Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 03:18 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan jeg ikke komme på nettet?

Jeg har en gammel bærbar (Dell Inspiron 1750).

De sidste par dage har internetforbindelsen været næsten ikke eksisterende. Jeg har selvfølgelig kørt fejldiagnostisering en milliard gange, men det hjæler ikke. En sjælden gang i mellem fanger den det trådløse netværk, men det varer ikke mere end nogle få minutter.
Med kabel er der ingen forbindelse.
Andre enheder i hjemmet har god trådløs forbindelse.

Hvad er der galt, og hvad kan jeg gøre?

Jeg gætter på, at det er netværkskortet i computeren, men jeg er helt blank på, hvad jeg skal gøre ved det.

(Kunne det fx være en løsning at købe et usb-netværkskort, som jeg ikke ved, hvad er, men som jeg har læst en anden brugte i en lignende situation.)
Avatar billede poko1 Ekspert
31. maj 2013 - 07:13 #1
Har du prøvet at se efter om der er opdaterede drivere?
Her kunne du bruge Slimdrive. Det er gratis
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html
Her en vejledning det kræves at du har Adobe reader for at læse den.
http://gratisupload.dk/vis/676841/
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 08:39 #2
Ja, jeg har tjekket for drivere og har den nyeste. Men tak.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. maj 2013 - 08:55 #3
Hvor har du tjekket for drivere henne? Lyder meget som om det er der konflikten kunne være..

Hvis du går ind i enhedshåndtering er der så nogen af dem med en gul trekant? Og kan du se netværks enhederne?

En anden ting kunne være dit trådløse netkort måske trænger til og blive taget fra din bærbar og sat i igen.. Evt brug en støvsuger/kompressor da det kan være støv der har sat sig et dumt sted..
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 09:10 #4
Der er ingen gule trekanter i Enhedshåndtering/Netværkskort.

Jeg kigger på, om jeg kan finde ud af at tage netkortet ud og ind igen. Jeg skal lige finde en brugsanvisning et sted, da jeg aldrig har åbnet en bærbar før, og der er noget med jord osv
Avatar billede poko1 Ekspert
31. maj 2013 - 09:26 #5
Hvis den driver du har er en opdatering fra PC producenten er det ikke sikkert det er den nyeste!!
det er derfor jeg anbefalede Slimdrive. Den ser efter på netværksproducentens side så du er sikker på det er den nyeste!
her er et link til en USB WIFI Dongle.
http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=TL-WN723N&pn=TP-Link&vare=749263&f=edbp
Avatar billede Blueeyez Mester
31. maj 2013 - 09:59 #6
Fik ikke svar på om hvor du har driverne fra?
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 10:00 #7
UNdskyld, nu spørger jeg lige lidt dumt. Men kan jeg downloade Slimdrive på den her pc og så lægge det på et usbdrive, så jeg kan installere det på den pc, der ikke kan gå på nettet?

Og tror I et usb-netværkskort kan gøre tricket? Det koster jo ikke meget.
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 10:03 #8
Jeg har en af de få gange, hvor netværket her de sidste dage har virket, søgt på, om jeg havde de nyeste drivere. Helt hvordan og hvorfra ved jeg ikke. Det var et eller andet sted i en de mange forskellige fejlfindinger, jeg har lavet.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. maj 2013 - 10:03 #9
Nej du kan ikke bruge slimdrive uden net adgang men der er vel mulighed for at gå på nettet gennem et almindeligt netværks kabel direkte til routeren? og ja sådan en dongle bruger jeg når jeg kører ud og hjælper andre
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 10:15 #10
Nej, netværket virker ikke med kabel.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. maj 2013 - 10:26 #11
Nu er det jo svært at hjælpe dig  idet jeg ikke kan gætte mig til hvilket styresystem du har og det lyder jo til at der et sted under netværket ar deaktiveret nogle drivere Så fortæl hvilket styresystem og om du har CD/DVD installationen?
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 10:37 #12
Ja, det er frustrerende, at hverken det ene eller det andet virker! (Meget!!)

