Avatar billede fitness-udstyrdk Nybegynder
18. april 2013 - 22:12 Der er 10 kommentarer

Datamatiker uddannelsen?

Hej alle,
jeg overvejer at tage datamatiker uddannelsen i en alder af 38 efter jeg er færdig med 2 årig HF, jeg har førhen arbejdet indenfor metalfaget som flymekaniker - men ved ikke om jeg tør tage en datamatiker uddannelse af frygt for at ende som arbejdsløs bagefter! Da jeg i sin tid tog en multimediedesigner synes jeg uddannelsen var alt for tynd og følte ikke jeg kunne noget af værdi.

Mit valg er enten en af diplomingeniør uddannelserne eller f.eks datamatiker.

Jeg drømmer om at være selvstændig og arbejder med SEO i min fritid som hobby.

Nogen der har indsigt i nogle af disse uddannelser og ved hvordan jobmulighederne er i disse tider?

vh Thomas
Avatar billede vagn99 Nybegynder
18. april 2013 - 22:46 #1
Da du har en praktisk fortid som Flymekaniker, vil jeg helt sikkert anbefale dig at vælge diplomingeniør-uddannelsen, hvis du samtidig gerne vil have størst mulig sikkerhed mod arbejdsløshed.
Her tæller din flymekaniker-uddannelse meget højere end den vil gøre som datamatiker.
Men jeg er akademiingeniør og 67 år, har været selvstændig det meste af min aktive karriere, så mit råd skal modtages med en passende skepsis.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2013 - 02:32 #2
diplomingeniør er et niveau hoejere end datamatiker

(3.5 vs 2.5 aar)
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2013 - 02:49 #3
jobmulighederne er dårlige.
det er ligemeget du er en computerhaj, uden erhvervserfaring med IT står du bagest i køen.

hvis du drømmer om at være selvstændig, så er uddannelse ligemeget, hvis du har forstand på noget, så gør dog et forsøg!
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2013 - 03:48 #4
uddannelse er altid godt
Avatar billede vagn99 Nybegynder
20. april 2013 - 19:48 #5
#3
Det er jo netop grundet risikoen for ikke at komme i job, at jeg foreslå ingeniøruddannelsen. Her har du mulighed for at tage andre mere ingeniør-relevante grene. F.eks robotteknologi og meget andet.
Med din faglige baggrund bør du ikke betænke dig. Men du skal dog vide, at det ikke er let. Dit startniveau skal helst svare til matematisk student med matematik og fysik på højniveau. Ellers får du det nok svært.
Avatar billede fitness-udstyrdk Nybegynder
20. april 2013 - 22:26 #6
tak for svar - skal siges jeg hælder til datamatiker af interesse og lyst, men til maskiningeniør af nød i disse tider - er færdig i juni med 2 årig HF hvor jeg så skal have mat B-->A på gsk i sommerferien - jeg har også B i fysik så er klar til start på DTU i september - tak for input, stor hjælp trods alt!!
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2013 - 05:08 #7
Tid at faa afsluttet her?
Avatar billede fitness-udstyrdk Nybegynder
01. august 2013 - 21:35 #8
hvordan afslutter jeg?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2013 - 21:36 #9
Beder dem du synes har hjulpet ligge et svar og saa fordeler du point til disse of accepterer.
Avatar billede fitness-udstyrdk Nybegynder
01. august 2013 - 21:48 #10
ok - jamen sidwawe og vagn99 har begge hjulpet og må da gerne få point