Avatar billede vagn99 Nybegynder
16. april 2013 - 18:41 Der er 13 kommentarer

Kopier win7 til anden harddisk

Jeg har ingen problem med at kopiere win7 disk til ny disk ved at kopiere disk til disk. Jeg bruger hd-clone pro, som virker perfekt.
Når man nu kun direkte bruger drev c: til operativ og programmer kan man så nøjes med at kopiere 100 mb skjult startdrev først og så drev c: derefter. Hvad laver det lille strardrev.?
Jeg prøvede at installere oven i en vista, og så kom der ikke noget skjult startdrev ?
Jeg mener selvfølgelig partitioner når jeg taler om drev.
Jeg har således skjult startop, drevc, og ekstra drevd og dreve.
Jeg ønsker således at lave en ny velfungerende installaton ved kun at lave en image af startop og drevc, og så kopiere tilbage på ny disk med først startopdrev og derefter drevc.
Hvad laver startopdrev, når den ikke oprettes, når man installerer oven i en vista.?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2013 - 18:57 #1
Avatar billede vagn99 Nybegynder
16. april 2013 - 19:18 #2
#1
Tak for din henvisning. Jeg mente selv at det nok var noget i den retning, men ved du om denne partition ændrer sig når disken ændres, eller kun oprettes som nødforanstaltning.
Kort sagt kan jeg nøjes med at kopiere start og drev c til en ny harddisk.
Jeg skal nok prøve selv, og give mit resultat tilbage, men jeg er interesseret i andres personlige erfaringer.

Lige som i gamle dage, hvor vi lærte først at kopiere io.sys og msdos.sys først når vi kopierede til bootable diskette.
( Jeg har stadig 2 Olivetti M21 bærbare og 1 IBM bærbar a 18kg
stående. Desuden M24 og M240 plus farveskærme)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2013 - 19:56 #3
Jeg er ikke sikker, men jeg tror den er lavet som sikkerhed og bevarer sit indhold.
En bærbar på 18 kg??
Det var da noget af en sag :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
17. april 2013 - 09:39 #4
#3 Jeg har haft en mobil telefon der vejede ca det samme, de første modeler af både pcer og telefoner var ikke bærbar, de var slæbbar. :D
Avatar billede 220661 Ekspert
17. april 2013 - 15:53 #5
Ja, jeg kan godt huske de kufferter de slæbte rundt på dengang mobil telefonen kom frem. Der er godt nok sket meget siden da.
I det gamle firma fik de også mobiltelefon sidst i 1980 erne.
Mener den kostede i omegnen af 30000 kr.
Kan det passe eller husker jeg forkert?
Avatar billede vagn99 Nybegynder
17. april 2013 - 23:29 #6
#5
Tænk så på af vores finans86 1.version skrevet i compas pascal for cbm microdatamat fyldte kun 360k på en diskette. Den anden diskette på 360k indholdt data. Bogføring,fakturering,kontoudtog årsafslutning,tekstbeandling. Alle programmer virkede og kunne være på en diskette. Næste versioner blev skrivet først i Poly-pascal og senere i Borlands Turbo-pascal. Til sidst fyldte alle programmer næsten en 1.44 diskette.
En 10 Mb harddisk kostede iøvrigt ca 20.000 kr.ex moms
Jeg var smart og købte 5 Mb for 4800 kr og solgte dem på stribe for 10.000 kr, for der var ingen der havde brug for så meget plads alligevel. Der kunne være 15 disketter på sådan en harddisk.!
Jeg prøver nu at kopiere win7 til nogle diske med hd-clone pro,og vender tilbage med resultatet senere.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. april 2013 - 10:21 #7
#5 Det er ikke umuligt, men lyder dyrt sidst 80er, midt 80er lyder mere som prisen.

#5
Groft sagt kan man sige 80erne var mobiltelefonernes årti og 90erne var pc'ernes (der hvor begge ting rykkede kraftigt hen mod hvad vi kender i dag).

Der er sket meget med begge ting gennem årene, det samme vil folk nok synes når de om 20-30 år ser tilbage på nutidens grej.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
18. april 2013 - 10:22 #8
**#6
Avatar billede vagn99 Nybegynder
18. april 2013 - 23:15 #9
#7
Du har ikke ret. 80'erne var i højeste grad pc'ernes årti.
Cpm microdatamat ca 1981, IBM personal computer 1982, Olivetti M24 1983.
Jeg var i Mexico i 1986 med Olivetti med et salg på 500.000 kr i en periode på ca 4 måneder.
Min første mobil var en bærbar Storno med en vægt på ca 5 kg til en pris af under 10.000 kr vist nok fra slutningen af 80'erne.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. april 2013 - 09:28 #10
Der var ikke i 89 en pc som minder om dem vi bruger i dag, det var der i 99.
Avatar billede vagn99 Nybegynder
20. april 2013 - 20:37 #11
#10
hej Niels Erik.
Der tager du fejl. Selvfølgelig afhængig af, hvad du definerer som en pc vi bruger idag. Internet startede i Danmark i 1983. Her blev første email afsendt.
Det første windows1 blev også lanceret i 1983.
Går vi videre til lidt mere brugbare versioner, skal vi på Ibm-siden over til de 286 baserede computere, som mere relaterer sig til 1986.
Så mit bud må være, at pc'en som vi kender den idag nok er fra 1986. (IBM's 80288 cpu, var stort set ikke hurtigere en Olivetti's
8086 cpu.
Som forhandler dengang var mit salg stort set 100% til det professionelle marked, firmaer. Den væsentlige forskel var, at man stadig brugte Dos som opstart, og loadede Windows oven på Dos.
Uden at kunne huske det korrekt hvornår, gik man senere over til at loade Windows som rent operativsystem. Det var bl.a. her Microsoft fik bugt med Word Perfect, som var Verdens bedste tekstbehandlingsprogram. Microsoft undlod behændigt at give Word perfect alle korrekte inputs vedr. Windows, så det lykkedes dem aldrig at frembringe en fejlfri Word Perfect for Windows.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
26. april 2013 - 09:23 #12
Jeg kender godt historien.

Jeg har nu ret ud fra jeg mente også "kunne køre ting som bruges i dag".

Jeg har siddet med en 286 og den kommer man ikke langt med i dag.

Det var vel ved overgangen til win95 at folk overgik til at loade windows frem for DOS + evt win 3.11
Avatar billede vagn99 Nybegynder
09. maj 2013 - 21:56 #13
Mig bekendt loader du både i win95 og win98 en komplet dos før du loader Windows. For begge kan du vælge at loade dos, og så kalde Windows ved kommando "win"
Nu tænkte vi ikke så meget over internet i begyndelsen. Det var mest modemopkobling til banken, som var det aktuelle, men det var jo også via internettet at bankopkoblingen fungerede, selvom det var håbløst langsomt. Jeg mener vores opkobling via Cybercity kostede den bagatel af 3000 kr/år.