Avatar billede Drivsholm Nybegynder
13. marts 2013 - 17:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Administrator på en normal administrator bruger

Hej eksperter!
Jeg har et problem som jeg inderligt håber I kan hjælpe mig med. Her for nyligt er jeg begyndt at tage PHP programmering seriøst, og så er det lidt kedeligt at rende et i et problem om hvorvidt jeg er administrator på min egen computer eller ej.
Jeg har tre brugere:
Andreas, Skole og WiBit.
Den sidstnævnte er en jeg bruger til noget andet programmering.

Alle brugerne er i kontrolpanal afmærket som administrator, men ikke desto mindre opfører de sig ikke som administratorer. Jeg bruger Notepad++ til at redigere med filer med, og ZendServer som min localhost af PHP filer.

Når jeg går ind i Notepad++ og gemmer filen, vil den ikke give mig lov. Når jeg så højreklikker, kører Notepad++ som administrator og så prøver at gemme filen er der ingen problemer.

Jeg har slået administrator brugen til ved at indtaste følgende i kommandoprompt:

net user administrator /active:yes
Og jeg har selvfølgelig kørt kommandoprompten som administrator, for at undgå en systemfejl 5.

Når jeg logger ind på min administratorbruger, kan jeg køre Notepad++, og gemme de filer jeg redigerer helt normalt uden at få at vide jeg ikke har rettigheder nok.

Så mit spørgsmål er; Hvordan giver du en normal administrator bruger samme rettigheder som den administrator bruger du kan slå til?

Jeg kører 64 bit Windows 7 Home Premium.
Stien for der hvor jeg gemmer mine PHP filer er følgende:

C:\programmer(x86)\Zend\Apache2\htdocs\

Håber inderligt I kan hjælpe, der er mange point på spil.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2013 - 18:33 #1
Avatar billede Drivsholm Nybegynder
13. marts 2013 - 19:20 #2
At det skulle være så simpelt, anede jeg ikke. Mange tak!

Jeg har nemlig prøvet at højreklikke på et program, og så så ind i sikkerhed, hvorefter jeg har valgt de brugere som skal have de forskellige rettigheder, som så ikke har hjulpet.

Igen, mange tak.

For at du kan få pointene, skal du vel oprette det som et svar i stedet for en kommentar?

Du bedes venligst gøre dette, da jeg mener at din 'kommentar' rækker til et svar ;)
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2013 - 19:23 #3
Velbekomme, svar kommer her.  :-)
Avatar billede lclemens Nybegynder
13. marts 2013 - 19:41 #4
Den helt rigtige løsning må være, at du giver din bruger de rette ntfs-rettigheder i de pågældende mapper.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2013 - 19:49 #5
lclemens >> Vil du løfte sløret for, hvordan man gør det?
:-)
Avatar billede lclemens Nybegynder
13. marts 2013 - 19:50 #6
Egenskaber på mappen > sikkerhed

:-)
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2013 - 19:52 #7
Kan du uddybe lidt?

Spørger har jo forsøgt den løsning........
Avatar billede lclemens Nybegynder
13. marts 2013 - 19:56 #8
Det tror jeg ikke han har.

"Jeg har nemlig prøvet at højreklikke på et program, og så så ind i sikkerhed, hvorefter jeg har valgt de brugere som skal have de forskellige rettigheder, som så ikke har hjulpet."

Hvis jeg forstår ham ret, så har han været i egenskaber for notepad++ - men det giver ikke jo ikke adgang til den mappe, han vil ønsker skriveadgang til :)
Avatar billede lclemens Nybegynder
13. marts 2013 - 19:59 #9
Og det er på grund af UAC, at man ikke kan bruge administratorgruppen som adgangsbillit (selv om man er medlem) - ikke uden den velkendte popup.

Tilføjer eksplicit sin egen bruger med skrivetilladelse, så er der adgang.
Avatar billede lclemens Nybegynder
13. marts 2013 - 20:07 #10
Personligt ville jeg dog ændre i apaches opsætning, så www-mappen kom til at ligge et andet sted.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. marts 2013 - 20:48 #11
Drivsholm >> hvis du finder løsningen fra lclemens bedre, ber du lclemens om at sende et svar, som du så efterfølgende accepterer.

Her kan du se, hvordan du accepterer et svar: http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo