Avatar billede HaleZz Nybegynder
18. april 2013 - 12:08 Der er 4 kommentarer

Matematik hjælp

er der nogen der kan forklare hvad potensmodeller er og inddrage begrebet regression?
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. april 2013 - 13:37 #1
Se: http://www.youtube.com/watch?v=cH3pB779kGY
Potensmodel er en matematisk beskrivelse af sammenhæng mellem 2 størrelser ( x & y), - en funktion,hvor x optræder i en potens (p)
og ganges med en konstant (k).
eksempel: y=k*x^p
Du kan google gode eksempler på både potensmodel og regression.
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. april 2013 - 13:59 #2
For egen fornøjelse har jeg prøvet at lave en potensmodel - funktion y=k*x^p i programmet 'geogebra', ( som jeg kan anbefale,
et er frit/gratis på nettet, ret nemt/brugervenligt).
Hvis man lader k og p være skydere, kan man så manuelt eller automatisk ændre dem og se hvordan kurven opføreer sig.
Avatar billede fitness-udstyrdk Nybegynder
18. april 2013 - 23:01 #3
regression er indtastning af x og y værdier fra sildebenstabel, hvor bedste rette linje udskrives med a og b værdier
Avatar billede vagn99 Nybegynder
18. april 2013 - 23:24 #4
#3
Uanset om dit meget korte svar er korrekt eller ej, bør du stadig kun angive svaret som kommentar, således at du ikke får andre med mere uddybende kommentarer til at give deres bidrag.