Avatar billede sualk1 Nybegynder
15. maj 2013 - 21:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ændre dokumentinfo på mange billeder på én gang

Jeg har to billedserier, hvor den ene er taget med 6 t tidsforskydning fordi vi glemte at indstille det ene kamera på NY tid. Jeg ønsker at sammenlægge de to billedserier i rigtig rækkefølge. Hvordan ændrer jeg "optaget tidspunkt" på den ene serie ?
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. maj 2013 - 21:25 #1
Du kan bruge en Exif editor

https://www.google.dk/search?q=exif+editor&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a

Jeg kan desværre ikke nå at give dig et specifikt link (travlt)
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2013 - 21:29 #2
I Adobes Lightroom kan du gøre sådan: "Shift By Set Number Of Hours (Time Zone Adjust)"

Fundet her:

http://help.adobe.com/en_US/lightroom/using/WS57264460-DC72-4a1f-A665-1E90907A9FFD.html

Men da du nok ikke har Lightroom, hjælper det dig nok ikke så meget. Du skal under alle omstændigheder finde et program, som kan redigere EXIF-data eller META-data. Se om den slags her:

http://www.digicamhelp.com/glossary/exif-data/

At finde et gratis program, der kan det samme som Lightroom, altså ændre med et vist antal timer, bliver nok vanskeligt. Prøv at læse linket herunder:

http://photo.stackexchange.com/questions/7919/how-to-shift-exif-date-time-created-by-time-in-days-hours-minutes
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2013 - 21:35 #3
Tilføjelse til #2.

Når jeg skriver "altså ændre med et vist antal timer", så mener jeg at ændre et større antal billeder i en operation. Mange programmer kan ændre tidspunktet i billederne et ad gangen, f.eks. XnView og Picasa.
Avatar billede teknik Juniormester
16. maj 2013 - 00:10 #4
Avatar billede falster Ekspert
16. maj 2013 - 20:47 #5
Brug et par minutter til at studere kommandolinjeindstillingerne, så går det som smurt med jhead

http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/
Avatar billede sualk1 Nybegynder
14. juni 2013 - 22:02 #6
Tak for alle forslagene. Det lykkedes med MILTERS forslag om at benytte PICASA - ganske enkelt. Så alle 60 pts. går til MILTER. TAK.
Avatar billede sualk1 Nybegynder
14. juni 2013 - 22:08 #7
I fortsættelse af mit afsluttende svar til MILTER, så kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg giver pointene til MILTER. HJÆLP UDBEDES.
Avatar billede jensenjs Juniormester
14. juni 2013 - 22:36 #8
Du ber MILTER lægge et svar
MILTER svarer og du accepterer svaret og tildeler point
Avatar billede milter Ekspert
15. juni 2013 - 00:57 #9
Og det kommer så her :-)