Avatar billede jonast9513 Nybegynder
12. marts 2013 - 18:31 Der er 42 kommentarer

Alienware - Dual boot

Hej eksperter,

Nu har jeg prøvet i 3 dage at Dual boot min Alienware, men tror der er noget som blockere dette.
Jeg har enda haft nogle af mine venner til at hjælpe som er ekstremt dygtig til det og har gjort det over 50 gange.
Men det lykkedes ikke...

Er det muligt at Dual-Boot en Alienware?
Og hvis det er, er der så en som kan hjælpe..
Jeg har prøvet med Orginal windows cd, har prøvet med usb og har prøvet med en .iso.

Hilsen Jonas
Avatar billede Scavy Nybegynder
12. marts 2013 - 18:52 #1
Hvor ny er din computer og hvilken version af Windows er den født med?

Hvilket OS vil du have på udover det der ligger derpå fra starten af?

Hvis den er født med Windows 8, kan det være ekstra omstændigt at få Dual Boot til at virke, da de fleste kommer med en UEFI BIOS der er tættere integreret med systemet.
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
12. marts 2013 - 18:56 #2
Den har Windows 7 Ultimate 64bit, og jeg vil gerne have Windows 7 32bit :D
Den er forholdsvis ny.
Avatar billede Scavy Nybegynder
12. marts 2013 - 19:05 #3
Hmm.. er der en speciel grund til at du vil have 32bit på den?

Du skal være opmærksom på at via 32bit Windows kan du kun bruge op til ca. 3,5GB RAM.
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
12. marts 2013 - 19:21 #4
Ja der er en speciel grund, men ønsker ikke helt at opgive det.
Men ja det er jeg godt klar over, og jeg skal også kun bruge det til 1 ting.
Avatar billede Scavy Nybegynder
12. marts 2013 - 19:33 #5
Umiddelbart skulle der ikke være nogen forhindring i at køre Dual Boot på en Alienware maskine, der kræves blot at Windows installeres på hver sin partition.

Dog kan der være tale om at den bruger en UEFI BIOS og harddisken(e) kan være sat op til køre EFI og ikke GPT format.
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
12. marts 2013 - 19:36 #6
Okay det der forstod jeg ikke meget af Scavy...

Jeg har delt det op og når jeg prøver fra en CD kan jeg ikke vælge noget den kan ikke finde nogen partitioner, Og hvis jeg gør det med Iso siger den bare at windows ikke kunnne installeres og at min gamle er blevet gendannet -.-'
Avatar billede Scavy Nybegynder
12. marts 2013 - 19:58 #7
Jeg har delt det op og når jeg prøver fra en CD kan jeg ikke vælge noget den kan ikke finde nogen partitioner

Det vil sige at hvis du booter fra en Windows 7 cd, så kan den ikke se harddisken?
I såfald lyder det som om du skal hente en controller driver og smide på en USB pen, og så læse den ind på det skærmbillede hvor du vælger harddisk/partition.
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
12. marts 2013 - 20:06 #8
Forstår jeg intet af Hr. Scavy :S
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 20:25 #9
Tænker om det kunne have noget med at du installerer en wersion af Windows 7  der er lavere i herakiet end den Ultimate version der ligger på nu?
Som jeg har hørt det skal man når man bruge to forskellige udgaver af Windows instasllere den ældste version først, og derefter den nyeste.
Avatar billede Scavy Nybegynder
12. marts 2013 - 20:30 #10
:)

Ok, problemet kan være at den harddisk controller der er i din computer er så ny at de drivere der er på Windows 7 CD'en ikke fungere med den.

Problemet er at der jo er sket meget siden Windows 7 udkom. Microsoft har dog taget højde for dette, ved at man under installationen kan vælge at indlæse nye drivere til harddisk controlleren, således at installationsprogrammet på CD'en kan snakke sammen med harddisken, eller med andre ord finde harddisken.

Hvis det er dette der er tilfældet, skal du gå ind på Dell's hjemmeside og finde den model Alienware du har, og se om du kan finde en "Controller-driver for Windows 7 32bit installmode" eller noget i den retning. Denne skal så smides på en USB, enten ved at pakke en ZIP ud, eller ved at køre EXE filen og vælge USB'en som destination.

