Avatar billede sbuss Nybegynder
09. marts 2013 - 13:29 Der er 3 kommentarer

Gruppering af data

Hej,

Jeg har brug for at kunne gruppere store mængder af data. Jeg har fem grupper data skal fordeles på. Samme data kan forekomme flere gange og skal blot fordeles på respektiv gruppe. Problemet er lidt komplekst at beskrive, men håber nedenstående giver mening.

Logikken er som følger:

I et ark(1) indsættes vilkårlig data som modtages i en log og som kunne se sådan ud:

Banan
Æble
Pærer
Banan
Appelsin
Pærer
Appelsin
... osv (ca. 2000 forskellige typer, men uendelig forekomster).

I et andet ark(2) er de generiske grupper optrettet således at f.eks:
Banan = gruppe 1
Æble = gruppe 2
Pærer = gruppe 1
Appelsin = gruppe 3

Spørgsmål:
Hvordan fordeles data modtaget i loggen på de fem forskellige grupper ud fra den generiske liste hvor hver datatype er blevet tildelt et gruppenummer?

Ark 1 = Log med vilkårlig data
Ark 2 = Generiske datatyper med tildelt gruppenummer
Ark 3 = Ønsket resultat med data modtaget i ark 1 fordelt på fem grupper ud fra de kendte gruppenumre i ark 2.

På forhånd tak!
Avatar billede ransborg Juniormester
09. marts 2013 - 15:43 #1
I ark 1, kan du lave et LOPSLAG til ark 2,
så der ud for Banan i A, står Lopslag(A2;ark2A:B;2;falsk), så du derved får Gruppen med over i ark 1. Herefter kan du lave en pivottabel på ark 1, så du får de ønskede grupperinger i ark 3.
Avatar billede sbuss Nybegynder
10. marts 2013 - 14:13 #2
Hej Ransborg,

Tak for respons! Jeg har brugt dit forslag selvom jeg var ude efter noget andet, men det her fungerer. Tak!
Avatar billede sbuss Nybegynder
10. marts 2013 - 14:18 #3
Tak for hjælpen