Jeg kører Windows 7 og ja, jeg har en dvd med installationen.
PC-en har også andre problemer, så den trænger generelt til, at jeg laver en geninstallation af det hele. Jeg har fornylig indkøbt en cd fra Dell, der hedder Reinstallation DVD Windows 7 Professional SP1 64-Bit.

Men først skal jeg lige forberede det ved blandt andet at sørge for at jeg kan geninstallere alle min Adobeprogrammer osv. Og det har jeg brug for nettet til at gøre og finde ud af.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. maj 2013 - 10:46 #13
Der er så 2 muligheder 1. kør en reparation fra DVDén  eller gå i kør! tryk wintasten & Rtasten og skriv sfc /scannow læg mærkr til at der skal være et mellemrum c /
Reparation!
http://imageshack.us/photo/my-images/839/reparationw7.png/
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 10:54 #14
Jeg har kørt reparation en del gange ved start på det sidste uden at det har hjulpet.
Min PC vil nemlig helst ikke starte, så den kører altid på dvale. (Det er derfor den har brug for en reinstallation)
Er det det samme, du beder mig gøre? Jeg spørger fordi processen med at starte pc-en ofte tager lang tid, så jeg gør det kun i nødstilfælde.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. maj 2013 - 11:01 #15
Hvis du har muligheden for at dovnloade disse værktøjer så kør dem på din maskine
http://www.eksperten.dk/guide/1504
Avatar billede Blueeyez Mester
31. maj 2013 - 11:14 #16
Hent driverne til din pc fra dells hjemmeside fra en anden pc og smid dem på en usb og tilslut din pc og installer driverne.. Lyder for mig som om du ikke har gjort dette...
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 11:32 #17
Jeg prøver det med Dells drivere først, så tager jeg værktøjerne bagefter.
Jeg er totalt taknemmelig for jeres store hjælp.
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 12:21 #18
Inde i Enhedshåndtering/Netværkskort har jeg tre muligheder.
To af dem har allerede den seneste nye driver installeret.

Den tredje er til 'Microsoft-miniport til virtuel trådløs kommunikation', og den har aldrig været i brug. Heller ikke tidligere.
Den var der ingen driver til hos Dell, og den har ikke tidligere været installeret. Windows kunne heller ikke installere den i dag, men det er vel ikke der, problemet ligger, når den aldrig har været i brug, vel?

Hos Dell var der fem drivere til min pc-models netværk, men jeg har kun fundet frem til, hvor to af dem bliver brugt. Hvordan ved jeg, om jeg evt mangler de tre andre?
Avatar billede Blueeyez Mester
31. maj 2013 - 12:37 #19
Der står navne på driverne fx intel, atheos, broadcom.. Du skal se hvad der står under enhedshåndtering..

Ellers kan du på dells side angive service tag / serie nummer og måske få mere ud af det..

En sidste ting jeg ved fra min dell bærbar er driver cden.. De drivere der er på den burde virke.. Men ellers er mit bud du prøver dig frem, finder driverne der virker og uanset hvad så vil en formatering være på sin plads (hvis vi ser på helheden af din bærbars helbred (ikke fysisk).. Men selve systemet
Avatar billede brita Nybegynder
31. maj 2013 - 13:40 #20
Du har ret, Blueeyez. Det skal jeg tage mig sammen til, og det nok bare at komme i gang. Min søn kommer snart hjem fra skole og kræver sin pc tilbage, så jeg bliver nød til at smutte. Måske er systemet gendannet, når jeg kommer tilbage og hvis min netadgang så virker, kan vi lukke denne efterhånden lange tråd.

Go' weekend!
Avatar billede poko1 Ekspert
31. maj 2013 - 14:48 #21
Vi må da håbe at de nye ejere af Eksperten får det til at virke nu har jeg igen ikke fået mail fra tråden GRRRRR!!!!
jeg har modtaget i alt 4 i denne tråd den sidste #14 kan kun følge med ved at gå i min overvågning.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. maj 2013 - 15:11 #22
Poko1 bruger du smart e-mail?
Avatar billede brita Nybegynder
01. juni 2013 - 08:06 #23
P**!!!

