Avatar billede SeierSimon Nybegynder
12. maj 2013 - 20:04 Der er 31 kommentarer

Computer går i sort skærm

Når jeg starter min computer op, får jeg denne besked:

Windows failed to start. A recent hardware og software chance might be the cause.

If Windows files have ben damaged or configured incorrectly, Startup repair Can helt diagnose and fix the problem. If power Washington interrupted udring startup, choose start Windows normally.

Jeg får så de her 2 muligheder.

Launch Startup Repair
Start Windows Normally

Og uanset hvad jeg vælger går den bare i sort skærm og kommer ikke videre..

Og det hele startede bare ved at da jeg skulle slukke den, så holdte jeg power knappen nede.

Min computer er en ASUS K55V med Windows 7

Håber der er nogle der kan hjælpe. På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2013 - 20:55 #1
Har du prøvet at fjerne alt strømmen fra den og holde startknappen nede i 30 sek. Genmontere strøm og så prøve at starte igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. maj 2013 - 20:57 #2
Hvis du spammer f8 under opstart, kan du så evt få lov til at starte i fejlsikret tilstand?
Hvis den vil det, kunneman enten prøveat systemgendanne til før problem opstod, eller prøve sidste kendte konfiguration hvor systemet virkede.
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
12. maj 2013 - 21:10 #3
Har nu prøvet at genmontere. Og det hjalp ikke, den stod stadig på sort skærm. Har også prøvet det med fejlsikret tilstand og sidste kendte konfiguration. Men intet andet hjalp. Altså når jeg vælger en af mulighederne så siger den Starter Windows, men logoet kommer ikke frem. Og efter det sige den Windows indlæser filer. Og derefter går den så på sort skærm..
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 21:12 #4
Kunne være et problem ifm. Windows og hybernation/sleep? Hvis ikke forslagene fra 220661 hjælper, så kig her:

http://www.makeuseof.com/tag/when-power-saving-fails-fixing-windows-7-hibernation-issues/

Du skriver, at du holdt powerknappen nede. Var det en fejl, eller gjorde du det, fordi du ikke kunne slukke computeren på normal måde? Og hvis "ja" til det sidste, hvilken fejl fik du så?
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
12. maj 2013 - 21:48 #5
Jeg kunne ikke slukke computeren på normal måde. Fordi da jeg lukkede den ned, stod den på lukkede computeren i ca 30 min. Og så slukkede jeg den bare via powerknappen, og så da jeg åbnede den op kom de 2 muligheder om som jeg skrev om tidligere i tråden. Og siden da er den gået på sort skærm næsten uanset hvad..
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 22:16 #6
#5.

Du skriver:

"Og siden da er den gået på sort skærm næsten uanset hvad.. " Betyder det, at den nogle gange starter op normalt?

Din beskrivelse i #5 tyder på, at en process var i gang, da du slukkede den ved at holde powerknappen nede, og at den process enten ikke var helt afsluttet eller fra starten var dømt til at mislykkes pga. en eller anden fejl. Det kan være en opdatering til Windows eller noget andet. Kan du huske, om der var meddelelser om den slags?

Her en detaljeret forklaring til "Fejlsikret stand", som er det 220661 taler om i #2:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-vista/start-your-computer-in-safe-mode

Måske det kan hjælpe dig.
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
12. maj 2013 - 22:25 #7
Sorry, jeg mente af den gik i sort skærm hver gang. Windows gav ingen meddelser om at der skulle være opdatering, og det sagde den heller ikke mens den lukkede.
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 22:49 #8
#7.

OK.

Da du slukkede computeren, gjorde du det så, fordi du var færdig med at arbejde med den, eller var det, fordi et eller andet fik computeren til ikke at virke normalt?

