Avatar billede jjam Juniormester
13. maj 2013 - 15:10 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kinesisk krydderi.

Hej

Jeg har flere gange på forskellige kinesiske restauranter fået et meget stærkt krydderi.
Krydderiet står på boret ved siden af Soya sauce.

Krydderiet er flydende (som en blanding af Soya sauce og olie) og indeholder kærner.
Det er ekstremt stærkt, og man skal kun bruge et par dråber.

Hvad hedder dette, og hvor kan det købes?

jjam
13. maj 2013 - 16:46 #1
Er det rødt?  Vi køber noget der hedder Sambal Oelek.  Det får vi i supermarkederne på deres hylder med orientalske produkter.  Men jeg bor i Belgien, så jeg ved ikke om det kaldes det samme i Danmark.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. maj 2013 - 17:18 #2
Avatar billede jjam Juniormester
13. maj 2013 - 17:18 #3
Jeg vil ikke kalde det rødt. Nok nærmere olie/sort
Avatar billede jjam Juniormester
13. maj 2013 - 17:21 #4
Jeg tror ikke der er Sambal Oelek, med mindre desse også findes i 'sort'.
Det severes i en krukke, med en meget lille ske.
Avatar billede jjam Juniormester
16. maj 2013 - 14:37 #5
Christian_Belgien
(Jeg fik ikke det jeg gik efter, men vil prøve Sambal Oelek.)
Hvis du gerne vil have point, så skriv et svar.

Hvis andre er klar over hvad der er jeg efterlyser så venter jeg stadig.
16. maj 2013 - 21:28 #6
På opfordring, svar fra mig.  Men hvis du regelmæssigt går på kinesisk restaurant og der ser krydderiet, kan du så ikke spørge på restauranten hvad det er?  (Hvis du viser nok interesse ligger det vel oven i købet indenfor mulighedernes grænser, at de giver dig en flaske.)
Avatar billede jjam Juniormester
17. maj 2013 - 07:15 #7
Ifølge ejeren af en Kina restaurant i Hobro, så er det et krydderi de selv laver.
Opskriften er Chilli kerner der koges i raps olie under svag varme.
(Det skal jeg så til at prøve at lave)