Avatar billede bagerens Nybegynder
10. april 2013 - 16:38 Der er 5 kommentarer

Sikkerhedssoftware til windows server 2012

Hej alle
Jeg er meget forvirret omkring software til at beskytte sin Windows Server 2012.
Jeg ser der findes Forefront security, System center endpoint protection, for ikke og tale om alle andre end microsoft laver. Kasparsky, symantec osv
Serveren er som sagt windows server 2012 med SQL Server 2012, og så køre den som webserver.
Hvis jeg vil sikre min server optimalt, hvad er så godt at have af software? Og skal jeg have mere end en softwareløsning?

Vh
Bagerens
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2013 - 01:17 #1
En firewall foran serveren er essentielt.

Antivirus og diverse andet sikkerheds software paa serveren er af lidt tvivlsomt vaerdi.
Avatar billede bagerens Nybegynder
11. april 2013 - 05:02 #2
Vil det sige at det bedste selvfølgelig er at lukke for alle porte på firewall'en der ikke bruges, og så er jeg godt kørende?
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
11. april 2013 - 10:09 #3
Ja.
Som Arne skrev er det nok den bedste måde at sikre sig på.
Jeg har aldrig oplevet noget godt komme af at installere antivirus eller lign på en server.
Avatar billede chalde Seniormester
11. april 2013 - 13:08 #4
#1+3 Vil nu mene at det kommer helt an på serverens rolle samt kompenserende foranstaltninger.

Foruden firewall, så er en generel hardening af serveren også en god idé.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
11. juli 2013 - 12:19 #5
En lille side note ang. SQL og sikkerhedssoftware.
Jeg har ingen gode erfaringer med at installere sikkerhedssoftware på server, der hoster en SQL-installation. Dette er i forbindelse med TrendMicro, Symantec og Kaspersky.
Derfor vil jeg forslå (hvis det er muligt) at SQL'en flyttes til en anden server. Derved kan du installere alt det sikkerhedssoftware du finder nødvendigt på din webserver, samtidigt med at din SQL ryger i backend. Så kan du lukke for alle ubrugte porte mellem din webserver og din SQL, så det kun er åbnet for de nødvendige porte. Det samme bør du jo selvfølgeligt gøre på webserver.

Men udover det så vil jeg tilslutte mig de input som Arne, Gorgemuld & Chalde er kommet med.