Avatar billede mikkeljm123 Nybegynder
14. marts 2013 - 20:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Cerwin vega xls 15 eller xls 215??

Jeg skal snart konfirmeres og skal kigge på nye højtalere..
Har kigget meget på xls 15, men vil gerne høre hvad forskellen er på xls 15 og xls 215
Er bass junkie så der skal gerne være masser af bas i. Mit værelse er 18 kvadratmeter

Hvad mener i?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2013 - 21:11 #1
Håber du har forstående forældre ;-)
Forskellen på de to er at 215 har 2 15" basser i hvor den anden kun har en.
Og i et 18 m2 værelse er xls 15 rigeligt med bas.
Kan huske for 30 år siden, da jeg havde 2 D8E som også var bestyrket med 15" bas enheder og 2 nad forstærkere brokoblet.
Dette sæt kunne spille så højt at når bassen slog, så kunne man mærke det som et lille slag i mellemgulvet.
Ja det var tider.
I gamle dage skulle forstærkeren være strømstærk, selvom højttaleren ikke havde stor drifteffekt.
Den havde nogle frekvensområder hvor den var direkte forstærker fjendsk.
Ved ikke om de nye modeller er på den måde dog.
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2013 - 21:11 #2
Umiddelbart ser det ud til, at xls-15 har en og xls-215 to bashøjttalere. Om det giver en bedre lyd med to end med en kan kun dine egne ører afgøre.

Hvilken forstærker har du tænkt dig at bruge til dem?
Avatar billede milter Ekspert
14. marts 2013 - 21:13 #3
Arghhh, glemte atter opdatering, men der ser ud til at være enighed :-)
Avatar billede mikkeljm123 Nybegynder
14. marts 2013 - 21:16 #4
Mange tak for svarene :-)
Ville det være nok bass til at man kan mærke det i sin krop og hylderne vil ryste? ;-)

Har tænkt mig at bruge  NAD C326BEE
Men hvis jeg senere køber en subwoofer til for den ekstra bas vil jeg købe en effektforstærker fra cerwin vega :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2013 - 21:18 #5
Det vil ikke give bedre lyd. Man vil få en mere magtfuld bas. Men jeg mener at dette er overkill på et 18 m2 værelse.

Ja enighed er en god ting :-)
Avatar billede mikkeljm123 Nybegynder
14. marts 2013 - 21:19 #6
Mange tak for svaret, det hjalp mig med kampen mod nye højtalere! :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2013 - 21:24 #7
2x50 watt er også rigeligt til 18 m2, når man køber en forsærker der i korte perioder kan levere den dobbelte effekt.

Jeg har faktisk stadig den gamle Nad 3140 som jeg købte i 1981.
I dag spiller den med nogle små Dali Elegence højttalere, og  bassen er overtaget af en subwoofer fra Dali.
Dali sættet spiller generelt bedre end Cervin Vega gør, men er man ung går man jo mest op i hvor højt det lyder ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2013 - 21:24 #8
Velbekomme.
Avatar billede mikkeljm123 Nybegynder
14. marts 2013 - 21:29 #9
Er jeg udmærket godt klar over, men ligenu sætter jeg pris på højt øredøvende musik ;-)
Har selv et par logitech z-906 ligenu som jeg selv synes spiller meget præsist :-)
Avatar billede mikkeljm123 Nybegynder
14. marts 2013 - 21:34 #10
Har en gammel denon DRA-455 til at stå... Vil den kunne trække det??
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2013 - 07:38 #11
Den skulle også ligge på omkring 50 Watt, så det havde jeg da afprøvet.
Tror dog måske ikke den er helt så strømstærk som Nad forstærkeren, men det er jo et forsøg værd.
Du skal ikke spille højere med den end at lyden kommer rent ud. En forstærker der klipper, bliver slemt belastet, og højttaler enhederne kan også tage skade.