Avatar billede Skaugir Nybegynder
08. april 2013 - 21:04 Der er 4 kommentarer

Min pc fryser af og til

Hej

Jeg har en Sony Vaio laptop jeg har haft lidt over 3 år. Den kører med Windows 7, 64 bit. På det seneste er den begyndt at fryse eller lige pludselig genstarte, mens jeg sidder med den.

Når den fryser er det oftest når jeg sidder med den i skødet. Cursoren fryser, tastaturet fryser og det eneste jeg kan gøre er at holde sluk-knappen nede, så den slukker. Når jeg så starter igen får jeg bl.a. muligheden for at starte op i fejlsikret tilstand.

Når den genstarter, hvilket er noget sjældnere sker det også bare ud af det blå. Jeg har ikke registreret om det primært er når den er i skødet eller på bordet.

Begge tilfælde kan være alt fra at jeg næsten lige har tændt pc'en til at jeg har haft den tændt maaaange timer.

Hvad kan være galt?
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
08. april 2013 - 21:15 #1
Det kunne måske godt lyde som om at det er fordi at den bliver varm. Jeg ved det ikke helt men jeg sætte på et tidspunkt min egen på skrivebordet med en prop under hver af de "gummidutter" der er under. Håber det hjælper. Andet kan jeg ikke komme på. Ellers må du vente til en af de rigtige eksperter kommer og svarer. Hvis der ikke kommer flere svar inden for 1 uge ca. Kan du oprette en ny tråd og kopiere teksten fra denne tråd og sætte det ind i den. Held og lykke med pc'en!
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. april 2013 - 21:29 #2
Det vil være en god start hvis du overvåger varme på CPU og evt GPU samt MB.

Husk at bede folk lægge et svar når du kan bruge deres hjælp.
http://www.eksperten.dk/spm/930390

Der er nok lidt flere du bør se nærmere på.  :-)
http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/Skaugir
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2013 - 09:04 #3
En bærbar er ikke lavet til at man skal sidde med den i skødet.
Den er begegnet til at stå på et fast underlag. Det er jo derfor der er forhøjninger under bundern, så den kan få luft.
Du kan jo helt lukke for kølingen til den, med stor risiko for at hardware tager skade pga overophedning.
Jeg kan så derfor tro du skal have renset din køler, da den sikkert er beskidt.
Nogle kan man udtage blæseren uden de store problemer og komme til at fjerne skidtet. Andre er man måske nødt til at gøre følgende:

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvod blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2013 - 09:06 #4
begegnet = beregnet
bundern = bunden
Slå fejl er gratis i dag kan jeg se ;-)