Avatar billede peter_holst Praktikant
18. april 2013 - 08:10 Der er 9 kommentarer

Få PC til at melde ind hvis den har været online.

Hej, jeg er IT administrator i en kursusvirksomhed. Vi har en del bærbare computere, som bliver brugt på vores forskellige lokationer, samt adhoc ved undervisning ude på fx virksomheder.
Der er altid rift om booking af computerne og jeg kan nogle gange godt mistænke nogle for at booke i ånden "nice to have" i stedet for "need to have". I sær når det kommer til antal.
Så sagen er den, at jeg gerne vil overvåge om computerne bliver brugt. Findes der et stykke software der kan melde ind til et centralt sted, når den har været på internettet?
Da en del af computerne stort set aldrig ser mit domæne-netværk, kan jeg ikke rigtig gøre brug af AD og group-policy funktioner, så det skal umiddelbart være noget tredjeparts-software.
Ellers nogen der har erfaringer fra ligende problemstillinger?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2013 - 08:16 #1
Er lidt i tvivl, men dette kan holde øje med om bærbar er på internet og derfra melde, mindes os det kan se hvad folk laver (i et vist omfang)
http://preyproject.com/
Avatar billede peter_holst Praktikant
18. april 2013 - 08:30 #2
Egentlig et udemærket bud, sådan umiddelbart.
Vi har dog over 100 computere og vil så skulle have den store account til 399$ pr. måned.
Det gir en årlig udgift på knap 30.000 kr. Det er noget mere end hvad jeg vil bruge på denne funktion. For ikke at sige meget mere...
Avatar billede finb Ekspert
18. april 2013 - 08:40 #3
Jeg tænker på tyveri-programmet
pcPhoneHome,
der sender dig en mail/sms/mms,
hvis bærbar går på nettet.

Hvis bærbar IKKE sender dig en mail/sms,
har bærbar ikke været på nettet,
og så skal låneren betale dig en dummebøde.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2013 - 08:46 #4
Noget tid siden har kigget på det, men er det ikke gratis hvis man selv har serveren stående?

Der er os dette som vidst er gratis helt umiddelbart: http://adeona.cs.washington.edu/index.html
Avatar billede peter_holst Praktikant
18. april 2013 - 08:50 #5
Licensmæssigt bliver pcPhoneHome også en rimelig bekostelig omgang. Tror også det bliver lidt besværligt at skabe overblik alene på baggrund af de 100 mails der vil komme ind hver eneste dag. Javist jeg kunne lave en masse mapper i Outlook og lave mail-regler, men overblikket forsvinder nok lidt.
Jeg kan dog godt lide idéen med dummebøder - så kan jeg spare op til Prey som Blueeyes foreslår :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2013 - 08:51 #6
Her er os en håndfuld der burde være gratis: http://m.alternativeto.net/software/prey/

Der kan du os vælge andre platforme hvis i har det ;-)
Avatar billede sonalias Seniormester
18. april 2013 - 12:10 #7
lav cmd script der køres ved opstart, laver ping test til eksempelvis google.com, og hvis det går godt sender den en mail til dig / "touch" på din computer på anden vis.
18. april 2013 - 15:19 #8
Enig med #7: Det trix har jeg gennemført før  ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
19. april 2013 - 21:59 #9
Er der fundet en løsning? :-)