Avatar billede mason Nybegynder
24. april 2013 - 10:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Grafik fylder vildt i Word Template

Hej, jeg har lavet en Word Template, med et par grafik filer (jpg) i henholdsvis headeren og footeren.
De fylder kun 10 kb. Men af en eller ander grund fylder templaten 2 MB.
Hvis jeg opretter en ny template og copy/paster indholdet fra den tunge template, over i den nye template, ja så fylder det ingenting.
Hvad pokker sker der her?
Håber en ekspert kan kaste lys over dette underlige fænomen :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. april 2013 - 13:56 #1
Hvordan har du indsat grafikken - via fanen Indsæt > Billede eller på anden vis?
Avatar billede mason Nybegynder
29. april 2013 - 11:49 #2
Hej, ja via fanen Insert / Picture.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
30. april 2013 - 00:44 #3
OK. Jeg spurgte, fordi nogle bruger Copy/Paste for at indsætte billeder, hvilket kan betyde markant forøgelse af filstørrelsen, bl.a. fordi evt. beskårede dele af billedet ikke nødvendigvis er fjernet (dvs. at billeddata for de skjulte dele fortsat fylder). Jeg kan desværre ikke sige, hvad der er årsagen i dit tilfælde, hvis det reelt er filer på ca. 10 KB, du har indsat. Der kan være et eller andet i det specifikke dokument, som er blevet ødelagt.

Har du prøvet at oprette et helt nyt dokument og indsætte samme billeder deri via Insert > Picture for at se, om det samme sker igen?
Avatar billede mason Nybegynder
10. maj 2013 - 10:26 #4
Hej igen

Jeg har prøvet at oprette et nyt dokument adskillige gange, og startet forfra, men det samme sker.
Jeg er helt på bar bund, da det er så mystisk.
Har du flere bud eller idéer om hvad det kan skyldes?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. maj 2013 - 11:45 #5
Du kan sende din template og de billedfiler, du bruger, til mig (LF [at] thedoctools.com). Måske jeg kan finde noget, som forklarer det (ingen garanti).
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. maj 2013 - 23:08 #6
Opfølgning: Jeg har set på den tilsendte skabelon og undersøgt den. Ved analyse af selve filen kan man se, at de indsatte grafikelementer fylder henholdsvis 571 KB, 640 KB og 720 KB - hvilket stemmer med filstørrelsen på selve skabelonen. Hvis jeg kopierer indholdet (på forskellig vis) til et nyt dokument, får jeg samme størrelse på skabelonen.

Hvis jeg i samme skabelon indsætter en af de tilsendte grafikfiler (25 KB), vokser skabelonen kun med 32 KB (formatering i Word fylder også lidt).

På baggrund af mine tests kan forklaringen på den store størrelse muligvis være, at skabelonen er skadet på en eller anden måde. En anden mulighed, som måske ikke er korrekt, men som kunne forklare størrelsen, kunne være, at de grafikfiler, der oprindelig blev indsat deri, er andre og større versioner af grafikfilerne (ikke de små).
Avatar billede mason Nybegynder
22. maj 2013 - 11:33 #7
Hej Lene, tusind tak for dit svar herinde. Jeg mailer dig også lige på din egen mailadresse.
Men smid gerne 'svar' her, så jeg kan tildele dig dine meget velfortjente point :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
22. maj 2013 - 12:43 #8
Velbekomme.