Avatar billede droa Novice
25. marts 2013 - 02:59 Der er 10 kommentarer

ballistik ud fra at kende start og slut punkt

Hej Eksperter.. jeg sidder og er ved at lave lidt sjov her midt på natten.. problemet er at jeg er utroligt dårligt til matematik.

jeg prøver at finde ud af, hvis jeg har start punkt og slut punkt på en kugle, hvordan den flyver igennem luften..

Jeg kender nu godt til

dy*t - 0.5 * 9.8 * t^2

men den regner ud fra nogen helt andre forhold...

er der nogen mulighed for at udregne ballistikken, ud fra at man ved hvor den lander henne, og hvor den blev sendt fra?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2013 - 03:39 #1
Jeg vil kraftigt formode at der er uendeligt mange loesninger hvis du kun kender start og slut punkt.

Du skal kende enten start vinkel eller start hastighed.
Avatar billede droa Novice
25. marts 2013 - 04:09 #2
siden dette vil blive for dyrt i cpu at regne disse udregninger, vil jeg nok bare holde mig til min plan-b, som bare er at bruge en cosinus kurve.

distance = kvadratrod((y2 - y1)^2 + (x2 - x1)^1)
bx = distance / maxdistance * 2 - 1
by = cos(x)
x = bx*maxdistance
y = by*maxdistance

så får man da lidt en fornemmelse af en balistisk bevægelse, selvom det ikke helt er det :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. marts 2013 - 10:18 #3
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. marts 2013 - 10:30 #4
Skal det være nogenlunde 'skudsikkert', er det nødvendigt at kende:
undgangshstighed,udgangsvinkel,vindretnin,vindstyrke,luftfugtighed,barometerstand, de 2 første parametre er absolut nødvendige, resten må man så vælge til/fra efter behov.
For mere uddybende : Spørg fx.en af militæret skydeinstruktører eller en bøssemager.
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2013 - 11:34 #5
<ole>

Det virker ikke helt, som om spørger skal nedlægge nogen med en sniperriffel på 1.500 m afstand, så mon ikke en simpel parabel er rigelig til at efterabe en skudbane?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede richardjensen Seniormester
25. marts 2013 - 12:36 #6
Spørger angiver jo ikke formål og nøjagtighed, så må det være rimeligt med 'fritvalgstilbud'
At nedlægge 'bytte' med  en sniperriffel på 1.500 m afstand, er vist en  sjælden forekomst !
Avatar billede droa Novice
25. marts 2013 - 12:41 #7
alt jeg skal bruge det til, er at få en virsuel føelse af det... jeg prøver lidt at lege med sådan et "Sænke slagskibe" spil, med isometrisk perspektiv, for at gøre mine matematiske evner bedre, end den 9. klasse folkeskole eksamen jeg har på mig.

altså det jeg har lavet lige pt, er 1 pixel (skib) der kan flyttes, ved at venstreklikke inde i spillevinduet.
når man højreklikker, dannes der en entity, ud fra klassen "bullet".
den vil rejse fra pixlen (skib) til hvor man trykkede på skærmen, med en varriation på nogen få pixler.
for at danne en fornemmelse af det isometriske perspektiv, vil Bullet udregne en højde, som den vil tilføje til y.

(y + (højde / 5))

oven i det, vil en modpart til Bullet også blive dannet (BulletSkygge). som vil rejse x og y (uden højde) (på jordplan).

Bullets variabel b, har så en methode update(int delta), som køre i hovede programmets update methode, hvor den tilføjer "Buen" på kuglen, ud fra.

Horizontal hastighed
Vertikal hastighed
Start Punkt
Slut Punkt

som det er ligenu, bruger jeg den simple y = cos(x)
ligning for at holde det simpelt, da virkelig simulation af kugler nok ville være lidt overkill i denne situation :)
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2013 - 12:49 #8
#6: "Hej Eksperter.. jeg sidder og er ved at lave lidt sjov her midt på natten" >> Lyder ikke som en, der skal ud og  skyde med stor præcision  =)

Rekorden er, så vidt jeg ved, på 2.200m - oven i købet to træffere - skudt af en britisk sniper i Afghanistan. Men det er half-past sjældent  *o)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2013 - 17:37 #9
Jeg forstaar ikke hvorfor du er bekymret for CPU tid.

Det burde ikke tage mange sekunder at lave de beregninger paa en PC.
Avatar billede droa Novice
25. marts 2013 - 17:58 #10
jeg regner lidt med at der skal være 100-2500 Bullets på skærmen af gangen, som bliver opdateret hver update