Avatar billede mr-bob Nybegynder
25. april 2013 - 14:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lave mappe der peger et andet sted hen?

Jeg kan simpelthen ikke huske hvad funktionen hedder, Men skal bruge funktionen så jeg kan pege en mappe over på en anden mappe. altså ikke som en genvej, men mere som en aktiv mappe der ser ud til at ligge på f.eks. C:\billeder, men i virkeligheden ligger filerne på D:\billeder

håber i kan hjælpe
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. april 2013 - 14:23 #1
Hvad er den funktionelle forskel til en mappe-genvej ?
Jeg kan ikke se den ud fra din beskrivelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2013 - 14:29 #2
dos-funktionen SUBST ?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
25. april 2013 - 14:35 #3
Forskellen ligger i at man med en aktiv mappe har muligheden for, i programmer som f.eks itunes, som selv kan styre sin mappestruktur, kan sætte f.eks musikmappen til at ligge på et andet drev. Med en genvej vil itunes blot oprette en ny mappe med samme navn.
Men med en aktiv mappe vil den "tro" at alle data ligger under samme tre-struktur.

Jeg har brugt det før, men kan bare ikkr lige huske hvordan det gøres.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
25. april 2013 - 14:42 #4
Jaaaaa, claes. Det er subst funktionen. Nu kan jeg huske det. Det er egentlig en funktion tilregnet xp, men virker også i windows 7, der skal man dog lave en batch fil der kører når windows startes. Ellers er der et lille program, virtual subst, der gør det samme..

Takker

Claes smider du et svar?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2013 - 14:46 #5
Dine personlige mapper, fx
C:\Users\[dit brugernavn]\Pictures
kan flyttes, så alle programmer bruger den nye placering.
stifinder, højreklik på mappen, vælg egenskaber, fanebladet Placering.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2013 - 14:47 #6
ok
Avatar billede lclemens Nybegynder
25. april 2013 - 14:53 #7
Er det ikke snarere mklink, du efterlyser?
Avatar billede mr-bob Nybegynder
25. april 2013 - 15:25 #8
Hmm har ikke prøvet mklink, men har lige siddet og læst lidt på det og det er muligt at jeg skal prøve den funktion i stedet for. Takker for forslaget
Avatar billede lclemens Nybegynder
25. april 2013 - 15:34 #9
Det er i hvert fald "måden" at omridigere en mappe til en anden på. Plus den "genvej" ikke forsvinder ved genstart :)
Avatar billede mr-bob Nybegynder
26. april 2013 - 15:56 #10
ja og sorry jeg fik lukket spm så hurtigt så jeg ikke kan give point til dig lclemens