Avatar billede Christionjes Praktikant
20. marts 2013 - 13:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

"Bage bundkort"

Hej :-)

Er der nogen herinde som har erfaring med at "bage" deres bundkort i ovnen?

Jeg har et black screen of death problem på min hp pavillion dv7, og har så set videoer, hvor de putter bundkortet i ovnen?

Men synes ikke selv at jeg har lyst til at putte elektronik ind i min ovn :D
Avatar billede vagn99 Nybegynder
20. marts 2013 - 14:06 #1
Det kan godt være, at en "kold lodning" kan fixes i en ovn, men det har jeg slet ikke forstand på. Jeg vil blot advare mod for høj temperatur for dele den bærbare.

Min nabos kone (hustru) fik sjålet sin bærbare af udbudne gæster.
Forsikringen dækkede heldigvis så hun fik mod beskeden merbetaling en ny hp. For at gøre det lidt sværere for ubudte gæster valgte hun at gemme den bærbare i komfurets ovn, når hun ikke brugte den. Desværre undlod hun at orienete sin gemal, som normalt aldrig foretog sig noget fornuftigt i køkkenet.
Dog valgte han helt usædvanligt at lune en pizza ovnen med fatale konsekvenser for den nye bærbare computer. Ligesom oversiden af en pizza smelter helt ned i en varm ovn, lige sådan smelter bunden på en bærbar pc ved ophold i bunden af en varm ovn.
Jeg pillede 8gb ram ud og gav til min svigersøn. 1tb 2.5" harddisk bruger jeg som backup, og resten solgte jeg for 300 kr på den blå avis.
Avatar billede Christionjes Praktikant
20. marts 2013 - 14:27 #2
jeg havde også kun tænkt mig at lægge bundkortet i ovnen..
Ville bare være rart hvis der var andre som havde erfaring med det :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. marts 2013 - 16:15 #3
Du skal kun gøre det når du har besluttet dig for at smide kortet ud.
Problemstillingen er du skal op på høj nok temperatur til overfladen af metallet i lodningerne bliver flydende, samtidig med du ikke må opnå for høj temperatur (lille margen).
Nogle få har været heldige, mange flere har prøvet uden held.
Avatar billede Duffe Nybegynder
20. marts 2013 - 16:35 #4
Jeg gjorde det med mit grafikkort til min stationær, som blev ved med at BSoD (Bluescreen). Jeg gav den 200 (ELLER også var det 250) grader i 8 minutter i ovnen med bagsiden opad og lod den køle af ved et åbent vindue bagefter (Fulgte en guide på youtube). Det virkede faktisk men efter et måned stod det af. Prøvede også med et af mine venners grafikkort som også var stået af, men det gjorde ingen forskel desværre. Men det kommer nok an på hvad der skyldes fejlen.

Kom også til at knække en kondensator af på mit eget grafikkort. Så da jeg alligevel var i gang med at eksperimentere med mit grafikkort, kørte jeg op i den lokale isenkræmmer og købte en billig loddekolbe og loddede den på igen. Efter det og en tur i ovnen, holdt det et måned. Var bare lige en ekstra lille info :)

Men som NielsErikK siger, så gør det når du har besluttet dig for at, hvis det ikke virker, så smider du det ud.

Jeg ved ikke om samme temperatur og længde skal bruges for et bundkort men mon ikke? Se guides på youtube. Derudover husk at fjerne plastikdele, da de (fleste i hvertfald)ikke kan tåle de 200/250 grader. Som sagt, så kan jeg ikke huske om det var 200 eller 250. Jeg kom til at smelte en af mine plastik dimser, som holdt en køleribbe, så måtte lave lidt fiksfakserier med ståltråd og tape for at holde den på plads uden at kortslutte noget.

Så det blev til et lille projekt, men det kan lade sig gøre. Hvis du alligevel har indstillet dig på at smide det ud, så prøv! :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. marts 2013 - 17:25 #5
#4 Alt i alt opnåede du ikke nogen væsentlig forbedring, du måtte ud og købe nyt.

Jeg havde nok blot købt nyt bundkort.
Der er jo også risiko for at varmen har lavet en kortslutning der tager CPU/Grafikkort/RAM osv. med i faldet når man tænder første gang.
Avatar billede Christionjes Praktikant
20. marts 2013 - 18:26 #6
Bundkortet skal smides ud.. For computeren virker ikke, og efter en del læsning på nettet, så er det en fejl som sker på mange hp bærbarer, så skal heller ikke købe et nyt bundkort..:-)
Men tænkte mere på ar bage elektronik i en mad ovn, kommer der ikke mange ikke så sunde gasser?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. marts 2013 - 17:45 #7
Det vil garanteret ikke være sundt at stå med snotten halvt inde i ovnen (emhætte, åben vindue), på den anden side mener jeg ikke du bør frygte langtidsvirkninger i ovnen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. marts 2013 - 10:44 #8
Du får et svar på #7 til pointgivning.
Jeg afmelder overvågning af spørgsmålet, send privat besked hvis du har yderlig spørgsmål.