen somhelst brug for den lukning.

For det andet skrev jeg, at du naturligvis er nødt til at fiddle lidt rundt med line-height i SPAN'et for at få tingene til at passe
Avatar billede mik28 Seniormester
07. marts 2013 - 23:36 #4
http://mikbis.dk/images/header.PNG er det tætteste jeg synes at kunne komme på.
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2013 - 23:49 #5
Ja, det ser ud som forventet
Avatar billede danco Nybegynder
08. marts 2013 - 15:54 #6
<span>1</span>
  <span>2 </span>
  <span>Jan</span>
  <span>Feb</span>

så må det kunne klares i css, med display:block; min-width:150px; float:left;

Du kan evt. overveje at lave en container udenom det hele for at holde lidt styr på det.
Avatar billede olebole Juniormester
08. marts 2013 - 16:03 #7
#6: Det giver vist ikke megen mening. Hvorfor bruge et inline element - og 'kunstigt' gøre det til et block element? Så ville det være mere logisk at anvende DIV elementer.

Desuden er float:left beregnet til at lave tekstomløb omkring f.eks. et billede. Ønsker man at lægge block elementer ved siden af hinanden, bruger man display:inline-block, som er sjabt til lige netop dét.

Containeren er der allerede, som du kan se bag linket i spørgsmålet. Den er et HEADER element (HTML5)
Avatar billede mik28 Seniormester
08. marts 2013 - 21:22 #8
Jeg er sådan set enig med olebole. Jeg mangler bare stadig at forstå hvordan jeg opnår det jeg gerne vil :-)
Avatar billede olebole Juniormester
08. marts 2013 - 21:51 #9
Da du jo i virkeligheden gerne vil have HEADER elementet til at opføre sig som en tabel, kan du også bruge display:table-cell:

<style type="text/css">
header {
    height: 45px;
    padding-top: 10px;
    background: #ccc;
}
header div {
    height: 30px;
    display: table-cell;
    text-align: center;
    vertical-align: middle;
}
#year {
    width: 50px;
    background: yellow;
}
#date {
    width: 60px;
    background: orange;
}
#headertext {
    width: 400px;
    background: green;
}
#headerbutton {
    width: 70px;
    background: blue;
}
</style>

<header>
    <div id="year">2013</div>
    <div id="date">2<br>feb</div>
    <div id="headertext">headertext</div>
    <div id="headerbutton">Knap</div>
</header>

- men vær opmærksom på, at dette først virker fra og med IE8
Avatar billede mik28 Seniormester
09. marts 2013 - 12:35 #10
Kan jeg ikke sige at header div'et skal være 100% af article og at de fire divs i header skal være f.x  15% 15% 50% 20% ? Skal jeg angive det i px. Grunden til jeg gerne vil angive det i % er fordi det gerne skulle passe til forskellige opløsninger. Ellers skal jeg jo have et forskelligt stylesheet til hver opløsning. I øvrigt tak for hjælpen.
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2013 - 15:49 #11
Jo, det kan du godt - men pas nu på læsevenligheden og sørg for, at ingen tekster bliver mere end 600-650px i bredden  =)
Avatar billede mik28 Seniormester
09. marts 2013 - 19:14 #12
Hmmmmmm. Hvorfor virker det ikke?
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2013 - 19:34 #13
Ahhh ... det er HEADER elementet, som selvfølgelig skal have display:table - og dermed lidt andre smårettelser  =)

header {
    display: table;
    width: 100%;
    height: 35px;
    padding: 10px 0;
    background: #ccc;
}
Avatar billede mik28 Seniormester
18. marts 2013 - 21:00 #14
Tak for hjælpen
Avatar billede olebole Juniormester
18. marts 2013 - 21:17 #15
Selvtak  =)