Avatar billede Marver Nybegynder
21. maj 2013 - 16:09 Der er 3 kommentarer

Computer genstarter efter opstart.

Hejsa.

Jeg ville høre om der "eksperter" til computer som kan hjælpe mig.

jeg var på pc'en imorges men nu da jeg kom hjem fra arbejde og skulle tænde computeren så går der lidt tid så genstarter den og så fortsætter den bare sådan mit spørgsmål er så hvad kan der være galt? er der et simpelt svar eller er det en større omgang?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2013 - 16:20 #1
Hvilket styresystem kører den?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. maj 2013 - 16:26 #2
Hvis du kan komme i fejlsikret tilstand ved at spamme F8 med det samme under opstart, kan du prøve "sidst kendte konfiguration hvor systemet virkede"
Avatar billede teknik Juniormester
21. maj 2013 - 19:37 #3
#2 er en dejlig nem mulighed, og virker til tider. mske 15% af tilfældene eller så.

********
Formodet problem:
De fleste(80%+) af denne type problemer skyldes knas med software
- mere præcist, at der på en del af den information på harddisken  som Windows-opstart skal bruge "ikke længere virker tilfredsstillende"
Det kan der (desværre) være mange årsager til.
...da årsagen sjældent kan konstateres eksakt, så er der ikke grund til at bore så meget i "hvorfor".

Mulig løsning:
Omkring halvdelen af disse, dvs. ca. 1/3 af tilfældene kan løses ved at køre en disk kontrol.

Hvis fejlsikker virker, og "sidst kendte fungerende - som bør forsøges først - også driller", så kan undersøgelsen køres(dvs. planlægges) derfra.

Normalt gør jeg det ikke på den defekte PC, men i stedet ved at udtage den problemramte harddisk,  tilslutte den til en fungerende PC og så scanne den.

...kan også være en RAM-fejl, men det er sjældnere forekommende, under 5% af tilfældene eller så.

semi-worst case, så kan en Windows-repair, eller en ny Windows installation rette op på tingene

Worst case er normalt - ny harddisk - ny Windows installation.
Data vil ofte kunne reddes ved at tilslutte disken til en anden PC.

mvh :-)

Teknik