Avatar billede nickwan Nybegynder
15. marts 2013 - 20:46 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

MySQLi og PHP5 bøger?

Hej håber i kan hjælpe mig, jeg har været på biblioteket for et par år siden og har læst en del om den gamle mysql del, og kunne det meste basis, jeg har så ikke kodet noget i lang tid og i mellem tiden er MySQLi og PHP5 kommet til, så jeg leder efter nogle bøger der omhandler MySQLi og PHP5.

Jeg vil ikke bruge nettet, da jeg har det bedre med bøger, hvor jeg igen kan lære det vigtigste og så slutte af med et lille projekt, som man gør i de bøger der omhandler MySQL.

når jeg så er færdig med bogen vil jeg så bruge nettet til den hjælp jeg nu mangler.

Så derfor er mit spørgsmål hvilken MySQLi og PHP5 bog kan i anbefale?

på forhånd tak, håber i kan hjælpe mig, da jeg rigtig gerne vil i gang igen:)
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. marts 2013 - 20:54 #1
Lige en ting til, kan se på nettet at snakken går meget om det skal være PDO eller MySQLi. hvad har i af kloge ord at komme med der?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2013 - 21:05 #2
Umiddelbart vil jeg anbefale PDO over mysqli.

Du er ikke bundet til MySQL som database.

PDO API er generelt lidt nemmere at bruge.
Avatar billede nickwan Nybegynder
15. marts 2013 - 21:10 #3
Hvad ville jeg kunne bruge som database i stedet?

Må dog indrømme jeg var rigtig glad for MySQL :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. marts 2013 - 22:22 #4
PostgreSQL, SQLServer, Oracle, DB2 etc..

Nu ved jeg ikke om du er hobby udvikler eller arbejder som udvikler.

Hvis det foerste kan du joselv bestemme hvilken database du vil bruge.

Hvis det sidste vil du tit faa at vide hvilken database man bruger i firmaet.
Avatar billede nickwan Nybegynder
16. marts 2013 - 02:08 #5
Det er 100% på hobbyplan :)

Det er da værd at overveje men tror jeg vil kører videre med mysqli og php5, kender du nogle bøger? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2013 - 03:18 #6
mysqli behoever du ikke en bog til - det kan man laere ved at laese API

Jeg kender ikke personligt nogle gode PHP5 OOP boeger, men:

PHP Objects, Patterns and Practice / Matt Zandstra

lyder ikke helt tosset.
Avatar billede nickwan Nybegynder
16. marts 2013 - 08:44 #7
Uha nu kom jeg på dybt vand der, hvordan kan jeg lærer MySQLi ved at læse API og hvad er API?

Hvad er forskellen på de to MySQLi former? Har kigget lidt på nettet men syntes ikke rigtig jeg har kunne finde noget? Og når jeg nu laver det på hobby plan er der så en der ville være bedre at vælge i forhold til en anden?

Vil da tage et kig på den bog lidt senere, skriver fra min tlf lige nu.

Og 1000 tak fordi du gider hjælpe mig :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2013 - 15:33 #8
API (Application Programming Interface) er de funktioner/klasser/metoder du kan bruge i din kode.

Dokumentationen for mysqli API er her:

http://php.net/manual/en/book.mysqli.php

Og jeg vil mene at hvis du generelt kan PHP kan du fint laere at bruge mysqli via denne dokumentation.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2013 - 15:35 #9
Den nye mysqli extension har afloest den gamle mysql extension.

Ligesom Ford Mondeo afloeste Ford Sierra og maelkekartoner har afloest maelkeflasker.
Avatar billede nickwan Nybegynder
17. marts 2013 - 10:06 #10
Kunne være jeg skulle starte med at låne en bog omkring PHP5 igen til at starte med for at få de løse ender med, for dem er der en del af må jeg indrømme.

Så vil finde en PHP5 bog og tage den der fra:)

Jeg takker mange mange gange arne_v smid du et svar så får du point:)
Avatar billede nickwan Nybegynder
17. marts 2013 - 10:14 #11
Faldt lige over den her bog og den ser ud til at dække det hele? :)

http://shop.oreilly.com/product/0636920012443.do
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2013 - 15:16 #12
Jeg har 1st edition (2002) af bogen og det er en glimrende bog.

Og med Rasmus Lerdorf i forfatterteamet er den jo naermest autoritativ.

Bemaerk dog at den starter helt fra bunden af.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2013 - 15:16 #13
og et svar
Avatar billede nickwan Nybegynder
17. marts 2013 - 15:52 #14
Ja men det er fint, som sagt ca 1 år siden jeg har kodet sidst så har godt af at få det genopfrisket :)