Avatar billede buch73 Nybegynder
25. marts 2013 - 10:16 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Støjsvag PC - Gaming performance

Hej

Jeg har i 15 år selv samlet mange computere fra bunden og været godt inde i sagerne.. men ikke rigtig de sidste 5 år.
Så jeg vil høre om i vil hjælpe mig lidt med køb af ny pc.

Jeg tror at jeg denne gang vil købe en samlet pc. Har kigget på denne her:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99121&type=pcsystem

Mit største krav er at den skal være støjsvag og hermed mener jeg virkelig støjsvag.
1) Vil i mene den her er det? Eller skal man ofre mere på CPU køler og PSU for at den bliver top støjsvag?

Den skal så kunne trække youtube videoer osv uden problemer, da det faktisk er derfor jeg skifter min anden ud. Den har nok også 6-7 år på bagen og seperat grafikkort opgraderet for 4 år siden, så hakker den på nettet og det gider jeg ikke.
Tror lidt det er det hele som er "flaskehalsen"
Det går jeg dog ud fra den sagtens kan klare, da min 3 år gl bærbar kan.
2) Men næste spørgsmål.. nu har jeg ikke spillet spil i 3-4 år, men hvis jeg nu får lyst igen. Så kan jeg vel bare finde et PCI grafikkort og smide i den?
Kan det integrerede HD2500 klare nogle adventure spil osv evt?

Jeg har været meget glad for XP og også Win7 , men har lidt en skepsis overfor Win8, når det bare er til en ren kontor maskine, der skal surfes på og styres filer. Win8 synes jeg ser ud til at passe bedre på touch maskiner og numodens apps osv.
Dette klarer jeg med Ipad´en i stuen.

3) Så sidste spørgsmål.. jeg vil nok vælge Win 7, men er det måske dumt ?

På forhånd tak

Buch
Avatar billede Singularity Nybegynder
25. marts 2013 - 11:30 #1
Skal denne computer kunne klare spil eller bare at surfe på nettet og se videoer? Da du skriver "Gaming perfomance" i din overskrift bliver jeg en smule forvirret, vil du have en gaming computer eller bare en 'kontor' computer
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. marts 2013 - 11:51 #2
Jeg har ikke spillet i 3-4 år, så den behøver ikke rigtig kunne nu her.
Det er ikke sikkert jeg får lysten(tiden) til det igen.
Men hvis jeg nu gjorde, så ville jeg også høre om jeg ikke kunne smække et seperat grafikkort i om 2 år og evt også en større CPU på det tidspunkt..så må den kunne klare en del spil ?
Men nu og her og med 90% sandsynlighed, kun "kontor" computer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. marts 2013 - 12:01 #3
Hvis du vil klargøre den til senere spil, så gå efter en i5 3570 (evt. K model) CPU.
Den i3 du har set på er noget sløv i betrækket i forhold.

HD 2500 vil jeg kalde uegnet til spil, men uden lir og i lav opløsning er meget muligt (hvis man ikke forventer noget særligt).

Gamer grafikkort starter omkring her...
GeForce GTX 660 OC Scorer ca. 4,550

Efterfølgeren til HD 2500 hedder HD 4000 (den er også uegnet) og scorer...
Intel HD 4000 Scorer ca. 473

Læg mærke til vi taler omkring 10% af den ydelse som et gamerkort har.

Win 7 lyder som et godt valg.

Jeg synes du med din erfaring og særlige krav, skal overveje selv at samle.
(Vi kan jo stadig hjælpe med hvilke stumper)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. marts 2013 - 12:03 #4
Glem din plan, hvis du først vil spille om 2 år så køb ny pc til den tid, alt nuværende vil være mere eller mindre forældet.
Avatar billede Singularity Nybegynder
25. marts 2013 - 12:18 #5
For at besvare dit spørgsmål, jo du kan godt smide en GPU i den computer om et par år og spille på den helt fint.

Ellers ville jeg anbefale at bygge din egen computer fordi det er fedt og du vælger selv hver eneste del. Udover det hvis du er en smule ambitiøs, og vil have en dødstille computer, anbefaler jeg vandkøling.

