Avatar billede Tobi97 Novice
29. april 2013 - 22:04 Der er 9 kommentarer

hjælp mit grafik kort bliver meget varmt (90 °C)

hej startede min gamle Packard bell computer, med en BenQG2222HDL (1920x1080@60Hz) skærm,

den er oprindeligt købt med Windows vista senere opgraderet til Windows xp pro(tror jeg) og endnu senere Windows 7 pro

nå men problemet er at computeres grafik kort er meget varmt, og det er når den slet ikke bruges :(
hvad skyldes at det bliver så varm så hurtigt? og burde jeg bare smide det af h til og købe et nyt, og hvilket?

kan det opgraderes til en ok gamer computer for få penge ?

i kan se hardware og temperaturene nedenunder

Summary
        Operating System
            Microsoft Windows 7 Professional 32-bit SP1
        CPU
            AMD Phenom X4 9500    47 °C
            Agena 65nm Technology
        RAM
            4,00GB Dual-Channel DDR2 @ 399MHz (6-6-6-18)
        Motherboard
            Packard Bell BV PBGL00 (AM2)    43 °C
        Graphics
            BenQG2222HDL (1920x1080@60Hz)
            512MB GeForce 9500 GS (Sapphire/PCPartner)    90 °C
        Hard Drives
            596GB Western Digital WDC WD6400AAKS-22A7B0 ATA Device (SATA)    38 °C
            596GB Western Digital WDC WD6400AAKS-22A7B0 ATA Device (SATA)    36 °C
        Optical Drives
            ATAPI DVD A DH16A6S ATA Device
        Audio
            High Definition Audio Device
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. april 2013 - 04:47 #1
GeForce 9500 GS
AMD Phenom X4 9500

Forældet grafikkort og en AMD CPU er din årsag til det går langsomt når du spiller.

burde jeg bare smide det af h til og købe et nyt, og hvilket?
JA, Et GTX 660 OC er en hel bedre end dit kort og koster kun fra ca 1300 kroner.

Vær obs på din strømforsyning er kraftig nok samt fysiks plads i kabinettet.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
30. april 2013 - 04:49 #2
http://www.eksperten.dk/spm/980482

Du kommer ikke før i køen fordi du dobbeltposter.
Avatar billede Tobi97 Novice
30. april 2013 - 07:24 #3
ok tak :)

men hvad kan årsagen være til at det bliver så varmt??
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. maj 2013 - 08:17 #4
Grafikkort har det med at blive lune når de presses meget, dit presses nemt.

Du har vel sikret dig ar blæsere og kølere er rene og pæne.
Avatar billede Tobi97 Novice
01. maj 2013 - 09:11 #5
ja den er ren og pæn :)
men synes nu at 90 grader er meget på et grafik kort, når jeg slet ikke bruger den!,
har lige prøvet at starte et lille, ikke så ´krævende spil op på den, og der endte den oppe på 101 grader, og jeg blev nødt til at hive stikket ud af pc så den slukkede, da alt blev utroligt langsomt og jeg stort set ikke kunne åbne eller lukke noget
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. maj 2013 - 21:46 #6
90 grader lyder varmt men rimeligt når dit kort i krævende spil hiver GPU konstant op på 100%.

101 grader lyder for varmt, hvad har du af temp idle (tomgang på skrivebord) ?

Uanset hvad, så skal der i dag ikke ret meget til at presse dit kort.
Det er rent ud sagt dybt forældet, det yder mindre end et langsomt moderne kontor-kort.

GeForce 9500 GS Scorer ca. 295
GeForce GTX 260 Scorer ca 1,116  (forældet middel Gamerkort)
GeForce GTX 660 OC Scorer ca 4,590  *** Typisk billigt middel Gamerkort
GeForce GTX 670 Scorer ca 5,352
GeForce GTX Titan Scorer ca 8,423

Dit kort er ikke værd at ofre ret meget energi på at få til at trille.
Avatar billede Tobi97 Novice
01. maj 2013 - 23:06 #7
når pc bare står så er den de 90 grader, og det er når jeg har stoppet så meget jeg kan under processor i job liste(selv ikke alle de vigtige ting der skal være åbne)

tror sku ikke min gamle computer her, kan trække et gamer kort,
men er der et kort du kan anbefale at smide i vis den bare skal bruges til at arbejde på :) gerne støjsvagt, da det jeg har nu går blæseren helt amok for at forsøge at holde kortet lidt kold :)

også lige noget helt andet. jeg har overvejet at bygge en stationær til noget gaming, og sådan en skal jo have en eller anden form for blæser,
men spørgsmålet er, kan det godt lade sig gøre at f.eks. inkapsle blæserene i en box(eller sådan noget i dne stil, også på den box er der så et hul hvor der er et rør trukket igennem også det rør trækker man så ud gennem vinduet/væggen, så den suger frisk luft udefra, det lyder nok lidt indviklet at gøre for at holde den køling, og vil en blæser godt kunne holde til det?? og vis man så sætter et eller andet form for filter for enden af røret så den ikke kan suge skidt ind, vil blæseren så ikke være næsten rengørings fri?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
03. maj 2013 - 16:26 #8
Storm P ville ha været manden til dit projekt.
Avatar billede Tobi97 Novice
24. juli 2013 - 13:03 #9
niels smid lige et svar