Prøv at kigge på mulighederne og beskrivelserne i linket i #6.
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
12. maj 2013 - 23:03 #9
Jeg slukkede den lige efter jeg havde spillet et spil på computeren, og spillede laggede ret meget. Derfor tænkte jeg at computeren ville have godt af  blive lukket ned i en stund. Og den gad så ikke rigtig at lukke helt ned.

Og hvis jeg starter computeren i fejlsikret tilstand kommer der stadig bare den sorte skærm.
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 23:18 #10
Der kan være mange fejlkilder så, men når en computer lukker ned eller bliver langsom under spil, vil de fleste straks sige: "Den er blevet for varm!" Dine muligheder med en bærbar er ret begrænsede ift. en stationær, men kig på Googlesøgningerne herunder:

http://www.google.dk/#safe=off&output=search&sclient=psy-ab&q=b%C3%A6rbar+varmeproblemer&oq=b%C3%A6rbar+varmeproblemer&gs_l=hp.12...3235.12516.0.15813.21.21.0.0.0.0.125.1405.20j1.21.0...0.0...1c.1.12.psy-ab.ZoiBV3YcMUs&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.46340616,d.Yms&fp=74c6a4b593bb3c3f&biw=1272&bih=815

http://www.google.dk/#hl=da&gs_rn=12&gs_ri=psy-ab&pq=b%C3%A6rbar%20varmeproblemer&cp=11&gs_id=3g&xhr=t&q=laptop+overheating&es_nrs=true&pf=p&safe=off&sclient=psy-ab&oq=laptop+over&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.46340616,d.Yms&fp=74c6a4b593bb3c3f&biw=1272&bih=815
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 23:22 #11
Lige et ekstra spørgsmål.

Når du starter computeren, får du sikkert normalt et enkelt bip fra højttalerne. Det fortæller dig, at al hardware virker OK. Siger computeren noget nu, når du starter den?
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
12. maj 2013 - 23:24 #12
Computeren siger ikke et bib nu.
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 23:48 #13
Dårlige nyheder!

Det tyder på, at noget hardware på din maskine ikke længere virker. Hvad, det er, bliver et gæt, men de første ville gå på en blæser, grafikkort eller CPU pga. overophedning.

Prøv at rengøre maskinen bedst muligt ved at læse linkene i #10 og se, om det hjælper.
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 23:52 #14
Og prøv måske at starte med rådene her :-) :

http://www.eksperten.dk/spm/895437
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
13. maj 2013 - 00:01 #15
Når jeg har spillet spil på min computer, så har den til tider blevet for varm og slukket. Efter det købte jeg så en køler til at sætte under computeren. Og den er ikke gået ud siden. Men så tideligere idag, spillede jeg jo så et spil. Og så begyndte det så at lagge voldsomt. Og som sagt lukkede jeg den ned og så opstod hele problemet.
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2013 - 00:18 #16
Det tyder endnu mere på, at problemet skyldes varme.

Hvis du forsøger at løse et varmeproblem på en computer ved kun at sætte en køler under computeren, løser du ikke selve problemet med varmen. Det er som at tage en pille for at dulme smerterne fra et hul i en tand. Det virker et stykke tid, men hullet i tanden forsvinder ikke, og infektionen i din tand bliver bare værre og værre, hvis tanden ikke bliver behandlet.

Jeg siger ikke, at det er 100% sikkert, at dit problem skyldes det, jeg tidligere har beskrevet, men det er helt sikkert der, du skal starte :-)

Hvis du er heldig, kan du få gang i din computer igen. Hvis du er uheldig, skal der nye dele i et eller andet sted.
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
13. maj 2013 - 08:14 #17
Jeg vil prøve at rense min blæser senere idag. Og vender tilbage med svar hurtigst muligt.
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2013 - 08:38 #18
Jeg krydser fingre for dig :-)
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
13. maj 2013 - 20:36 #19
Hej igen. Jeg har nu prøvet at skille computeren ad. Det så ikke ud som om at der var noget støv der stoppede blæseren for at kører normalt. Kun meget lidt. Men stadig når jeg åbner computeren op og prøver at starte computeren normalt, kommer der stadig kun sort skærm... Selv når jeg prøver at repair computeren kommer der sort skærm.

