Avatar billede thegenni Praktikant
25. maj 2013 - 11:44 Der er 2 kommentarer

Lidt hjælp til en nybegynder i PHP

Hej

Jeg er relativt ny i php og kan lidt grundlæggende, som f.eks. echo, if, else variabler, hente og skrive til database, arrays.

Jeg vil gerne lave en side, hvor man indtaaster et postnummer i en form, og når man trykker "OK", så bliver man omstillet til
en PHP-side. Kort fortalt, så skal man omstilles til forskellige sider, alt efter hvilken postnr. du indtaster.

er der nogle der kan vil hjælpe mig med et skub i den rigtige retning?  jeg kunne forestille mig at gemme postnummer i en variabel, men skal jeg så bruge en IF til at sammeligne eller hvordan gør jeg det smartest?
Avatar billede moddi100 Seniormester
25. maj 2013 - 13:52 #1
Formen bør submitte til samme sted. Derudover skal du kigge lidt på funktionen
header()

Selvom du godt kan bruge en masse if-sætningen, bør du desuden kigge på en switch-konstruktion også.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
25. maj 2013 - 17:45 #2
http://netkoder.dk/netkoder/kode_switch.php

Switch er lidt ligesom if else det bare lidt smartere når man skal sammenligne mange gange.

Du kunne gøre sådan her.

<?php

$postnummer = $_POST['postnummer']; // <input name="postnummer">

switch ($postnummer){

  case 1000 :
      side = "side1.html";
      break;

  case 2000 :
      side = "side2.html";
      break;

  case 3000 :
      side = "side3.html";
      break;

  default :
      side = "ukendt.html"
      break;

}

$url = "http://domæne.dk/" . $side;

header('Location: ' . $url);
exit;

?>