Begge dele ville virke fint til dine behov.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. marts 2013 - 12:37 #6
#5 Du ville i dag nødigt (håber jeg da) skulle bygge en gamer-pc med stumper der er mindst 2 år gamle.

Præcis det samme vil gøre sig gældende for buch73 om 2 år.
Avatar billede Singularity Nybegynder
25. marts 2013 - 12:43 #7
#6 Helt enig, men det må da være en PITA ikke engang at kunne se videoer. Han ville altid kunne opgradere de dele han har brug for om et par år
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. marts 2013 - 14:02 #8
Tak for gode råd begge to.

Ja, jeg har også altid tidligere bygget og så selv vælget alle delene og det kan nemt være jeg gør det igen.
Så må jeg lige bruge en dags tid og surfe rundt på nettet og læse lidt om de nye ting og blive frisket op.
Så kan jeg evt prøve at lave en liste og så sende ind, som i kan kommentere på.

Jeg købte for et par år siden en ny office pc til mine forældre. Til 3K vil jeg tro. Kan bare mærke hver gang at den ihvertfald er meget hurtigere til surfing osv end min nuværende.
Så skal der selvfølgelig lige smides noget oveni for at få den så støjsvag som jeg ønsker.

Vil tro jeg starter med det og ja så må vi se hen af vejen om jeg får tid til at spille igen.

Mht væskekøling..fandt bare lige den her i går..

http://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser/Corsair-Hydro-H55-Quiet-Performance-2394705.html

Men så står der jo 30db på den og jeg synes meget andet er lavere. Er der så noget andet væske køling som er helt støjsvag?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. marts 2013 - 17:10 #9
Som køler kan du overveje en af de gode Noctua, du kan gøre rigtig meget med en kvalitets køler.

Pabst blæsere som kabinetsblæsere (lav rotation, gode kuglelejer)
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. marts 2013 - 20:00 #10
Jeg bruger også papst blæsere i dag og CPUkøler fra NoiseMagic eller NoiseControl(som vist også er papst) og ja den gør det også meget godt.
Det er nok støjsvag nok for mig.
Jeg får lige studeret lidt på nettet omkring et nyt setup og så skriver jeg nok nogle forslag herinde. Evt i en ny tråd.
I kan bare lægge nogle svar :)
Det var rart med lidt gode råd.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. marts 2013 - 08:33 #11
:-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. marts 2013 - 16:43 #12
Nogen bruger de gode Noctua som fanless køler (CPU så ikke OC) i kabinetter hvor det er muligt at ha kabinetblæseren tæt på.
Avatar billede Singularity Nybegynder
26. marts 2013 - 22:14 #13
Jeg kan se at du allerede har fået kølet din com.. meen synes jeg ville lægge et svar alligevel :)

Grunden til at vandkøling især custom vandkøling (Med pumper, resevoirs, tubing, compression fittings, water blocks etc.)ikke larmer (så meget) er på grund af at det der køler dit system er vand. Hvilket er pretty much fuldstændigt lydløst og ekstremt effektivt. Men noget skal jo køle vandet ned også.. det er det man har 'radiatoren' til. Der er generelt 4 forskellige størrelser radiatorer, 1x, 2x, 3x og 4x (120mm/140mm,240mm/280mm,360mm/420mm,480mm). De har 1, 2, 3 eller 4 fans på. Så ja helt lydløst er det ikke. Men det er meget mere effektivt end ren luftkøling, og du kan jo altid købe nogen stille fans og skrue farten ned på dem med en fan controller.

Ok... Corsairs vandkølingslinje, som du har fundet, er ganske udmærket, og du behøver intet at gøre ud over at montere det for at få det til at køre.

Jeg anbefaler denne fan: http://www.computersalg.dk/produkt/535470/scythe-gentle-typhoon-d1225c12b1ap11-
Avatar billede buch73 Nybegynder
27. marts 2013 - 17:47 #14
Det bliver nok ikke til vandkøling i denne omgang, men det er noget jeg lige må læse mig lidt til og så kan det være det kommer som opgradering(indenfor stilhed) eller i næste maskine.

Tak for gode råd til jer begge og god påske.