Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
09. maj 2013 - 01:29 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

hjælp til opsætning af raid 0 i bios på gigabyte GA-990fxa-ud3 rev 1.1 motherboard

hejsa

jeg har lige fået mig en nyt botherboard og en ny ssd .. jeg har to indentiske 1TB hdd som jeg havde tænkt mig skulle køre raid0

jeg har ins. win 7 x64 på ssd'en allerede og prøver så at opsætte min bios så jeg kan få de 2 hdd's til raid .. kommer så ind og får confg. dem og lavet en raid 0 og genstarter så men nu kan den ikke se nogen af mine hdd's i bios heller ikke min ssd

har prøvet med både ahci og raid setting men intet virker .. hvis jeg sætter den til ahci så får jeg bsod lige når den skal til at loade Windows .. bruger jeg raid så stopper den lige inden Windows skal loade og så står den bare der og kommer ikke videre der er så også ide mode .. så finder den mine hdd's fint og loader Windows og det hele .. men kommer frem og siger at der er et drev som ikke kan bruges og skal formateres før det kan bruges .. og kan se i administration at det drev er RAW .. da det jo ikke er raid mere så kan den ikke finde ud af det .. og det kan jeg heller ikke.. er død forvirret over det her .. plssss nogen der kan hjælpe mig med at sætte min bios 100% op til det her ?

MVH
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2013 - 08:28 #1
Se i manualen #5.1 (læg mærke til, at det er specifikke porte hvor raid enables):
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-990fxa-ud3_e.pdf
Avatar billede tbuch Juniormester
09. maj 2013 - 08:57 #2
Altså jeg har i sin tid kun kørt RAID 0 i WIn XP Pro. Det skriver jeg, da jeg ikke kender til om Win 7 kommer med preinstallerede Raid driver
Men I hvert fald noterer jeg , at du intet sted skriver noget om, at du har installerede dit bundkorts RAiddriver til OS. Måske er det bare en forglemmelse? Måske er det bare noget som jeg ikek lige kender til i Win7
Avatar billede tbuch Juniormester
09. maj 2013 - 09:08 #3
Jeg kan se at der er noget RAID drivers til Win 7 og dit bundkort her
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3894#dl
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
09. maj 2013 - 09:42 #4
hejsa .. jeg har gjort nøjagtigt som beskrevet i manualen .. og raid drivers er installeret .. de fulgte med chipsæt driverene .. siger den i hvert fald inde på gigabytes hjemmeside

tror mit problem er at da jeg installerede min ssd hdd der havde jeg ingen andre hdd's sat til og installerede den vist i ide mode (vidste jo ikke bedre :-).. og nu når jeg vil have raid mode så kan den ikke finde ud af det mht styresystemet?

nu har jeg fjernet alt andet end ssd og de 2 hdd's min ssd sidder selvfølgelig på sata port 1 og de 2 hdd's på port 2-3 så det skulle virke fint .. men nej .. blå skærm ved brug af ahci .. og pcen står der bare ved brug af raid ..
Avatar billede tbuch Juniormester
09. maj 2013 - 09:48 #5
Kan du stadig boote op helt alene med SDD harddisken?

Er der blå skærm få sekunder efter at windows starter med at loade?
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
09. maj 2013 - 09:51 #6
nej hvis jeg sætter den til ide mode .. har jeg ingen problemer med at starte op på ssd'en .. men raid og ahci mode vil ikke
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2013 - 09:53 #7
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
09. maj 2013 - 10:14 #8
weeee .. den starter sq op nu i ahci mode efter jeg prøvede det link du viste chalde .. mit problem er så nu at jeg har været i raid bios og sætte et raid op .. men her i Windows kommer den så nu ud og siger at jeg skal formattere drev G før jeg kan bruge det .. den finder 2 drev og ikke kun et som den skal .. i diskhåntering kan jeg se der er 2 hdd's den ene kan jeg ikke gøre noget ved overhoved den er ikke partitioneret og det kan jeg heller ikke få lov til .. den anden er G drevet og har nu formateret den så nu kan jeg se den i computer .. men den er kun på 1GB .. hvor den jo skulle være på 2GB når jeg kører raid0 eller ?
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2013 - 10:18 #9
Har du oprettet dit array som beskrevet i manualen (ctrl-f efter POST).
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
09. maj 2013 - 10:29 #10
Ja fuldstændigt som beskrevet .. Nu fik jeg forfatteren det g drev .. Havde mine bange anelser med det og jeg havde ret .. Den har på en eller anden måde slettet mit boot på ssden så nu siger den jeg ikke har nogen boot så Windows kan starte op .. Fedt nok så kan jeg starte forfra igen med Windows installation god dammit hvorfor fan skal det altid være så skide besværligt det hele .. Det er ikke en uge siden jeg rodede med det l..t her på et andet motherboard hvor den fuckede en bios Update så bundkortet gik i stykker og jeg måtte have et nyt ( det jeg har nu)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
09. maj 2013 - 11:04 #11
ok .. opdatering igen igen :-)

jeg slettede den array raid 0 jeg lavede så det nu bare er 2 almindelige hdd's .. og nu kan win 7 sørme starte igen lol .. fatter nada nu ..
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
09. maj 2013 - 11:30 #12
jeg har lige fundet ud af at hvis jeg sætter bios til at køre ahci så får jeg ingen muligheder for at lave en raid array .. den kører bare forbi det sted hvor man skal trykke ctrl+f .. den eneste måde jeg kan lave en raid array på er ved at sætte bios til raid så kan jeg oprette en array .. men så når jeg rebooter så vil den ikke ind i Windows igen den kommer så langt hvor den siger loading Windows .. og der bliver den så stående. ..hvis jeg skifter tilbage til ahci efter jeg har oprettet en array (med raid setting i bios) så vil den gerne starte op igen i Windows men så kommer den med det problem igen med at der er 2x 1tb hdds men som ikke er initialiseret .. altså ingen raid disk
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
12. maj 2013 - 20:17 #13
hey igen .. er jo nok nødt til at lave en ny ins af Windows kan jeg se for at få det til at virke .. mit sidste problem er at jeg ikke får lov at oprette noget som helst når den står til ahci kun når den står til raid. .. så mit spørgsmål er .. hvad er bedst når man har en ssd hdd som systemdrev ? .. og hvis det er ahci hvordan i alverden kommer jeg så ind i raidopsætningen ? for den hopper bare let og elefant over det punkt hvor man normalt skal trykke ctrl+f ..

mvh
Avatar billede chalde Seniormester
12. maj 2013 - 20:28 #14
Nogle bundkort giver mulighed for at køre ahci på nogle porte og raid på andre, men noget tyder på at dit bundkort kun understøtter enten eller.
Så du skal vælge om du vil køre ahci og ingen raid eller raid hele vejen.
Hvis du vil begge dele, må du formentlig investere i en separat raidcontroller.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
13. maj 2013 - 15:10 #15
ok men mister man ikke hastighed på at bruge en separat controller ? .. har jeg hørt nemlig .. for jeg har vist en liggende ..
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
19. maj 2013 - 20:40 #16
chalde .. skriv et svar så får du points .. jeg er nødt til at installere en ny Windows for at få det til at virke tror jeg ..
1000 tak for hjælpen

MVH
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
24. maj 2013 - 00:39 #17
bumnp .. chalde får lige et par dage mere at løbe på :-)
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
26. maj 2013 - 03:07 #18
lukket!!!