Avatar billede rubberduckone Nybegynder
29. marts 2013 - 14:55 Der er 4 kommentarer

Office365 - flere brugere på samme pc?

Hej,

Har lige købt win8 og office365 home premium. I udgangspunktet er licensen til 5 enheder ('devices') og iflg. MS O365 sitet og dets community kan der være flere brugere på samme enhed, da licensen er til enheden.

Man skal for at installere gå til office.com og under 'My office' vælge 'Install'. Det går fint med første bruger, men for anden og følgende brugere er der ikke noget 'Install', hvilket jo egentlig giver ok mening, da office allerede er installeret med bruger1.

Når bruger2 så er logget på og forsøger at åbne et office dokument, kommer dialogboksen 'lad os starte fra begyndelsen'. Boksen kræver blandt andet, at man påny accepterer licensbetingelserne. For mig ligner denne accept umiskendeligt et køb af endnu en licens og jeg har derfor ikke villet gå videre forbi denne...(jeg har jo allerede fire licenser)

Mit spørgsmål er derfor: Er der nogen der med sikkerhed ved hvordan man aktiverer flere brugere på samme maskine og er der nogen der ved hvordan licenstællingen foregår (MAC baseret?)

;-) RD
Avatar billede vagn99 Nybegynder
29. marts 2013 - 16:40 #1
Jeg tror ikke du skal være nervøs for at acceptere licensbetingelser igen.
Når du installerer en ny bruger med dine indkøbte licenser, er det ikke nok at du accepterer licensbetingelser. Samtlige oprettede brugere skal acceptere licensbetingelser.
Dog tror jeg, dog uden at vide det ekssakt, at din cd tikker ned for hver gang du installerer. Så du har formentlig 5 forsøg.
Derefter er cd-en muligvis ikke brugbar for videre installation ud over evt. reperation af filer.
En god ide kan være at tage en kopi af cd,en og bruge den til installation, hvis det er muligt. Det ville jeg forsøge i alle tilfælde.
Avatar billede rubberduckone Nybegynder
29. marts 2013 - 17:16 #2
Hej Vagn, blot for præcisering. Der er ingen cd, kun en product key og mulighed for at styre hvilke enheder der er installeret på opnås via office.com 'My account'

Min forvirring går på det forhold, at der kan installeres på 5 enheder og at der kan være flere brugere på hver enhed (på samme vis som for tidligere office versioner). Imidlertid virker det ikke til at være muligt at aktivere flere brugere på samme maskine uden

1. At acceptere/købe licens igen
2. Få foretaget reduktion i antal disponible licenser ( hvilket jo ikke skulle være nødvendigt på samme PC)

Så egentlig er jeg 'blot' ude efter og høre om andre allerede har erfaringer med dette...??

Men tak for input // ;-)

RD
Avatar billede vagn99 Nybegynder
29. marts 2013 - 18:06 #3
#2
Tak for din tilbagemelding til mig.
Jeg kan godt se problematikken med at Microsoft tilsyneladende kun vil acceptere 5 brugere på en productkey. Man vil kun  vedligeholde 5 brugere, d.v.s 5 samtidige brugere.
100 kr sprørgsmålet må så være, om Microsoft accepterer samme bruger på flere pc'er uden at kræve ekstra licens.
Jeg har desværre ikke erfaringer med ovenstående, men problematikken er da interessant. Har man 5 helt ens computere vil det ofte være muligt at kopiere harddisk fra den første og bruge kopien på de øvrige. Derved ville man kunne få 25 licenser.
Men vil det virke ? Tak for interessant dialog
Avatar billede henrik-responsor Nybegynder
14. november 2014 - 15:59 #4
Hej,
Når du har købt en brugerlicens er det til 'en bruger. Det vil sige, at samme bruger kan installere sin licens på 5 maskiner og 5 devices (tablets - phones). Licenserne er knyttet til samme bruger, så hvis du ønsker flere brugere (eks: mailadresser), så skal du købe en ny licens pr bruger,
Venlig hilsen
Henrik