Avatar billede mbs- Nybegynder
02. maj 2013 - 19:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Webdav - sort kryds over ikon i windows

Hej.

Jeg har et spørgsmål ang. webdav i Windows.

I Windows har jeg via "Webdav drive" tilsluttet et netværksdrev, til en synology server med webdav aktiveret. Kan fint tilslutte til serveren. Jeg kan fint oprette og redigere. Resultatet ses tydeligt på alle platforme.

Men i Windows hvor jeg som sagt har oprettet et netværksdrev, har den et sort kryds over alle mapper på netværksdrevet. Der står også 1.6 tb fri plads ud af 1.6 tb fri plads. Det ved jeg der er løgn.

Kan som sagt fint redigere, osv. - men vil bare være sikker på det ikke er en ting jeg skal være nervøs over for?

Mvh. Michael
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. maj 2013 - 09:13 #1
Der er ufattelig få der kender til Webdav protokollen, så det kan ske der ikke er særlig meget ekspertise her...

Nuvel - jeg kører selv med den op imod min egen Synology, så det kan da ske vi kan finde ud af det.

Jeg er ikke sikker på hvor du finder det sorte kryds - men ansporet af din beskrivelse, har jeg selv set på min opgørelse. Min 4TB diskstation angives sørme som du har opdaget, med "512GB free of 512GB"... - iøvrigt ved jeg der er maks 200GB ledig, så det er helt hen i vejret... - men sort kryds har jeg ikke noget af. Jeg har iøvrigt en anden lokation med 2TB disk station, og masser af ledig plads - den angives med samme tal.

Du skriver du bruger "Webdav drive"? - jeg bruger NetDrive, som også er anbefalet af Synology: http://www.netdrive.net/download.html - er det tilfældigvis den samme? - ellers kunne du jo prøve at skifte, bare for at se hvad der sker.

Men dit spørgsmål summa summarum - om der er noget at være nervøs for - det tror jeg ikke på der er. Jeg har brugt det i et godt stykke tid nu op imod de 2 forskellige lokationer/NAS´er, og har ikke oplevet nogen problemer overhovedet. Jeg tror simpelthen ikke Webdav protokollen er i stand til at aflæse EXT3 filsystem informationer ordentligt.
Avatar billede mbs- Nybegynder
03. maj 2013 - 11:24 #2
"Der er ufattelig få der kender til Webdav protokollen, så det kan ske der ikke er særlig meget ekspertise her..."

Hmm. Hvordan kan det dog være egentlig? Det gør det hele meget nemmere. Nu hvor Synology ikke vælger at lave en Linux klient til deres cloud funktion, kan man jo bare gøre brug af webdav protokollen. Det var ihvertfald hvad jeg tænkte, og jeg fik ret. Havde bøvlet med en masse forskellig slags cloud software, der kunne kører på mange platforme, blandt andet owncloud, men her var der enorm store vanskeligheder mht. hastigheden. Den stank simpelthen!

Jeg installerede NetDrive som du skrev, og ganske rigtig. Det hjalp med det dumme sorte kryds :-) Men det kan egentlig også gøre lidt ligemeget, da det jo hovedsageligt er i Linux jeg skulle gøre brug af det. Jeg testede det bare af i Windows, fordi der er jeg (desværre) mest.

Kan slette, oprette filer, og redigere. Det er det vigtigste.

Så bliver jeg bare ved med at bruge cloud klienten til Windows, og webdav i Linux. Så kan jeg også slå ftp muligheden HELT fra, så der faktisk kun er cloud og webdav der kører = god sikkerhed :)

Du smider bare et svar, så får du lige nogle points.

God weekend!

Peace
Michael
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. maj 2013 - 12:13 #3
Jammen god weekend til dig også... - og lad os så håbe de laver en Linux-Cloudstation-klient i fremtiden... - de har jo sådan set allerede lavet på iOS og Android, så mon ikke den kommer...?
Avatar billede mbs- Nybegynder
03. maj 2013 - 13:45 #4
Ja det er da værd at håbe! Det er godt nok som om at Linux brugerne bliver overset. Jeg giver Apple skylden! :)