Avatar billede stabil Juniormester
15. april 2013 - 09:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

To routere .... konflikt ?

Hej eksperter :)

Jeg har skiftet internet-leverandør, og nu kan jeg ikke få mit nye "setup" til at virke.

Jeg kan komme på nettet, det virker.  Nogen gange 10 minutter. Andre gange virker det 10 timer. Herefter fryser det hele, og jeg mister forbindelsen. Så er det power off... power on... og så kører det igen .... 10 minutter... 10 timer :=( ....

Mit miljø er sådan:

Jeg har fået en ny Zyxel router fra internet-leverandøren. Denne er forbundet til netstikket. Når den bootes går der et stykke tid, så får den DSL forbindelse og INTERNET... ZYXEL har aktiveret DHCP. Der er oprettet 2 SSID'er på ZYXEL  Thor-1 og Thor-2. Sikkerhed aktiveret.  Wireless er aktiveret. Jeg kan logge på wireless og få internet adgang (som så virker i 10 minutter .... eller 10 timer eller ???).  Det sker at INTERNET-lampen bliver RØD ... eller forsvinder. Nogen gange forsvinder DSL-lampen også.
På ZYXEL har jeg desuden tilrettet admin-password - med "save succesfull". Efter en evt. senere REBOOT er det igen det gamle password den finder frem ??. Zyxel er sat op med default ip adressen 192.168.1.1  ... og jeg kan oftest nå den via en browser på denne IP.

Jeg har derudover forbundet ZYXEL router med en DLINK DIR-825 Router. Med Ethernet-kabel fra port-2 på zyxel - til port-1 på DLINK.  DLINK har disabled DHCP (og burde vel så være et Access point).... På DLINK er der oprettet et trødløst netværk der hedder Thor-3. Jeg kan ikke komme ind på DLINK via browser (efter denne er sat op som Access Point - jeg ved ikke hvordan man gør, hvis man kan)...  DLINK er sat op med default IP adresssen 192.168.0.1.

Jeg bruger bærbar PC ... stationær PC og iPad...  der er ingen forskel afhængig af hvilke af disse enheder jeg bruger.

Nogen der kan give mig et godt råd, om hvad jeg har gjort forkert eller kan rette?

Mange hilsener
Søren
Avatar billede lclemens Nybegynder
15. april 2013 - 09:41 #1
Umiddelbart kan jeg ikke se nogen konflikt. Dsl/internet-lampen bliver rød, siger du... det tyder på en konflikt på ydersiden af modemmet - altså en sag for din udbyder.

Hvis du giver dlink en adresse i samme subnet (gerne uden for zyxel's dhcp-område), så kan du tilgå det.
Avatar billede strikemusic Nybegynder
15. april 2013 - 10:06 #2
Din Zyxel skal have portforwarding til din d-link router du skal forbinde zyxel lan til d-link wan I zyxel skal du give en fast ip til din d-link du vil i din d-link få lad os sige 192.168.1.10
på wan siden dit lan skal du sætte til 192.168.0.1 sørg for at zyxel routeren peger på 192.168.1.10 på alle de porte du bruger
Avatar billede sinumsen Nybegynder
15. april 2013 - 10:11 #3
Jeg er lidt i tvivl om hvorfor du kører med de to routere.. Hvis det er fordi du helst vil køre med din Dlink router, så skal du sætte zyxel til at være i bridge mode. Hvis det er for at udvide dit netværk, så skal du sætte din Dlink op til at udvide netværket og ikke bare slå dhcp fra. Endelig så er det måske fordi du vil have to netværk...(!???!) så skal begge køre med dhcp slået til men hvor du sørger for at de ikke har samme ip serie...

Kom lige med input så vi kan komme lidt tættere på hvad du ønsker.
Avatar billede eyvind Seniormester
15. april 2013 - 19:10 #4
Hvis du forbinder ruter 1 med router 2 med kabel.
1. Fra R1 LAN stik til R2 WAN stik > så har du 2 selvstændige netværk hvor R2 har internetadgang gennem R1 - begge med DHCP

2. Fra R1 LAN til R2 LAN > så har du et netværk hvor R2 fungerer som switch med accesspoint - kun R1 med DHCP (R2 WAN bruges ikke)

Som jeg lige husker det.
Avatar billede stabil Juniormester
16. april 2013 - 10:01 #5
Hej,
Fejlen var hos udbyder... De havde IKKE gennemført den ændring de havde lovet... det har de nu, så nu virker det.

Men tak for info om "netværk" ct. "access points" :)

VH
Søren
Avatar billede stabil Juniormester
16. april 2013 - 10:04 #6
Tak for input.

Det var Fullrate, som IKKE havde sat den aftalte opsætning ordentligt op. Det er nu fixet og virker.

Zyxel er ny sat til at være et modem i BRIDGE MODE, og så styrer jeg selv diverse fra min DLINK.

Tak for svaret :)