Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
09. april 2013 - 17:43 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Min computer kan ikke starte

Min computer kan, som overskriften siger, ikke starte.
Den er snart 4 år gammel.
Bundkortet er et Asus P5QL PRO bundkort.
Den loader ikke engang windows 7 når den starter. Den når kun til den blå skærm, hvor der står "ASUS P5QL PRO". Jeg har testet min harddisk, og den virker fint, så hvad kan der mon være i vejen med bundkortet?
Hvis jeg ikke får det fixet, skal jeg ud at købe et nyt bundkort, en ny cpu (som passer), nye ram, muligvis ny PSU og alt det der.
Det bliver ikke billigt.
Jeg har haft den åbnet, og alle kablerne sidder som de skal, de er fuldt funktionelle.
Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

Min computer har også opføret sig underlig her på det sidste...
Det tog lang tid at starte op, og næsten dobbelt så lang tid at lukke ned.
Måske er den bare slidt op.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2013 - 18:58 #1
Prøv at fjerne alt på nær grafik kort og en ram blok fra bundkortet.
Viser den så en sort skærm hvor den fortæller "insert system disk"?
Avatar billede vagn99 Nybegynder
09. april 2013 - 19:15 #2
#1
Har ret. Han prover et finde en løs forbindelse. Ofte er det ram. Det kan også være dårlig forbindelse til grafikkort.
Derfor beder han dig nøjes med 1 ramklods, evt i en anden sokkel.
Prøv også at demontere gratikkort og isætte det igen.
Desværre kan den dårlige forbindelse også være andre steder, og så er det vanskeligt.
"1 vil i  første gang kun lede dig til at kunne komme ind i setup.
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
09. april 2013 - 20:17 #3
Igår da jeg opdagede problemet, tog jeg grafikkortet ud, og tørrede forsigtigt støvet af..
Det sidder som det gjorde før.

jeg har prøvet at tage ram-klodserne ud, og byttet dem om, sat dem i nogle andre af soklerne... Men det virkede ikke.
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
09. april 2013 - 20:18 #4
Kunne det tænkes, at der er løs forbindelse mellem cpu og bundkort?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2013 - 21:11 #5
Du snakker om "dem" når du taler om ram
Kun grafik kort og een klods i ad gangen.
Virker det ikke 1 gang, så sæt en anden klods i og prøv.
#4 nej det tror jeg ikke.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 06:07 #6
Det er vigtigt du stripper pcen så meget så muligt, også harddisk osv.
Her er ca. det samme som 220661 sagde, blot formuleret anderledes (teoretisk fjernede han din CPU).

Start op med kun:
Bundkort
CPU + køler/blæser
En klods RAM (alle på skift for at prøve alle)
Grafikkort
Strømforsyning (PSU)

Alt andet er lige nu kun fejlmuligheder.

Jeg har selv haft 3 ASUS P5Q PRO, kun det ene lever endnu.
Der er desværre en væsentlig risiko for dit bundkort ikke kan mere.

Et andet godt bud er din PSU, lån en anden (kraftig nok) at teste med.

Du bør også reset BIOS via jumperen på bundkortet, se din manuel (download den om nødvendigt) for placering.
(på en model sidder den ved batteriet, på en anden ude i kanten ved SATA).
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
10. april 2013 - 11:47 #7
Jeg har prøvet med begge ramklodser... Der sker intet...
Jeg har taget et billede af skærmen hvor den fryser.
http://i50.tinypic.com/99nn6h.jpg
Og jeg undskylder at der er lidt støvet :i
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
10. april 2013 - 12:15 #8
Okay...
Jeg har prøvet at nulstille BIOS via jumperen.
Det hjalp, men nu skal jeg konfigurere BIOS.
Der står nu "Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"
Hvordan skal jeg nu konfigurere det?
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
10. april 2013 - 12:16 #9
Hov... Måske man lige skulle sætte harddiskens kabel i først...
Hehe
Avatar billede mikkel4229 Nybegynder
10. april 2013 - 12:20 #10
Glem lige #8...
Det virker!
Den er igang med at starte!
Den sidder bare fast ved "Starter Windows" i lidt tid, men så starter det sgu!
Tusind tak!
Kan I lige skrive et et svar-indlæg alle 3?
Så fordeler jeg det lige
Avatar billede vagn99 Nybegynder
10. april 2013 - 13:26 #11
Hvis også var bidragyder så værsgo
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. april 2013 - 13:44 #12
Godt min løsning (reset BIOS) virkede for dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2013 - 15:48 #13
Svar. Godt der kom gang i spillen igen.