Avatar billede hearnz Nybegynder
06. maj 2013 - 21:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Billedredigerings maskine

Hej Exp.

Svigerfar står og skal købe en lækker stationær til billedredigering. Jeg har selv en god baggrundsviden for at bygge gamer computere og forestiller mig at det er nogenlunde samme hardware der skal bruges til at bygge en god billedredigerings rig.
Jeg ved der er mange der straks vil sige han skal have en MAC, men det syntes jeg er fjollet. Der er ingen grund til at han skal betale dobbelt pris for noget designer pjat. Desuden er han vant til at arbejde med windows og er jeg orker næsten ikke at tænke på alle de spørgsmål der måtte komme om det nye styresystem hvis han køber sådan en. Desuden er han ligeglad med at han skal have et tower stående. Det eneste der er vigtigt for ham er at han har en lækker skærm (23" mindst) og hurtig respons på redigering.
Skal jeg bare samle en god gamer computer til ham og købe en lækker skærm? eller er der nogle ting jeg skal være særligt opmærksom på når det skal være til billedbehandling?
Avatar billede milter Ekspert
06. maj 2013 - 22:43 #1
Til billedbehandling er masser af ram og en god processor vigtige. Nu kommer det selvfølgelig an på, hvilken slags billeder han skal arbejde med, men RAW-formater fylder en hulens masse.

Hvis det skal være det helt store, kan en ekstra, mindre skærm være en ide, så han kan flytte toolbars og andet over på den og kun have selve billedet på hovedskærmen.

Til billedbehandling er det ikke nødvendigt at have det nyeste og dyreste grafikkort, medmindre selvfølgelig han også skal arbejde med 3D-prgrammer.

Og så bør din svigerfar måske også kigge lidt på farvekalibrering, hvis han ikke allerede kender til det :-)

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/monitor-calibration.htm

Jeg er 100% enig med dig i dine betragtninger ang. PC vs. MAC :-)
Avatar billede fedtoere Praktikant
06. maj 2013 - 22:55 #2
I forhold til at skulle bruge computeren til spil så er billedredigering langt mindre krævende.

Selv store psd filer i photoshop kan de fleste moderne computere og grafikkort behandle hurtigt og problemfrit.

Hvis i skal til at lave fotobøger/store print, så vil jeg som milter foreslå at i anskaffer udstyr til at kalibrere monitoren.

Der findes udstyr som kan benyttes til at gøre dette, f.eks en "spider" som automatisk sørger for at farver "passer overens med virkeligheden" eller som kan medsendes ved fremkaldelse, så rød er rød på plakaten og ikke brun.

Enig - med valg at windows som OS.
Avatar billede milter Ekspert
06. maj 2013 - 23:17 #3
Her er en lidt mere vidtgående vejledning på engelsk:

http://www.techhive.com/article/259293/how_to_build_a_pc_for_photographers.html
Avatar billede tbuch Juniormester
07. maj 2013 - 08:15 #4
Jeg billedredigerer vel ca. 2 gange om mdr. - Men så er det også rimelig heftig
JEg synes ikke at jeg er løbet ind i nogen mure med det indbyggede intel HD Graphics 3000 i CPU´en, som jeg er udstyret med

Til gengæld vil jeg klar anbefale en SDD harddisk eller hvis det skal være lidt billiger en hybrid som Seagate momentus XT - Det letter både opstartstiden på billedprogrammerne og når flere store billeder skal hentes ind i den hukommelse, som dit billedredigeringsprogram gør krav på. Masser af Ram er også en god ting - og det vil sige at du skal op i et 64 bit OS også

Skærm: overvej evt. en med "professionel" opløsning - dvs. 1200 x 1920 - Det er skønt at få lidt i højden også

Fint med et stort kabinet og derved masser af luft og en god PSU - så maskinen også her sikres en vis stabilitet - det værste ved billedredigering er vist computeren pludselig "klapper sammen" midt i det hele ;-)
Avatar billede hearnz Nybegynder
21. maj 2013 - 15:23 #5
Undskyld jeg ikke har fået lukket tråden her..havde helt svedt den ud.

JEg takker for de mange foreslag, men det ser ud til svigerfar ryger på MAC vognene alligevel :(

Nogen der vil have point så smid et svar
Avatar billede tbuch Juniormester
21. maj 2013 - 15:27 #6
Ham om det - bare så han er klar over at den kan være svær at ryge af igen og ikke nødvendigvis bare fordi man ikke kan lade være, når man først har prøvet det
Avatar billede hearnz Nybegynder
05. juni 2013 - 10:32 #7
ja.. Apple tosse er han :(

Npå jeg snupper selv point så der kan blive lukket her.