Avatar billede FuldeNavn Nybegynder
13. marts 2013 - 22:53 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Aflæsning af RAM

Kære eksperter.

Jeg har for lidt over en uge siden erhvervet mig en ny MacBook Pro. Den skulle efter min vurdering være en hurtig maskine, men er i flere tilfælde langsommere end min 3 år gamle iMac.
Har kørt en hardware test uden at finde fejl, lavet RAM-reset og lavet en clean install 2 gange nu.
Jeg har sammenlignet computerens systemhukommelse med min gamle iMac, og det lader til at min nye MacBook bruger meget hukommelse på "ingenting". Jeg ved at Mountain Lion er mere resursekrævende end Snow Leopard, som min gamle iMac køre, men tænker at dette virker overdrevet.

Her et indblik i min systemshukommelse, når programmerne Finder og Aktivitetsovervågning, er de eneste åbne.

Tilgængelig:    2,08 GB

Låst:                1,35 GB

Aktiv:              1,58 GB

Passiv:              2,99 GB

Brugt:              5,92 GB

Mit spørgsmål er om disse tal er hvad man kan forvente, eller om der er noget galt?

På forhånd tak!

MacBook Pro 13"

2.9 GHz Intel Core i7
8 GB 1600 MHz DDR3
OS X 10.8.2
Avatar billede MacTek Nybegynder
26. marts 2013 - 00:08 #1
Det ser ud til at være normalt, men prøve at starte Terminal under Programmer>Hjælpe programmer og tast kommandoen "purge" uden ", det vil frigøre ubrugt hukommelse..håber at det hjælper.
Avatar billede FuldeNavn Nybegynder
26. marts 2013 - 13:13 #2
Tak for svar! Smid lige et svar, så jeg kan give dig point :)
Avatar billede MacTek Nybegynder
30. marts 2013 - 17:03 #3
Var det ikke svar nok?
Avatar billede esbn Nybegynder
10. april 2013 - 01:18 #4
Memory management er ikke en flaske hals i Mac OS X bare fordi din RAM er fyldt op. Hvis der ikke var noget loadet i RAMmen så ville den være til overs - derfor prøver systemet at lægge noget i RAM blokkene som du måske får brug for - Så det er ikke et problem at der er "fyldt op" - Men det er en extremt udbredt misforståelse - led selv af den : )

Fortæl gerne noget mere om langsommeligheden - den skal jo ikke være der - og der må jo være en anden årsag.

Er det en SSD maskine?
Avatar billede FuldeNavn Nybegynder
11. april 2013 - 15:24 #5
Nej er ret sikker på at det er denne HD, der sidder i min maskine: http://reviews.cnet.com/internal-hard-drives/hitachi-travelstar-5k750-hts547575a9e384/4505-9998_7-34411664.html

Den kan nogle gange være urimelig langsom om, at loade en mappes indhold. (Helt op til 40 sekunder!)

Den giver mig næsten altid badeboldt i Ableton Live 9, enten når jeg besøger "preferencer", eller plugin mappen, for første gang siden opstart, af selv samme program. Herefter virker den normalt indtil jeg lukker og åbner programmet igen.
Avatar billede FuldeNavn Nybegynder
11. april 2013 - 15:25 #6
Mistænker selv harddisken for, at være synderen her. Tænker at den simpelthen bruger tid på at læse fra en langsom harddisk?
Avatar billede esbn Nybegynder
14. april 2013 - 13:55 #7
Ja du har en hurtig proc. Hurtig RAM og hurtigt alting og så en ganske almindelig HD.
Så din teori om HD som flaskehals er plausibel nok. Specielt når du har installeret forfra.
Måske der er fejl på disken oveni. En mulighed.

Men videre til løsningen. Det ville under alle omstændigheder være det mest fornuftige at sætte en SSD i, der hvor din HD sidder nu. Og så flytte din HD op på DVD drevets plads. Og flytte DVD drevet på lossepladsen :) eller i et eksternt kabinet.

Det er nemt at gøre selv. Det koster 700,- for en 128GB SSD og 1400,- for en på 256GB
Du skal bruge en holder til HD der er formet som et DVD drev til 15 Pund.

Resultatet er en hurtigere start disk (op til 100x hurtigere) og en ekstra HD som er intern istedet for ekstern, så du altid har den med dig. Ved at lave "symbolic links" kan du have alt der fylder liggende på HD på en måde så systemet tror det ligger på SSD start disken. Dvs iTunes Lib og Pictures og Movie folders.
Avatar billede FuldeNavn Nybegynder
14. april 2013 - 21:05 #8
Det lyder jo fantastisk. Er det noget du selv har erfaring med? Og kan du evt. linke til nogle guidelines?
Avatar billede gryn Nybegynder
20. april 2013 - 21:09 #9
Lytter lige med
Avatar billede esbn Nybegynder
20. april 2013 - 21:21 #10
Jeg har sat en 5-6 maskiner op, det virker fint og er nemt.

Google: 2nd hd caddy macbook

Og læs lidt om SSD diske så du kender forskellen

Hvis du har en 2008 MAcbook Pro så vælg en indilinx controller fra OCZ, eller hold dig til sata2 SSD
Den årgang har en controller der ikke kan finde ud af sata3 (forsimplet udlægning) evt også etpar andre modeller, ved ikke.

Hvis du har en unibody så er det bare bagpladen af, 3 skruer og to kabler til at løsne DVD drevet.
Så sæt HD fast i DVD holderen og sæt den i istedet for DVD drev og sæt SSD i og færdig
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. april 2013 - 09:31 #11
Gå efter Samsung 840 250 GB.
Den er i gennemsnit hurtigst i sin klasse, oven i købet til under 1200 kroner.
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. april 2013 - 09:33 #12
Rykker du op i klasse, så er den hurtigste:
Samsung 250 GB PRO.
(men den koster omkring 1800)
Avatar billede esbn Nybegynder
21. april 2013 - 12:02 #13
fordelen ved at vælge OCZ er at de har et mac bootable værktøj til at flashe firmware og nulstille SSD
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. april 2013 - 12:29 #14
Vi er nok enige om man kun flasher firmware hvis det bliver nødvendigt (man kan i yderste konsekvens miste disken).

Skulle det en dag blive nødvendigt, så finder man nok uden det helt store besvær en windows-pc (mit gæt).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. april 2013 - 12:33 #15
Her er til både win og Mac, de skal blot køres normalt.
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungssd/downloads.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. april 2013 - 12:35 #16
Jeg går ud fra følgende modsvarer det program du nævner...
Samsung Magician Software
Avatar billede esbn Nybegynder
21. april 2013 - 14:00 #17
tak for info om mac tools til samsung : )

Og undskyld hvis det virkede som om at min kommentar var henvendt til dig specifikt, det var den ikke. Men skulle vi ikke holde vores kommentarer i forhold til spørgeren.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. april 2013 - 11:32 #18
Så længe det der kommenteres er relevant for opretter, så ser jeg ingen problemer.

Det jeg skrev var ikke kun for din skyld #17  ;-)
Avatar billede FuldeNavn Nybegynder
08. juni 2013 - 15:50 #19
Mange tak for alle jeres input. Jeg står nu og skal vælge en SSD, jeg tænker 250 GB. Hvilken bør jeg vælge? Jeg har læst at der kan være en del fejl med Samsungs SSD's, men er Intel virkelig bedre?

Send meget gerne links med konkrete SSD's. Og tusinde tak for jeres hjælp!