Undskyld. Men nu er jeg ved at opdatere systemet fra fabriksindstillingerne, og den vil stadig ikke oprette forbindelse. Den kan se alle de tilgængelige netvæk, men ikke forbinde.

What to do?
Avatar billede Blueeyez Mester
01. juni 2013 - 10:18 #24
#23 det gælder kabel og wifi?
Avatar billede poko1 Ekspert
01. juni 2013 - 10:27 #25
Den kan se alle de tilgængelige netvæk, men ikke forbinde.

når du skriver sådan er det vel fordi der skal koder til eller har i mange netværk??
Avatar billede brita Nybegynder
02. juni 2013 - 09:35 #26
Ja, det gølder både LAN og WiFi og ja, der skal kode til.

Sikkerhedskoden er ikke problemet. Den kender jeg og har indtastet i mange medier uden problemer.
Jeg har selvfølgelig testet den for eventuelle fejl, og har også fået min søn til at indtaste koden, men det gjorde ikke nogen forskel. Jeg får i øvrigt heller ikke nogen besked om, at den ikke vil godkende koden. Jeg tror derfor ikke, koden er problemet.
Jeg har i øvrigt kun et netværk, men bor i tæt bebyggelse, så vi kan se mange netværk.

Jeg har testet min LAN med to forskellige kabler. Det hjalp heller ikke.

Vi var afsted hele dagen i går, så jeg har endnu ikke købt et usb-netkort, men det er stadig mit håb, at såden et kan klare problemet.
Eller en gang støvsugning, som er mit søndagsprojekt.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. juni 2013 - 10:53 #27
At købe usb netkort løser jo ikke problemet, men giver blot en vej udenom problemet..

Er dit netværk

Mixed
-g eller
-n ?
Avatar billede poko1 Ekspert
02. juni 2013 - 11:25 #28
I 99 ud af 100 gange har det hjulpet mig at Bruge en WIFI Dongle og derefter køre Slimdrive fået driverne på plads hvorefter PCén kørte på de indbyggede drivere.
Avatar billede brita Nybegynder
02. juni 2013 - 23:21 #29
Blueeyez:
Jeg ved ikke, hvad du mener med
Mixed
-g eller
-n ?
Det er sat op som en WPA-Personal, hvis det er det, du spørger til.

poko1:
Jeg tror det er en god idé at starte med en WIFI Dongle og Slimdrive. Men hvad du derefter skriver om, at driverne skal på plads, forstår jeg ikke helt. Den er jo sat tilbage til fabriksindstillingerne, og driverne burde vel derfor være der, hvor de skal.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. juni 2013 - 23:33 #30
Nu var det jo ikke hæftet på din pc men på hvordan jeg bruger min WIFI dongle når jeg er ude for at hjælpe andre
Avatar billede Blueeyez Mester
02. juni 2013 - 23:49 #31
#29 -g og -n er den teknologi det trådløse signal benytter, jeg kunne forestille mig dit netværk måske er sat til -n men din bærbar har kun -g (Dette er et skud i tågen)

Har selv kunnet se et -n netværk med et -g netværkskort, kunne blot ikke forbinde til netværkrt pga -n ikke var understøttet..

Har du selv adgang til konfiguration af din router?
Avatar billede brita Nybegynder
03. juni 2013 - 00:22 #32
#29 Tjaa, måske er det problemet. Men den har jo kørt på den router i mere end 2 år, så det ville da være mærkeligt, hvis det var problemet. Men ja, jeg har selv adgang til routeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. juni 2013 - 00:37 #33
Kunne os være nulstilling af router ville hjælpe, men siden andre enheder virker så har jeg svært ved og se det helt fornuftigt.. Skønt problemet gælder ved lan og wifi på en enhed (såvidt jeg har forstået)
Avatar billede DellLytter Nybegynder
03. juni 2013 - 10:39 #34
Hej Brita

Prøv at tage et kig i denne guide, omkring opsætning og fejlsøgning af trådløse netværk: http://www.dell.com/support/troubleshooting/dk/da/dkbsdt1/KCS/KcsArticles/ArticleView?c=dk&l=da&s=bsd&docid=266342_da

Der er hjælp og vejledning til de allermest almindelige problemer.