Alternativt, kan du selvfølgelig skrive model nr. på din Alienware computer :) Så kan det være jeg kan finde et direkte link til hvilken driver der er tale om. Såfremt at det er her problemet er.
Avatar billede Scavy Nybegynder
12. marts 2013 - 20:34 #11
Tænker om det kunne have noget med at du installerer en wersion af Windows 7  der er lavere i herakiet end den Ultimate version der ligger på nu?
Som jeg har hørt det skal man når man bruge to forskellige udgaver af Windows instasllere den ældste version først, og derefter den nyeste.

Dette har ikke noget at sige når begge er samme version (Windows 7) og samme alder. Det der kan give problemer mht. installation af ældre operativ systemer efter at et nyere er installeret er selve boot processen, da windows har en træls tendens med at overskrive boot delen med sin egen fra CD'en. Og en ændre Windows kan ofte (aldrig) ikke genkende en nyere version, og derfor erstatter den med sin egen forældede version hvilket resultere i at det oprindelige operativ system ikke længere virker.
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
12. marts 2013 - 20:36 #12
Jeg har en Alienware M17x hvis du kunne hjælpe mig ville det være mega super! :D
Avatar billede Scavy Nybegynder
12. marts 2013 - 21:02 #13
Jeg stod tilfældigvis med en M17x i sidste uge, og mange af dem kommer med 2 harddiske/SSD og kører RAID på diskene.

Har du nogen idé om hvor mange harddiske der er i din, og om de køre RAID (spejling af diskene)?
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
12. marts 2013 - 21:14 #14
Der er kun 1 :D
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2013 - 01:10 #15
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
13. marts 2013 - 10:35 #16
Rasmus64745,

Ja det var denne guide mig og min ven brugte, og den kan ikke gøre dette? Den siger bare mit gamle styresystem er gendannet og intet mere.

Kunne du være sød at hjælpe mig med dette? :S
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2013 - 16:33 #17
skal ha en vhd fil :)
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
13. marts 2013 - 16:45 #18
Kan jeg få din skype eller noget? :D
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
14. marts 2013 - 17:57 #19
Nogle som kan hjælpe? :D
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2013 - 23:58 #20
har du en VHD FIL
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
15. marts 2013 - 12:01 #21
Jeg jeg har ikke en VHD :S
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. marts 2013 - 14:56 #22
Hej.

  Har du mulighed for at partitionere din disk om - det vil være den bedste løsning? Så opretter du en partition til hvert OS og installerer det første. Når det så er kørende, vil installationen af det næste "automatisk" give dig multiboot, så du kan vælge, hvilken partition du vil starte op fra.

De bedste hilsner
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
16. marts 2013 - 16:20 #23
CRKrogh

Ja jeg har delt det op og sårn, men af en eller anden grund vil det ikke lade mig installere det andet OS på den anden del jeg har oprettet? :S
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. marts 2013 - 16:35 #24
Når du booter fra din Windows-DVD og installationen når til det punkt, hvor du vælger placering - viser den dig så din disk som:
En ret lille partition på måske 100Mb,
En stor med din fungerende Windows,
Og så enten endnu en tom partition eller en klump plads, der endnu ikke er allokeret?
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2013 - 22:41 #25
hej hvad er det du ikke kan få til at spille
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2013 - 22:42 #26
hvor er du henne i guiden ????
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. marts 2013 - 08:24 #27
Rasmus: Det, du linker til er noget VHD til at køre Server2008 fra - han vil køre Win7 x86 og x64 på samme maskine?!?
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
18. marts 2013 - 00:57 #28
Guiden hjælper ikke, da jeg har gjort 100% det samme og har fulgt 100 andre guides og har fået over 12 venner til at hjælpe mig nu og det kan ikke lade sig gøre!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. marts 2013 - 17:06 #29
Ja - det var derfor jeg spurgte om du havde delt din disk op i to adskilte partitioner (drev, om man vil)?
Har du gjort som jeg skrev til dig ovenfor og startet installationen af Windows #2 efter at #1 er kommet i luften?
Hvad skriver den til dig?

