Avatar billede male6561 Nybegynder
12. marts 2013 - 19:10 Der er 16 kommentarer

Hvad hedder det der som viser hvor mange programmer man kan have åbent på samme tid?

Hej, som i nok kan høre så er elektronik ikke lige min stærke side ;)men jeg står og skal købe en bærbar som kan klare at have mange skriveprogrammer og internetfanet åbent på samme tid (og i laaang tid), men kan ikke huske hvad det hedder?

Håber i kan forstå hvad det er jeg mener ;)

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2013 - 19:31 #1
Det er ikke et program, men det forhold, at processoren på bundkortet har flere kerner, og derfor kan arbejde med flere ting på samme tid. En nyere processor kan have f.eks. 4 kerner. Det er noget af det man skal se efter når man køber en PC.
Var det det du tænkte på?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2013 - 19:34 #2
Ps. Hvis man har rigtig meget åbent samtidig, skal man også sørge for at have tilstrækkeæig mange RAM.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2013 - 20:05 #3
Altså en pc med i5 eller i7 så er vi godt på vej, 4 gb ram hvis 32 bit system og 6 - 8 gb hvis 64 bit

Derefter skal rammene i den have høj mhz frekvens fx 1600 mhz 1333 går an..

En ssd i den eller hybrid af nyere dato så har du en bærbar der kan have mange ting kørende..

Grafikkort er kun vigtigt hvis spil men sørg os for at den ikke har delt hukommelse, så bruger den af de normale rams hukommelse..
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 20:19 #4
Avatar billede male6561 Nybegynder
12. marts 2013 - 22:24 #5
Hej, nej jeg tror godt jeg var klar over at det ikke er et program som gør at man kan have mange ting åbne på samme tid, men vidste ikke det hed RAM, så tak for det :D
Avatar billede male6561 Nybegynder
12. marts 2013 - 22:26 #6
Nej, hov det var ment som en kommentar til ham den første...skriver det lige deroppe for god ordens skyld ;)
Avatar billede male6561 Nybegynder
12. marts 2013 - 22:27 #7
Hej, nej jeg tror godt jeg var klar over at det ikke er et program som gør at man kan have mange ting åbne på samme tid, men vidste ikke det hed RAM, så tak for det :D
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 22:28 #8
I joblisten under ydeevne kan du se hvor meget ram der er i maskinen, og hvor meget der bruges af dem.
Man højreklikker på proces linjen og vælger jobliste.
Avatar billede male6561 Nybegynder
12. marts 2013 - 22:30 #9
Hej!
Wow, mange tak for det fine svar, virkelig fyldstgørende!!
- dette fører dog til flere spørgsmål for hvad er ssd, hybrid (altså en hybrid af hvad?), og hvad er foreskellen (og hvad ER) i5 og i7?

Mange tak
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 22:37 #10
Velbekomme.
Vil anbefale du opretter et nyt spørgsmål til dette, da det ikke passer med resten af tråden her.
Hvis du vil lukke tråden, skal du bede om svar fra den/dem du vvil give point som tak for hjælpen.
Avatar billede male6561 Nybegynder
12. marts 2013 - 22:38 #11
gud ja, havde slet ikke tænkt på at det jo nok ville være meget rart at have noget at sammenligne med XD så tak fordi du fortæller hvor jeg finder det på min computer :D
Lige et par spørgsmål dog. "Proces linjen", er den der bjælke der er allernederst ved siden af uret, ikk'? Og hvordan ser ikonet for "jobliste" ud? Der kommer nemlig ikke noget navn eller noget op når man kører musen henover ikonerne.

Mange tak :)
Avatar billede male6561 Nybegynder
12. marts 2013 - 22:40 #12
Ok, og tak for hjælpen allesammen :D
Kan man kun give én point, hvad nu hvis man synes at der er flere som har været til stor hjælp? :)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2013 - 22:40 #13
Ssd er en harddisk, men den snurre bare ikke rundt indeni og så er den meget hurtigere end normale harddisk, en hybrid er en kombination så den er billigere end en ssd men stadig hurtig.

En i5 og i7 er cpu model navne, i7 er bedst men en i5 burde os være nok men begge er fra producenten Intel.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2013 - 22:43 #14
#12 Du kan sagtens give flere hjælpere point i samme tråd så den deles.
Du fortæller bare hvem du vil give point. Så lægger vedkommende et svar.
Alle svar der skal belønnes afkrydser du i højre hjørne og accepterer svarene.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. marts 2013 - 22:51 #15
Avatar billede Blueeyez Mester
13. marts 2013 - 09:03 #16
Jeg vil dog påpege at jeg ikke ved hvor god en ydeevne en hybrid kan levere generelt sammenlignet med en ssd, der er jo grund til ssd er dyrest.