Men du skal have mange tak for alt din hjælp.
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
13. maj 2013 - 20:38 #20
Det er som om at der er noget der gør at der ikke vil komme et billed frem.
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2013 - 22:39 #21
Du skrev i #12, at der ikke er noget bip fra den ved start. Plejer der at komme et enkelt, kort bip, når du starter den, altså medens den virkede?

Kan du høre, om blæserne og harddisken starter?

Kommer der lys i de lamper, der normalt lyser op ved start?
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
13. maj 2013 - 22:47 #22
Jeg har desværre aldrig bemærket om der kom et kort bip når jeg har startet den.

Det lyder ikke som om at harddisken og blæserne starter når jeg tænder den.

Altså der kommer lys i nogle af de lamper der er nede ved touch padden.
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2013 - 23:56 #23
I indlæg #5 skriver du: "Altså når jeg vælger en af mulighederne så siger den Starter Windows, men logoet kommer ikke frem".

Jeg skal lige have styr på, om der overhovedet dukker noget op på skærmen under opstarten nu, eller den forbliver sort hele tiden?
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
14. maj 2013 - 07:52 #24
Altså uanset om jeg vælger. Safe Mode, Repair your computer elller Start Windows Normally. Så siger den starter Windows, også går den på sort skærm lige efter.
Avatar billede milter Ekspert
14. maj 2013 - 20:36 #25
Sorry, jeg havde misforstået dig. Jeg troede, du nu slet ikke fik noget billede frem overhovedet.

En sidste udvej kunne være at forsøge en reparation af Windows med en Win7 installationsdisk. Enhver Win7-dvd kan bruges, så længe den er på samme sprog og med samme udgave af Win7, f.eks. Home Premium , 32- eller 64-bit. Herunder er et link med vejledning. Klik også på "Hvis siden Installer Windows ikke vises".

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/start-your-computer-from-a-windows-7-installation-disc-or-usb-flash-drive

Et andet skud på en løsning kunne være at vælge "Launch Startup Repair", selv om det resulterer i en sort skærm. I stedet for straks at forsøge noget andet, så lader du den stå i et par timer og ser, om der sker noget.
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
14. maj 2013 - 20:48 #26
Jeg vil forsøge en af tingene. Og vil vende tilbage med svar.
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
15. maj 2013 - 16:57 #28
Men så når jeg putter disken i, sker der ikke rigtig noget. Hvad skal jeg gøre for at få installisionen til at starte?
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2013 - 19:30 #29
Du er vel klar over, at en geninstallation af Windows betyder, at alt på computeren slettes? Hvorfor ikke først forsøge en reparation?

Grunden til, du hele tiden får den side, du linker til i #27, er sikkert, at din computer booter på din harddisk. Hvis der er fejl på harddisken, Windows eller måske noget andet, kan det betyde, du ikke kommer videre. For at boote på en Windows installationsskive, skal du ind i BIOS og ændre bootrækkefølgen. Kig på linkene herunder:

http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/ss/bootorderchange.htm

http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/ht/bootcddvd.htm

Og her er en side, jeg tidligere har linket til:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/start-your-computer-from-a-windows-7-installation-disc-or-usb-flash-drive

Hvis du ikke forstår noget af det, så burde du måske alliere dig med en eller anden, som kender mere til det.

Og her lidt mere om reparation af Windows 7:

http://www.sevenforums.com/tutorials/3413-repair-install.html
Avatar billede SeierSimon Nybegynder
15. maj 2013 - 19:43 #30
Jeg tror bare jeg får sendt den ind til rep. Tror ikke jeg skal rode mere med den, når jeg ikke er så god til det. Men tak for al din hjælp.
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2013 - 20:10 #31
Velbekom, og held og lykke med det :-)