Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 18:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Data fra ødelagt ekstern harddisk

Hejsa,

Jeg har WD My book ekstern harddisk som ikke gad virke længere (jeg tror et var et strøm problem). Så jeg tog selve harddisken ud af kassen, for at kunne sætte den direkte til min computer og hente data ud fra den.

Jeg har benyttet mig af programmet Getdataback. Men den kan ikke genkende harddisken hverken som NTFS eller FAT32.

Når harddisken er sat til, så registrer computeren den ikke under "Computer". Men Getdataback kan godt se der er en harddisk.

Harddisken snurrer og der kommer lyd fra den når den er sat til.

So, what to do?
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2013 - 18:49 #1
Hvis du har sat HDD til USB eller et bundkort, og den er i orden, har du ikke brug for Datarecovery. Se efter den i Diskhåndtering.
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 19:04 #2
Jeg har sat den til USB. Altså, det er en almindelig 3,5" harddisk. Men har købt sådan en harddisk port som bliver connected via usb. Så jeg kan smide bærbar og almindelige harddisk i den og få data ud fra dem.

Men prøver lige at kige efte rden i diskhåndtering.
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 19:08 #3
Jeg kan fint se den i diskhåndtering.
Men der står ikke at den har noget filsystem.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2013 - 19:11 #4
Hvad står der så? har den et drevbogstav?
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 19:13 #5
Nope, intet. Men der står at den er "I orden (Primær partition)"
Og der er 5 partitioner på disken. Da den virkede havde jeg dog kun en.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2013 - 19:14 #6
Prøv at højreklikke på den og se om du kan give den et bogstav. Hvis du kan skulle den derefter kunne ses i Denne computer.
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 19:17 #7
Den står bare til at være grå.
Det eneste jeg kan er at slette disk enhed.

Jeg har fundet et program som hedder Reno Recover som skulle kunne finde partitioner fra en RAW HDD.

Så må jeg prøve at sætte den til over natten igen.

Kim
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2013 - 19:25 #8
Getdataback er da et udmærket program. Men jeg begriber ikke at du har fået 5 partitioner, det har jeg aldrig hørt om før, og det lyder ikke godt.
Rcuva går for at være rigtig godt og gratis: http://www.piriform.com/recuva
Når disken står som I orden burde denvære blå, og grøn hvis der er ledig plads.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2013 - 19:28 #9
Kunne du ikke lægge et billede af Diskhåndtering ind på f.eks. http://peecee.dk/upload
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 19:34 #10
Pas, det lyder også underligt. Jeg har søgt med Ease US nu på 3 af dem, hvor der ikke er så meget data. Og det er bare til system brug.

http://imageshack.us/photo/my-images/202/hddix.jpg/
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 19:35 #11
Jeg har læst i en anden tråd at Paragon skulle være godt.
Kan det være den har tabt filtabellen (jeg aner ikke hvad det er)?

Og jeg har kigget på Paragon, og der kan jeg slet ikke se den HDD.
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 19:46 #12
Nu har jeg fundet den i Paragon og har tildelt den største partition et drevbogstav.
Og den viser sig i Denne computer. Men når jeg går ind på den vil den have den formateret.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2013 - 19:56 #13
Paragon er udmærket til at lave Image, ellers er der ikke meget ved den. Desuden er den stillestående med et gammeldags User interfase. Bruger den selv til Image.
Det hele ser meget mystisk ud, men det ser ikke ud som om den har mistet filtabellen. Derimod ser partitionerne 2-3 0g 4 normale ud, som om de bare mangler et drevbogstav. Men det har du jo prøvet.
Og når 1 partition er blevet til 5, så er det for mig et mysterium.
Prøv med Recuva, det skulle ikke tage hele natten.
Ellers er der Testdisk hvor den som hedder windows kan finde disken, og den som hedder Photorec kan finde data. Skal køres som administrator:http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Vejledning:http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 20:07 #14
Det vil jeg prøve :)
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 20:54 #15
Quetek File Scavenger hjalp. (Betalte for det).

Det tog 10mins, så havde jeg recovered alt.
Dog var det kun billeder. Men satme lækkert!

Smid et svar off-line39 så får du point.
Du fik mig hvertifald på rette vej :)
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2013 - 22:16 #16
Til lykke! Jeg samler ikke på point, ellers tak, dem tager du bare selv:)
Avatar billede kim8410 Nybegynder
04. maj 2013 - 23:15 #17
Det er så iorden :)