Avatar billede martin_moth Mester
07. maj 2013 - 11:27 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Simpel backup til ekstern disk

Hej

EN ven med et lille firma har alle sine data på sit C-drev. Han tager manuelt kopier til en ekstern disk fra visse foldere (bl.a. *.pst-filer samt alle office-filer fra diverse mapper)

Kan dette ikke gøres smartere:

Ønske:

* Et program der scanner alle brugerdefinerede foldere for opdaterede/nye filer, og kopierer dem 1:1 til tilsvarende foldere på den eksterne disk.

* Kører med fast brugerdefineret interval.

* Gemmer evt. altid næstsidste backkup på disken

Det er jo nærmest noget jeg kunne kode selv - men mon ikke der findes noget freeware der kan gøre dette - og sikkert andre smaretere ting?

Brugervenlighed er et nøgleord, samt at backuppede filer ikke skal komprimeres/konverteres/laves til et image/...

I en anden tråd vil jeg så spørge hvordan man backupper hele den eksterne disk fx. pr måned til skyen, så alt er sikret hvis nu både PC og ekstern disk ryger/stjæles/...
Avatar billede claes57 Ekspert
07. maj 2013 - 11:42 #1
http://allwaysync.com/
det laver en 1:1 kopi når den eksterne disk kobles til (man vælger selv filer/mapper - der kan være mange kombinationer samtidigt)
Det skal være den købte/pro version hvis der er mange filer

til backup (total image) http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
gratis - husk i programmet at lave en start-cd, så du kan køre backuppen ind på en helt ny disk bare ved at boote på cd'en.
Avatar billede martin_moth Mester
07. maj 2013 - 12:09 #2
Første link kan alt jeg (han) har brug for - tak!

Smid svar!
Avatar billede vistodk Nybegynder
07. maj 2013 - 12:16 #3
Hvis det er en Windows7, kan du bruge det indbyggede robocopy. det er vis kommandolinien, men du kan lave en .bat bil med det i, som der bare skal klikkes på, så udføre den kopien.

Åben kommandolinjen, og skriv "robocopy /?" for at få mere hjælp
Avatar billede claes57 Ekspert
07. maj 2013 - 14:36 #4
ok
07. maj 2013 - 23:10 #5
PS: Hvis MS Outlook mail programmet er 'åbent' så kan den tilknyttede *.PST fil ikke copieres da den er ibrug ...

PS: Under hvilket styresystem ?
Avatar billede martin_moth Mester
18. maj 2013 - 12:50 #6
Takker

(det er win7  og ROBOCOPY virker ret smart.... Så lærte jeg den at kende :-) )