Avatar billede larslaursen1961 Nybegynder
05. april 2013 - 12:10 Der er 6 kommentarer

Hvilken NAS-enhed skal jeg anskaffe til et kursus?

Hej,

Jeg er ved at undersøge, hvilken NAS-enhed, der er bedst i forbindelse med noget kursusvirksomhed.

Det er et kursus, hvor brugerne er almindelige pc-brugere, og hvoraf kun få har et dybere kendskab til IT.

Der ønskes en NAS-enhed, der er let at anvende som filserver, som er dens vigtigste brug på kurset. Filerne kan være billeder (JPG, PSD, og andre), videoklip (forskellige typer fra videokameraer), dokumenter (Word, PDF), lydfiler (MP3, WAV og andre). NAS'en skal ikke være udstyret, så den kun kan anvendes som medieserver.

Det skal være muligt at oprette mindst 20 brugerkonti på den uden at skulle betale et abonnement.

En brugerkontos drev/partition/mappe skal dukke op i Netværk i Startmenuen eller i Computer-mappen. Man skal helst kunne tilslutte den med Tilslut Netværksdrev i Windows Stifinder.Dette må gerne blive husket af Windows, når det først en gang er sat op, så brugeren ikke fremover skal bekymre sig om det.

Den skal også kunne tilgås over Internettet, helst på en lignende måde som på lokalnettet - dvs. netværksdrevet skal helst dukke op under Netværk i Start-menuen eller i Computer-mappen. Filer og mapper skal kunne håndteres via Stifinder. Det skal være forholdsvis enkelt for let øvede brugere at koble sig på den hjemmefra uden den store ingeniøreksamen.

Jeg er lidt i vildrede med hvilken NAS-enhed, der passer til disse krav, for der står ikke meget om brugerfladen for NAS'en i netbutikker eller på fabrikanternes hjemmesider.

Lagerplads må gerne være 1-3 terabyte. Prisklasse fra 1.500 til 3.000.

Er der én eller flere af jer, der har specifik erfaring med NAS-enheder, der opfylder ovenstående krav? Så bliver jeg glad, hvis du vil skrive noget om det her.

Med venlig hilsen

Lars, Bagsværd
Avatar billede skau Nybegynder
05. april 2013 - 13:08 #1
Jeg ville gå med en synology - de små 1-2 disk versioner findes med 3TB diske.
Software pakken til synology er meget omfattende og den kan ihvertfald de ting du efterspør

http://www.dustin.dk/product/5010663434/synology-disk-station-ds212j-wd-red-3tb-hdd/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Men jeg ville nu nok investere lidt mere i mindst 2 disk modellen for fremtidig udvidelse
Avatar billede larslaursen1961 Nybegynder
10. april 2013 - 11:50 #2
Mange tak for svaret, Skau.

Dit forslag ser interessant ud. Det kan være den NAS, vi skal købe.

Jeg har et par supplerende spørgsmål. Der står i specifikationerne til NAS'en fra Synology, at den er kabelforbundet og kan benytte protokollen SMB til fildeling.

Det kan nok gå an, at den er kabelforbundet. Jeg kan se, at der ikke tilbydes trådløs forbindelse. Er der noget problem med at de andre brugere på det trådløse net kan få adgang til NAS'en på det kablede net (som også det trådløse net er forbundet til)? Kan jeg komme ud for, at det trådløse net og det kablede net er to forskellige lokalnet? Eller er det ikke noget problem? Vi benytter HDCP til tildeling af IP-adresser, så det er formodentligt ikke noget problem.

Så vidt jeg ved benytter Windows, som er brugerne anvender i forskellige udgaver, protokollen WINS til fildeling. Kan Windows også benytte SMB til fildeling uden problemer? Eller hvordan er det?

Håber at du eller en anden kan oplyse mig om disse ting.

Med venlig hilsen

Lars Laursen
Avatar billede skau Nybegynder
16. april 2013 - 20:37 #3
Sålænge dit netværk router rigtigt er forskellige subnet ikke noget problem - ej heller hvis der er trådløse klienter - men NAS jeg har foreslået SKAL være kablede - men tro mig, det er også det du har lyst til.

Der er brugerstyring på NAS så man kan kun komme ind hvis man benytter brugernavn/passwd - men fra windowsclienter er det jo intet problem.

WINS har intet med selve fildelingen at gøre (det er en gammel navneopslags metode windows brugte i ældre versioner) - her benyttes cifs eller smb og du benytter bare "Map network drive" funktionaliteten direkte i din fileexplorer
Avatar billede larslaursen1961 Nybegynder
17. april 2013 - 16:45 #4
Hej Skau,

Mange tak for dine svar. Jeg vil gerne give dig point, men du skal så først skrive et svar i stedet for en kommentar. Derved får jeg mulighed for at give dig point.

Det er ligegyldigt hvad du skriver som svar. Jeg skal nok give dig point.

Med venlig hilsen

Lars Laursen
Avatar billede skau Nybegynder
21. april 2013 - 16:52 #5
Behold du bare dine point ;)
Avatar billede larslaursen1961 Nybegynder
17. september 2013 - 04:16 #6
Tak for svarene. Jeg lukker spørgsmålet.