Avatar billede buch73 Nybegynder
25. marts 2013 - 22:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Støjsvag kontor pc

Hej

Jeg vil lige høre om i kan fortælle om dette her passer sammen og om i evt kan råde mig til at bytte nogle af delene ud med noget andet ?
Jeg søger en meget støjsvag pc og skal mest bare bruges til surfing og kontor opgaver.
Mit budget er omkring 4K udover de dele jeg har i forvejen.

Kabinet - Har et noisetronic ATX kabinet med dæmpeplader og front.

Asus P8Z77-V LX2 Motherboard
Intel Core i3-3225 Ivy Bridge - Box - (inkl HD4000)
CPU køler - Noctua  NH-L12
Kingston  8GB DDR3 2400MHz (2x4) HyperX
Samsung 840 120GB Sata3 SSD eller Kingston V300?
DVD drev/brænder
PSU - Hvor mange watt? Forslag til silent type? Helst omkring 600 kr.
Win 7

Jeg er lidt i tvivl om ram passer og kan køre de 2400 MHz?
SDD - er de lige gode ?
PSU - Jeg vil gerne høre hvor mange watt min PSU skal være på ?
Hvis jeg nøjes med dette setup ?
og hvis jeg evt køber et grafikkort senere til 5-600 kr + Core i5?

Håber i kan hjælpe mig, da jeg ikke har fulgt så godt med de sidste år, så der kan nemt være noget der er lidt dumt og noget der måske slet ikke passer sammen.
Synes at kan fornemme at bundkort og sokkel forventes at kunne bruges nogle år frem og dermed kan opgradere om 2-3 år.

På forhånd tak.

Buch
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. marts 2013 - 08:46 #1
Samsung 840 120GB Sata3 SSD eller Kingston V300?
Samsung 840, evt i 250 GB udgaven, da den er ikke kun større men også hurtigere.

Her ser du gennemsnit for en række SSD...
http://media.bestofmicro.com/X/N/366683/original/sbv1_busyrate.png

Det er nemmere at være sikker på RAM hvis du linker til dem, men efter hvad du skriver så kan de køre 2400 MHz.
De lyder ok.

PSU på 500 watt lyder fair uden GFX.
Med GFX, 150-250 watt mere, alt efter GFX.

PS. du glemte et ettal i dit kommende budget til GFX, der skulle ikke stå 5-600 kr + Core i5, men; 15-1600 kr + Core i5.
Gamer GFX koster fra 1600 til omkring 8000 kr.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. marts 2013 - 08:59 #2
Glemte at sige; Samsung 840 pro som vinder testen i #1 er verdens hurtigste consumer SSD.
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. marts 2013 - 09:18 #3
Hej

Okay, jeg stod også og vaklede lidt om jeg ville op på 250GB nu her. Hvis den så også er hurtigere, så tager jeg den og som Samsung udgave.

Mht ram.. jeg synes der stod "O.C" på bundkortet ud for 2400 MHz.
Så er i tvivl om den så kører overclocket og evt går ud over performance eller evt skal have en I7 processor, for at få noget glæde af det.
Kan se en del Kingston 1600 MHz ram til små 100 kr billigere end de her 2:

http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-8GB-HyperX-Beast-DC-DDR3-2400-2382841.html
http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-8GB-DDR3-2400MHz-(2x4)-HyperX-2372503.html

Hvilken er bedst af de 2 (synes de ser 100% ens ud i spec) ?

Mht PSU, så har jeg set på nogle Be Quiet typer. Men af deres serie "Straight", så er der ikke nogle på lager og ville gerne lave pc her i påsken.
Nu har jeg så lige set den her som måske er OK?

Cooler Master Silent Pro M2 620W PSU
600 kr, 135mm fan, hydraulic bearings.

Men jeg synes altid PSU er en jungle. Man kan nemt få nogle kval typer, der kan klare nogle Watt , men det er svært at få nogle der samtidig er meget støjsvage. Med mindre man skal op og give godt over 1000 kr og det har jeg ikke lyst til.

P.S. - de 500-600 kr var rigtig nok ment. Jeg ved godt det ikke er rigtig gamer så. Men jeg har flere gange gjort det og kunnet leve med 1-2 år gamle gfx. Nok fordi jeg så også har spillet nogle lidt ældre spil og så ikke de helt krævende.
Så jeg er ret sikker på at jeg ville kunne leve med det om et par år, hvis jeg får lyst til at spille :)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. marts 2013 - 10:25 #4
Forskellen på de 2 RAM er vist køleprofilen.

Hvis du ikke skal overclock systemet er 1600 MHz. nok.

PSU kan du tage et kig her, men du får i de fleste tilfælde problemer med dit budget.
http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

Her er du helt fri for støj (fan less) og er oppe i en PLATIN certificeret (du sparer hver eneste dag på strømregningen)..
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817121083

Her er et andet platin bud med fan der slukker når temp ikke er for høj...
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817121080
Noise

The Kingwin LZP-550 has a lot of features going for it when it comes to its ability to be a quiet power supply including a 140mm fan, 80Plus Platinum level efficiency, and a fan controller that only cools the unit once it reaches a certain temperature then cuts off when it has cooled to a certain point. This fan controller results in the LZP-550 having a noise profile that was perhaps the closest to that of a church mouse that we have reviewed to date. Indeed, the fan did not even begin to run until 75% load

Den du har fundet er en ok BRONZE certificeret PSU.
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. marts 2013 - 15:30 #5
De Kingwin ser lækre ud.. men hvor skaffer man dem henne?
Synes kun at kan finde stder at købe dem i USA.

Du må gerne lægge svar, så deler jeg ud :)
Tak for hjælpen.

PS: jeg køber nok en billig PSU til at starte med eller stjæler en 450W fra en anden pc(håber lige den kan klare det), så jeg kan komme til at samle her i påsken.
Men så vil jeg meget gerne prøve en Kingwin senere eller en af de andre fra SilentPC.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
27. marts 2013 - 17:35 #6
Ja jeg fandt dem ikke inden for EU (så havde du fået det link), jeg kiggede ærligt heller ikke så intensivt, det var primært for at vise dig nogle platin muligheder og den fordel den større strømudnyttelse vedrørende mindre varme (ud over at gavne ELregningen), du bør derfor lige undersøge om det modelnavn kun vil lege med 110 volt.
(i så fald findes der garanteret en søstermodel til 220 volt)

Held og lykke med dit 450 watt forsøg, det bør ikke være umuligt, jeg ville blot ikke anbefale noget langsigtet der nærmede sig kanten.
Avatar billede buch73 Nybegynder
27. marts 2013 - 17:44 #7
Vi må håbe der er nogen der har lyst til at forhandle dem i DK eller bare EU.
Ellers må jeg lige regne på hvad det koster at få dem hjem fra USA og ja sikre mig 220 V :)

Tak for svar/råd og god påske.