13. maj 2013 - 22:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kvittering fra privatperson til firma (privathandel)

Hej eksperter!

Jeg køber nogle småting hjem fra udlandet, for at sælge det videre her hjemme. Dette foregår som privathandel, hvilket jeg kan gøre, så længe jeg ikke sælger for mere end 50.000 kr. om året.
Der bliver opkrævet told+toldgebyr når forsendelsen kommer ind i landet, som jeg betaler via PostDanmark.

Nu har jeg så solgt 2 ting til en, der har et firma. Han vil gerne have jeg laver en kvittering til ham, til sit regnskab.

Her er jeg på herrens mark. Hvordan laver jeg en korrekt kvittering, for et privatsalg fra mig som person, til et firma?
Jeg kan jo ikke skrive f.eks. inkl. 25% moms, da jeg ikke betaler moms, og han så heller ikke kan trække momsen fra!?
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2013 - 23:19 #1
det må du ikke.
han er firma, så skal han betale moms.
15. maj 2013 - 07:15 #2
Det tror jeg ikke. Han vil bare ikke kunne trække momsen fra købet, da der ikke er betalt moms fra hans side.
Men en håndværker må jo også gerne købe brugt værktøj af en privat, uden at skulle ligge moms oven i den privates pris.
Avatar billede ljm21 Praktikant
16. maj 2013 - 20:56 #3
Det må du gerne - du må blot ikke opkræve moms, som du også selv skriver.

Ifølge skat er kravene til en faktura:

* sælgerens og køberens navn og adresse,
* sted og dato for fakturaens udfærdigelse,
* kollienes antal, art, mærker, numre og bruttovægt,
* en nøjagtig specifikation af sendingens indhold, herunder oplysning om vareart: dessin, kvalitet, artikelnummer el. lign.
* nettomængden for hver vareart: styktal, masse eller mål efter branchemæsssig sædvane, specificeret prisangivelse for hver prisenhed,
* alle betingelser, der er knyttet til betaling, salg eller overtagelse og levering, herunder oplysning om hvem der afholder transport-, forsikrings- og andre leveringsomkostninger (f.eks. i form af en Incoterm, se afsnit A.6.1.3.6) leveringsstedet, og indrømmede rabatter og prisnedsættelser med angivelse af disses karakter.

Hvis der mangler oplysninger om rabatter eller prisreduktioner, der forud er fratrukket i fakturabeløbet, eller om fakturerede rabatters karakter, skal importøren supplere fakturaen med sådanne oplysninger, se afsnit A.6.1.3.6.

Kilde:
http://www.skat.dk/display.aspx?oId=135149&vId=202101
16. maj 2013 - 22:14 #4
Tak for det!! Det var lige det jeg skulle vide :-)
Avatar billede Gian Nybegynder
17. oktober 2013 - 18:23 #5
Jeg har et problem som ligner renebaknielsens:

jeg har solgt en dyr computer til en musiker og han siger at han har brug for en kvittering fra mig for hans regnskab; derudover siger han at det er noget som er lovlig fordi han er ikke moms registreret og har heller ikke en firma.

er det faktisk lovligt for mig at lave sådan noget?

f.eks "Gianluca M. sælger computeren X til X pris, den XX/XX/XXXX til (osv.)"

på forhånd tak