Se lige indlæg #24 igen....
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
18. marts 2013 - 21:26 #30
CRKrogh,

Ja jeg har opdelt et drev, ja jeg har prøvet at installere det på det andet drev så siger den at min gamle windows er gendannet, jeg har prøvet via CD men der kan den ikke engang finde det drev jeg havde opdelt.

Og ja jeg har læst 2 guies har fuldt dem fra top til tå flere gange og har samme problemer med den bare siger at min gamle windows er gendannet, og 12 andre computer venner har prøvet at se om de kan og en af dem multibooter altså dagligt på han's arbejde og han har prøvet via iso, usb, og cd og intet har virket for ham så han ved ikke hvad der kan være galt, jeg har kontaktet Alienware(DELL) Og de siger det er muligt at multiboot den, men den er ikke beregnet til det self.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2013 - 16:15 #31
hej du skal ind i Start -> højre-klik på Computer -> vælg Administrer. Du har nu adgang til Computeradministration.

Vælg Lager -> Diskhåndtering

Når du så er inde i diskhåndtering så klikker du på Handling og klik på tilknyt virtuel harddisk
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. marts 2013 - 18:20 #32
Hej igen.

  Glem den snak om VHD, det har intet med dette at gøre. Nu tager vi den lige helt fra bunden af:

1. Slet ALT på maskinen, så din disk er 110% tom - ingen drev, partitioner eller noget som helst.

2. Boot på din Windows-DVD.

3. Når du skal vælge, hvor du installerer din første Windows (f.eks. 64bit), vælger du din harddisk og opretter en ny partition på det halve af diskens samlede plads. Lad nu installationen køre færdig.

4. Boot på din Windows-DVD igen.

5. Nu vælger du, hvor du installerer din anden Windows (f.eks. 32bit). Det bliver jo så den resterende (tomme) plads. Lad nu installationen køre færdig. Installer'en "opdager" selv at der allerede er en bootloader, og tilpasser den til dualboot.

/Carsten
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2013 - 20:18 #33
har du prøvt det DET DUR
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. marts 2013 - 20:47 #34
Hej, Rasmus.

  Jeg ved udmærket, hvordan det virker - det er det, jeg lever af. Men han spørger STADIG ikke efter en mulighed for at køre en Server 2008 sammen med en Windows 7, vel?

Men lad os nu bare høre, hvad jonast9513 vender tilbage med.

/Carsten
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2013 - 15:29 #35
det er en tom vhd disk (virtual disk )

VED IKKE HVORFOR DEN HEDDER WINDOWS SERVER 2008 ?)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. marts 2013 - 16:32 #36
Du kan nu sagtens oprette en VHD i hånden - den behøver du ikke ligefrem downloade fra Microsoft.
Men jeg forstår på ingen måde, hvorfor i alverden du vil rode det ind i denne opgave?!?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2013 - 14:41 #37
jeg har Dual boot med windows 7 og windows xp  og det er via en vhd fil som  har windows xp og det kører fint HER  men jeg vil lige høre om han vil prøve det eller så vil jeg Afmeld tråden jeg vil gerne hjælpe vis det er VHD :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. marts 2013 - 13:41 #38
Nå, så fik jeg rodet lidt videre. Jeg har samlet det sammen til en kort guide http://www.eksperten.dk/guide/1570
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
02. april 2013 - 08:22 #39
Tak CRKrogh men det virker ikke -.-'
Enten er jeg 100% mongol til dette ellers laver jeg noget forkeret...
Som sagt har jeg haft venner og bekendte til at hjælpe og de kan heller ik få den til det :S
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. april 2013 - 12:18 #40
Hej igen, Jonas.

  Har du forsøgt at følge min guide, eller prøvede du at installere en ny Windows på en tom partition på den samme disk, som den "gamle" er på?

/Carsten
Avatar billede jonast9513 Nybegynder
03. april 2013 - 22:57 #41
Hej Carsten,

Ja jeg har prøvet at installere Windows på en top partion. Og jeg har prøvet at geninstallere mit orginale windows til 32bit først også efter 64 bit men det ville den ikke og nu har jeg så geninstalleret min 64 bit igen...