Hvis dette ikke hjælper, så send mig gerne dit servicetag i en privat besked, så vil jeg med glæde prøve at undersøge sagen nærmere.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede brita Nybegynder
03. juni 2013 - 11:10 #35
Hej Karina

Umiddelbart var der kun et punkt, jeg fandt rigtig relevant(problem 15), og der virkede linket ikke. :(

Da min pc har gået på nettet uden problemer igennem flere år men nu nægter både LAN og WiFi, (og da andre medier i hjemmet stadig fungerer upåklageligt), er min mistanke, at der er et eller andet inde i den bærbare, der er i stykker. Måske pga støv.
Min Dell er ikke dækket af garantien mere, så derfor vil jeg bare selv forsøge at skille den ad. Men jeg er ikke øvet i kunsten og jeg ved ikke, hvor jeg finder netværkskortet og hvordan det ser ud. Har du et link til et billede eller andet, der kan hjælpe mig?

Vil du i øvrigt stadig have min servicetag, når jeg ikke længere er dækket af garantien?
Avatar billede DellLytter Nybegynder
03. juni 2013 - 11:32 #36
Hej Brita

Jeg vil ikke umiddelbart tro, at det skyldes kortet, nærmere din antivirus eller firewall.

Prøv at start computeren i fejlsikret tilstand (med netværkstilslutning), og se om det virker. Prøv evt. også at luk dit virus program & firewall, for at se om det er disse der påvirker dit net.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede brita Nybegynder
03. juni 2013 - 11:52 #37
Hej Karina

Fantastisk! Det hjalp at tage firewallen af. Også selvom jeg ikke nåede til at åbne i fejlsikret tilstand.

Så nu vil jeg lige se om det holder resten af dagen, inden jeg lukker tråden.

:) fra Brita
Avatar billede DellLytter Nybegynder
03. juni 2013 - 12:05 #38
Super.

Såfremt det virker resten af dagen, har du her mit svar. Luk firewall'en :o) Men husk at hav et godt antivirus, da din PC kan modtage ubehagelige overrasker uden firewall.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede brita Nybegynder
03. juni 2013 - 12:22 #39
Jeg har sat firewallen til igen, og det virker stadig.. Og jeg har også lagt antivirus på.
Nu er jeg ved alt det andet.
Avatar billede brita Nybegynder
03. juni 2013 - 15:28 #40
Lidt uden for emnet, men jeg har lige opdaget, at nu hvor alt andet virker, så vil mit diskdrev ikke. Det har ellers aldrig før haft problemer, men jeg gætter på, at der er sket noget i forbindelse med, at jeg gendannede fabriksindstillingerne.

Problemet er, at der ikke sker noget, når jeg putter en disk i drevet(har prøvet med flere forskellige). Eller lampen blinker og jeg kan hører at drevet kører, men der sker ikke noget. Jeg kan ikke se noget indhold fra diskdrevet.

Alle drivere ser ud til at virke.

Hvis ikke jeg får svar her, opretter jeg en ny tråd, da det jo egentlig ikke har noget med mit netværk at gøre. Det var bare, hvis en af jer flinke folk lige vidste det ..
Avatar billede DellLytter Nybegynder
04. juni 2013 - 09:29 #41
Hej brita

Prøv evt. at tage et kig på disse mulige løsninger fra Microsoft: http://support.microsoft.com/kb/314060

Når du har testet dette, vil jeg også anbefale, at du prøver at opdatere din firmware. Du kan hente den seneste på vores hjemmeside, under drivere: http://www.dell.com/support/drivers/dk/da/dkdhs1/DriversHome/ShowProductSelector?fkey=Drivers_PS

Indtast blot servicetag, og siden finder automatisk de relevante drivers til din maskine.

//Karina
#IWork4Dell
Avatar billede brita Nybegynder
04. juni 2013 - 10:36 #42
Windows lavede en masse opdateringer og jeg lod en vatpind gå lidt rundt i drevet. Nu virker det hele!

1000 tak til jer alle tre, men det er Karina, der får pointene, for det var hende, der knækkede nødden med firewall.

:) fra Brita