Avatar billede Horyse84 Nybegynder
22. maj 2013 - 14:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Manglende audio ved mkv afspilning på Grundig 32VLC9141T2

Som overskriften siger har jeg ingen lyd på når jeg afspiller mine mkv filer igennem mit fjernsyn. Min umiddelbare ide er en firmware/software opdatering, men har ikke kunne finde nogen på nettet. Er der andre der har oplevet noget lignende?
Avatar billede Blandy Praktikant
22. maj 2013 - 15:02 #1
Ved du hvad lyd der er på de .MKV filer? Ser ikke ud til at kunne håndter dts feks.
Avatar billede Horyse84 Nybegynder
22. maj 2013 - 16:02 #2
Nej, det er jeg ikke klar over, men det lader til at det kun kan afspille mkv med acc. Eller tror Grundig service manden mente aac lyd. Det jeg gerne vil vide er om jeg kan komme udenom det på en måde.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. maj 2013 - 16:11 #3
Hvis TV'et under støtter ét lydformat, og MKV filen har et andet, så kan du kun løse det ved at konvertere lydformatet.

Det kan du så klare ved enten at konvertere selve filen, eller lade en DLNA/medieserver/NAS transcode det under afspilning som så bliver streamet til TV'et.
Avatar billede Horyse84 Nybegynder
22. maj 2013 - 17:21 #4
Okay. Der er hverken wifi eller ethernet i. Kan jeg nøjes med at konvertere lyden istedet for hele filen?
Avatar billede venturer Nybegynder
29. maj 2013 - 11:26 #5
Håber du har fået set film :)
Hvis ikke, så er der stadig håb.

Med de rette værktøjer, så kan du godt "åbne" en MKV fil og kun manipulere ved selve lyden, hvorefter den nye lyd og billede så bliver pakket sammen til en ny mkv-fil.

Søg på nettet efter MKV værktøjer. MKVToolNix skulle være en af de bedre.
Avatar billede eurositi Ekspert
13. juni 2013 - 23:32 #6
Du kan se, hvilket audio codec, som lydsporet er lavet med, hvis du afspiller filen med VLC (eller hvis du installerer gratisprogrammet MediaInfo).

Matroska-filer (MKV) kan indeholde alle lyd- og videoformater. Det er mest sandsynligt, at dit TV ikke understøtter det pågældende lydformat (f.eks. Ogg eller måske DTS).

I så fald kan du slet og ret udtrække og omkode lydsporet til et mere gængst format (f.eks. AC3 (bedst til surround), AAC eller MP3). Herefter kan du smide det omkodede lydspor tilbage i MKV-filen UDEN at du behøver at omkode videosporet. :)

For at gøre dette bør du installere de to gratisprogrammer MKVtoolnix og MKVcleaver. Det er officielt anbefalede redigeringsværktøjer til MKV-filer.